Przebieg lekcji 1. Wprowadzenie – burza mózgu. Dzieci na karteczkach wypisują wszystkie zjawiska atmosferyczne jakie można zaobserwować w przyrodzie. 2. Podanie tematu lekcji i obejrzenie filmu pt. „Tajemniczy świat burz i piorunów”. 3. Pogadanka na temat filmu 4. Pokaz mini burzy. Pomoce: szklanka, blaszane denko, balon, wełniana szmatka. Umieść na suchej szklance blaszane denko. Nadmuchaj balon, natrzyj go mocno czymś wełnianym i połóż na denku. Zbliż palec do brzegu blachy. Co zauważyłeś? Wynik obserwacji: pomiędzy brzegiem blachy a palcem przeskoczyła mała błyskawica. Wniosek: w wyniku gromadzenia się ładunków przeskakuje iskra elektryczna, którą można porównać do błyskawicy. 5. Ćwiczenia – obliczanie jak daleko jest burza 6. Rozmowa na temat prawidłowego zachowania się podczas burzy 7. Pokaz otrzymywania tęczy. Pomoce: pryzmat, biała kartka, źródło światła. Ustaw boczną ściankę pryzmatu w stronę światła ( Słońce, żarówka ) z drugiej strony pryzmatu umieść białą kartkę papieru. Sprawdź jak wygląda światło po przejściu przez pryzmat ( praca w grupach ). Wynik obserwacji: na kartce papieru ukazała się tęcza. Wniosek: światło białe rozkłada się na wiele barw, podobne zjawisko obserwujemy na niebie w postaci tęczy – światło rozszczepia się w kroplach deszczu. Doświadczenie. Biały karton o średnicy 10 cm pomalowany został na sześć barw ( zieleń, błękit, fiolet, czerwień, pomarańczowy, żółty ) przyklejony do tekturowej szpulki, przez którą przechodzi ołówek. Zakręć takim bączkiem. Co zauważyłeś? Dzieci wykonują to samodzielnie. Wynik obserwacji: kolory znikły. Wniosek: kolory na krążku odpowiadają barwom tęczy, z których składa się światło słoneczne. Nasze oczy nie są w stanie odróżnić szybko zmieniających się wrażeń i dlatego mózg kwalifikuje je jako białe lub jasno szare. 8. Posegregowanie zjawisk atmosferycznych. Zjawiska związane z wodą: deszcz, śnieg, grad, mgła, rosa, szron, gołoledź. Zjawiska związane z elektrycznością: burza. Zjawiska świetlne: błyskawica, tęcza. Zjawiska dźwiękowe: grzmot. 9. Praca domowa. Przeprowadź w domu doświadczenie i zapisz co zauważyłeś? Doświadczenie . W ciemnym pokoju zapal świecę i spójrz na nią przez duże ptasie pióro. Świeca powinna znajdować się w odległości 1 metra.
Przebieg lekcji.
1. Sprawdzenie pracy domowej. Dyskusja dotycząca obserwacji i zanotowanie jej wyniku i wniosku. Wynik obserwacji: płomień ukaże się jako powielenie litery X i mienić się będzie barwami. Wniosek: zjawisko to jest wywołane ugięciem fal. Między cząsteczkami pióra znajdują się wąskie szczeliny o ostrych brzegach. Przenikając przez nie światło ugina się i rozkłada na barwy. 2. Uzupełnienie rysunku. Podpisz następujące elementy: błyskawica, chmura, chmura burzowa, piorunochron.
3. Turniej wiedzy – interaktywny turniej na CD-ROM-ie ( dzieci bawią się w 4-osobowych grupach ). 4. Mega- gra – gra na komputerze z różnymi niespodziankami. 5. Wykonanie planszy dotyczącej burzy i zjawisk jej towarzyszących.
6. Podsumowanie lekcji
7. Praca domowa – poszukaj wiadomości o Benjaminie Frankinie.
Opracowała: Dorota Kłosowska |