Cele katechetyczne:
Cel dydaktyczny: Zaznajamiamy uczniów z liturgią Triduum Paschalnego, tego ,,Święta świąt”, poprzez ukazanie głębi i symboliki.
Cel wychowawczy: Wychowujemy dzieci do odnowy życia chrześcijańskiego i do pełnego uczestnictwa w uroczystościach wielkanocnych.
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
1. Wiedza – co uczeń wie? Uczeń wie, co to jest Triduum Paschalne. 2. Umiejętności – co uczeń potrafi? Uczeń potrafi wymienić podstawowe symbole występujące w czasie liturgii Triduum. 3. Interioryzacja wartości – co uczeń ceni? Uczeń pragnie uczestniczyć w Triduum Paschalnym.
Metody: słowna – rozmowa, pogadanka, wykład, dyskusja. oglądowa – pokaz ilustracji i zdjęć.
Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Pismo święte, Słownik nauki religii, podręcznik ucznia, ćwiczeniówki, zdjęcia z liturgii Triduum Paschalnego, ilustracje, kartki z napisem Triduum Paschalne, Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Niedziela Zmartwychwstania, Msza Wieczerzy Pańskiej, Liturgia Męki Pańskiej, Wigilia Paschalna.
1. Modlitwa rozpoczynająca lekcję. / Przepraszam Cię Boże... /
2. Sprawdzenie pracy domowej –Jaka była Ewangelia w niedzielę?
3. Jak nazywamy minioną niedzielę i co ona rozpoczyna? / Niedziela Palmowa, Niedziela Męki Pańskiej, Wielki Tydzień /
Wprowadzenie
4. Przypomnienie wiadomości dotyczących Wielkiego Postu. • Ile trwa Wielki Post? • Kiedy się rozpoczął? • Do kiedy trwa?
5. Podanie uczniom tematu, strony w podręczniku i ćwiczeniówkach dzisiejszej lekcji.
Rozwinięcie tematu
6. Wprowadzamy pojęcie Triduum pytając uczniów: • Do jakich świąt się przygotowujemy? / Odpowiedzi będą zapewne brzmiały: do świąt Wielkanocnych lub Zmartwychwstania Pana Jezusa/ • Kto z was zna jeszcze inną nazwę świąt, do których się przygotowujemy? Jeżeli uczniowie nie potrafią powiedzieć następuje praca z podręcznikiem. • Praca z podręcznikiem. Dzieci czytają pierwszy akapit ze strony 124. / Kiedy padnie nazwa Triduum umieszczamy na tablicy kartkę z napisem Triduum Paschalne / • Praca ze ,,Słownikiem nauki religii”. / Szukamy pojęcia Triduum Paschalnego po czym zadajemy pytanie / • Jak nazywamy trzy święte dni, które poprzedzają Niedzielę Zmartwychwstania? / Te trzy dni nazywamy Wielkim Czwartkiem, Wielkim Piątkiem, i Wigilią Paschalną / • Jaką uroczystość stanowią te trzy święte dni razem z Niedzielą Zmartwychwstania? / Te dni razem z Niedzielą Zmartwychwstania nazywamy Paschą. U nas w Polsce zamiast słowa Pascha używamy Wielkanoc /
7. Przedstawienie napisów z Triduum Paschalnego i uzupełnianie ich podczas wykładu.
8. Zajęcia śródlekcyjne – ćwiczenia korekcyjne.
9. Wykład na temat Wielkiego Czwartku. / Ostatni dzień Wielkiego Postu. Wieczorna Msza Święta Wieczerzy Pańskiej ( uzupełnienie napisów) akcentuje trzy tematy: ustanowienie Eucharystii, sakramentu kapłaństwa oraz przykazania braterskiej miłości.
10. Przypomnienie uczniom wydarzeń za pomocą ilustracji i rysunków.
11. Rozmowa z uczniami na temat tego co się dzieje w kościele w Wielki Czwartek / Przenosi się Najświętszy Sakrament w monstrancji do ołtarza przechowania. Zamiast dzwonków słychać drewniane kołatki ( pokazać kołatki ), obraz ołtarza zostaje ściągnięty. Nie ma kwiatów, krzyże są zasłonięte /
12. Rozmowa z uczniami na temat śmierci Pana Jezusa. • W jaki sposób Pan Jezus cierpiał? • W jaki sposób Pan Jezus poniósł śmierć?
13. Czytanie Pisma świętego. /Śmierć Pana Jezusa na krzyżu /
14. Wykład na temat Wielkiego Piątku – liturgii męki Pańskiej. / Liturgia na część męki Pańskiej składa się z czterech części: liturgii słowa, adoracji krzyża, Komunii świętej, i przeniesienia Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego /
15. Wykład na temat obrzędów w Wigilię Paschalną. / Liturgia światła, Liturgia słowa, Liturgia chrzcielna, Liturgia Eucharystii /
Podsumowanie
16. Przedstawienie ilustracji dotyczących Triduum i wskazanie przez uczniów która ilustracja dotyczy poszczególnych dni. 17. Wyjaśnienie i zadanie pracy domowej- uzupełnić ćwiczenie w zeszycie ćwiczeń. 18. Ocena pracy uczniów. 19. Modlitwa kończąca lekcję -,, Com przyrzekł Bogu’’ Opracowała: Anita Szczepanik
|