- rozwijanie twórczej wyobraźni
Metody:
- słowne: wypowiedzi ustne
- działanie praktyczne
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita
- grupowa zróżnicowana
- jednostkowa jednolita
- grupowa jednolita
Środki dydaktyczne:
- wierszyk ,,ortograficzny”
- kolorowe karteczki
- karteczki z wyrazami z ,,ó” dla każdego uczestnika
- kartki z wyrazami: róża, ołówek, chór, król, królowa, ogórek, jaskółka, królik, góry,
żółtko, wiewiórka
- ilustracje wyrazów i podpisy
- ankieta
Przebieg zajęć
1. Uczniowie maszerując wokół sali głośno czytając wiersz.
2. Wyszukują w wierszu wyrazy z trudnościami ortograficznymi.
3. Formułują temat zajęć.
4. Uczestnicy siadają w kręgu. Każdy otrzymuje karteczkę z wyrazem zawierającym
literę ,,ó”. Uczniowie kolejno powtarzają wyrazy
usłyszane od poprzedników i dodają swój.
5. Dzieci dobierają się według klucza w grupy (np. losują kolorowe karteczki). Jedna
osoba z grupy siada na krześle i otrzymuje
zestaw wyrazów. Pozostałe osoby siadają w grupkach. Kolejno podbiegają do
siedzącego na krześle, odczytują wyraz, wracają do
grupy i przedstawiają wyraz w sposób graficzny.( nie wolno używać słów)
6. Grupy wypisują na kartce wyrazy, które rysowały, następnie przeliczają je
i porównują z zaprezentowanymi wyrazami na tablicy.
7. Uczestnicy układają w grupach twórcze dyktando z użyciem podanych wyrazów.
8. Zapisują tekst dyktand na dużych arkuszach papieru – podczas pracy korzystają ze
słowniczków ortograficznych.
9. Grupowo prezentują swoje propozycje.
10. Podczas głosowania wybierają tekst, który najbardziej się im spodobał.
11. Wybrane dyktando uczestnicy zapisują do zeszytu – mogą wykonać do niego
ilustrację.
12. Podsumowanie zajęć:
Ankieta ewaluacyjna dla uczniów.
Z jaką miną wychodzisz z dzisiejszych zajęć?
(Dzieci zamalowują buźkę uśmiechniętą, poważną lub ponurą)
Czy podobała Ci się dzisiejsza lekcja? Wybierz odpowiedni wyraz i otocz go pętlą.
NIE TAK BARDZO
Które zdanie pasuje do dzisiejszych zajęć? Podkreśl je.
a) Zajęcia podobały mi się.
b) Na zajęciach nudziłem się.
c) Zajęcia nie podobały mi się. Nie nauczyłem się niczego.
M. Grządzielewska