Przedstawiam propozycję ćwiczeń kształcących percepcję wzrokową i orientację przestrzenną.
Opracowała: mgr Edyta Wrzesińska nauczycielka Przedszkola w Lesznie k/ W-wy
grupa wiekowa: dowolna
TEMAT: WIOSENNA ŁĄKA ------------------------
1. Swobodne i kierowane wypowiadanie się na temat obrazka. CEL: wzbogacanie czynnego słownika, ćwiczenie orientacji przestrzennej, doskonalenie percepcji wzrokowej, utrwalenie przeliczania w zakresie 6-i.
PRZEBIEG: rozmowa na temat obrazka - wyodrębnianie położenia elementów względem siebie, wskazywanie położenia elementów na obrazku: nad, pod, przed, obok, za, między; przeliczanie takich samych elementów: motyli, żab, bocianówitd (praca grupowa)
POMOCE: plansza: "Wiosenna łąka".
2. Układanie podanego schematu. CEL: ćwiczenie wzrokowej pamięci sekwencyjnej i koordynacji wzrokowej.
PRZEBIEG: układanie sylwetek zwierząt w tym samym schemacie, jaki podaje nauczyciel (praca indywidualna).
POMOCE: kartki ze schematem, papierowe sylwety zwierząt.
3. Zabawa ruchowo-rytmiczna: "Żabki i bociany". CEL: ćwiczenie koncentracji uwagi i koordynacji ruchowo-słuchowej, orientacji przestrznnej: wysoko, nisko; wrażliwości, relaksacja.
PRZEBIEG: podział na 2-a zespoły: I- zespół "Żabaki", II - zespół- "ociany"; reagowanie na sygnał nauczycielki: kołatka - bociany, tamburyno- żabki.
POMOCE: emblematy dla zespołów z rysunkiem bociana i żaby, tamburyno i kołatka.
4. Tworzenie własnej kompozycji. CEL: ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie estetyki, ćwiczenie orientacji przestrzennej.
PRZEBIEG: układanie elemntów na przygotowanej planszy. Polecenie: ułóż po lewej stronie stawu - żaby, a po prawej - bociany, nad stawem - motyle, pod - trawę i przyklej (praca indywidualna).
POMOCE: karta pracy z narysowanym stawem (dla każdego dziecka), papierowe elementy, klej, kredki.
|