Test sprawdzający opanowanie wiadomości i umiejętności z języka polskiego zdobytych przez uczniów w szkole podstawowej. Pozwala nauczycielowi ocenić zasób wiadomości i stopień opanowania umiejętności przewidzianych podstawą programową dla szkół podstawowych.
Autor: Bożena Tomczak Gimnzajum nr 2 im. Jana Pawła II w Kętrzynie
SPRAWDZAJĄCY OPANOWANIE WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYTYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ
WYPRAWA DO LASU
Drzewa ogromne, że nie widać Słońce, zachodząc, różowo się pali
Na każdym drzewie, jakby na świeczniku, A ludzie idą ścieżką, tacy mali.
Zadrzyjmy głowy, weźmy się za ręce, Żeby nie zgubić się w trawach, jak w borze.
Noc już na kwiaty nakłada pieczęcie
I z góry spływa kolor po kolorze. A tam nad nami uczta. Dzbany złota, Czerwone wina w osinowej miedzi.
I wiezie dary podniebna karoca Dla niewidzialnych królów czy niedźwiedzi.
Czesław Miłosz
TEORIA LITERATURY
- Przeczytaj uważnie wiersz a następnie w trzech zdaniach zinterpretuj utwór.(3pkt.)
..................................................
.................................................
..................................................
..................................................
- Spróbuj w utworze Cz. Miłosza odszukać podmiot liryczny – napisz, co o nim wiadomo. Jakie wyrazy wskazują na osobę mówiącą w wierszu?(2pkt.)
..................................................
................................................. ..................................................
.................................................
- Wyszukaj w wierszu epitety wraz z wyrazami przez nie określanymi. (4pkt.)
- ...................................
- ..................................
- ..................................
- .................................
4. Podaj po dwa przykłady występujących w wierszu:(4pkt.)
a. porównań
- ...............................................
- ................................................
b.przenośni
- .................................................
- ................................................
5. Określ budowę wiersza { zwrotki, budowę wersów, rymy (rodzaj i układ).} (4pkt.)
..................................................
.................................................
................................................. 6. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych: (3pkt.)
- nauka nie poszła w las - .....................................
- im dalej w las, tym więcej drzew - ....................................
- las rąk - .....................................
7. Do wyrazu “las” dopisz: (4pkt.)
- 2 wyrazy bliskoznaczne - ..................................
- 2 wyrazy pokrewne - .....................................
FLEKSJA 8. Nazwij wszystkie części mowy z powyższego zdania. (10pkt.)
I - .................. dla - ...................
wiezie - ............... niewidzialnych - .............
dary - ................ królów - ..................
powietrzna - ............ czy - ....................
karoca............... niedźwiedzi - ...............
9. Określ formy czasowników (osoba, liczba, rodzaj, czas, tryb, aspekt, strona)(14pkt.)
- idą - .............................................
- wiezie - ...........................................
10. Podaj formy miejscownika liczby pojedynczej i dopełniacza liczby mnogiej podanych rzeczowników. Oddzieltemat od końcówki,wypisz oboczności.(12pkt.)
rzeczownik Msc. l.poj. D. l. mn. oboczności
bór - ........... ............ ..........
głowa - ..................... ..........
ręka - ...................... ..........
ścieżka -..................... ..........
SKŁADNIA
11. Z tekstu wiersza wypisz wypowiedzenie będące równoważnikiem zdania. (1pkt.)
................................................... 12. Z wyrazem “las” ułóż zdanie oznajmujące, pytające i rozkazujące .(3pkt.)
- ..................................................
- ..................................................
- ..................................................
13. Dokonaj analizy składniowej zdania: “I wiezie dary powietrzna karoca dla niewidzialnych królów czy niedźwiedzi”. (wypisz związki wyrazów w zdaniu, zrób wykres zdania, nazwij części zdania). (wypisz związki wyrazów w zdaniu, zrób wykres zdania, nazwij części zdania). a. związki wyrazów(6pkt.)
- .......................................
- .......................................
- .......................................
- .......................................
- .......................................
- .......................................
b. wykres zdania (7pkt.)
SŁOWOTWÓRSTWO 14. Uzupełnij luki o odpowiednie informacje.(7pkt.)
Wyraz pochodny Znaczenie słowotwórcze Wyraz podstawowy
- grzybek - ................ - ..................
- ......... -ten, kto zbiera grzyby -...................
- ......... - sprawić, by było więcej drzew-drzewo
- rykowisko -..................- ..................
15. Dokonaj analizy słowotwórczej poniższych wyrazów (zaznacz podstawę słowotwórczą i formant) (3pkt.)
- grzybek - ................................
- grzybowy - ...............................
- grzybiarka - ..............................
16. Utwórz sześciowyrazową rodzinę wyrazów od czasownika “zbierać”(6pkt.)
...................................................
..................................................
FONETYKA
- Z podanych niżej wyrazów wypisz samogłoski, głoski miękkie, głoski dźwięczne. (9pkt.) wyraz
samogłoski głoski miękkie głoski dźwięczne
widać - ........... - ........... - ...........
zgubić - ........... - ........... - ........... ścieżką - ........... - ........... - ...........
ORTOGRAFIA
18 .Podaj zasady ortograficzne wyjaśniające pisownię wyrazów: (8pkt.)
- w borze - ........................................
- królów - ........................................
- z góry -........................................
- grzybiarz - .......................................
- grzybobranie - ......................................
- wschód - .......................................
- mech - ........................................
- huba - ........................................
- Uzupełnij tekst odpowiednimi literami. (7pkt.)
-
O, c...ż jest piękniejszego niż wysokie d...ewa,
W brązie za....odu kute wieczornym promieniem,
Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa,
Pogłębiona odbitych konar...w sklepieniem.
Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu,
W bezwiet..u sennym ledwo miesza się, kołysze,
Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu
Tysiącem srebrnych no...yc szybko st..ygą ciszę.
|