|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2658 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Temat domu rodzinnego zawierają wszystkie programy i podręczniki do języka polskiego. Wydaje mi się, że ciekawym materiałem do realizacji tego tematu są reprodukcja obrazu Elżbiety Binkowskiej, otwierająca dział "Mój dom", oraz wiersz Magdy Czapińskiej "W moim magicznym domu", zamieszczone w podręczniku "Oglądam świat". Postanowiłam wykorzystać te utwory w swoim scenariuszu lekcji, bo przy okazji rozmów o domu rodzinnym uczą porównywania różnych tekstów kultury.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE IV
Temat lekcji: W moim magicznym domu – na podstawie wiersza Magdy Czapińskiej i reprodukcji obrazu Elżbiety Binkowskiej.
Cele lekcji Uczeń potrafi: - odczytać sens utworu, - określić temat obrazu i wiersza oraz ich nastrój, - wyrazić swoją opinię o utworach i je porównywać, - nazwać przeżycia i uczucia związane z tematem, - trafnie dobierać określenia do słowa „dom”. Metody - dyskusja, praca w grupach Pomoce - instrukcja i zadania dla grup, - reprodukcja obrazu E. Binkowskiej "Mój dom", - tekst wiersza M.Czapińskiej" W moim magicznym domu", - nagranie muzyczne piosenki z tekstem wiersza w wykonaniu Hanny Banaszak, - arkusz kolorowego papieru wycięty w kształcie domu, - kolorowe karteczki, mazaki.
Przebieg lekcji
I Zaangażowanie (10 min.) 1. Podanie celów i tematu lekcji. Zapisanie tematu na tablicy i w zeszytach. 2. Odczytanie zamieszczonych w podręczniku Oglądam świat wypowiedzi dzieci z innych szkół na temat domu rodzinnego i panujących w nim zwyczajów. Swobodne wypowiedzi uczniów o przeczytanych tekstach i o własnych domach.
II Badanie i przekształcanie (15 min.) 1. Obejrzenie reprodukcji obrazu E.Binkowskiej, przeczytanie oraz wysłuchanie muzycznej wersji wiersza M.Czapińskiej. 2. Podział klasy na 5 grup, rozdanie instrukcji i zadań do wykonania. Zadania dla grup: I grupa - Co jest tematem wiersza, a co przedstawia reprodukcja obrazu? Co znajduje się na pierwszym planie, a co w tle? II grupa - Jakimi kolorami namalowany jest obraz? Jakie uczucia wywołuje? III grupa - Porównajcie mieszkańców magicznego domu i pomieszczenia na obrazie. Jak zostali przedstawieni? IV grupa - Kto i do kogo kieruje zaproszenie zawarte w wierszu? Co ono obiecuje? V grupa - Dlaczego dom w wierszu określany jest jako magiczny? Czy taki sam jest dom na obrazie? Zadanie dla wszystkich grup: *Na podstawie wiersza, reprodukcji obrazu oraz własnych doświadczeń zapiszcie na karteczkach, jakie cechy powinien mieć dom rodzinny. (Uczniowie powinni użyć form przymiotników, np. bezpieczny, ciepły, przytulny, spokojny, gościnny). 3. Praca w grupach z tekstem wiersza i reprodukcją obrazu.
III Prezentacja (15 min.) 1. Liderzy grup przedstawiają wyniki pracy. Karteczki z wypisanymi określeniami domu rodzinnego naklejają na arkuszu brystolu w kształcie domu. 2. Uczniowie rysują w zeszytach kontury domu i wpisują w nie określenia, z którymi się zgadzają. 3. Zadanie domowe: Opisz miejsce w swoim mieszkaniu, w którym najchętniej przebywasz. Spróbuj wyjaśnić, co decyduje o jego uroku. IV Refleksja (5 min.) 1. Uczniowie odpowiadają pisemnie (anonimowo) na pytania: - Jak pracowała twoja grupa? - Jaki był twój udział w pracy grupy? - Czego się nauczyłeś?
Opracowała: Grażyna Kapiczowska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|