Scenariusz imprezy integracyjnej dla kl.I-III „Czuję się bezpiecznie w szkole i poza nią’’ (realizacja programu profilaktycznego) Impreza odbyła się w S.P. w Wierzchowisku Cele: -kształtowanie umiejętności współpracy w zespole -wykorzystywanie posiadanych wiadomości -kształtowanie postaw moralnych dzieci -rozwijanie sprawności fizycznej -uczenie asertywności
Środki dydaktyczne: Papierowe znaki drogowe, pudełka, słomki, wata, hulajnogi, duża plansza do zapisywania wyników. Dla każdej drużyny- kartki papieru, białe arkusze papierowe, długopisy, kredki, mazaki.
Przygotowanie zajęć: Uczniowie spotykają się w sali gimnastycznej. Dzielą się na 4 drużyny wg rozdanych kolorowych znaczków (czerwonych, zielonych, żółtych, niebieskich). W każdej drużynie znajdują się uczniowie z różnych klas. Dzieci zajmują miejsce na materacu wg przyznanych kolorów. Całość prowadzą nauczyciele organizujący zajęcia. Sędziami mogą zostać nauczyciele lub zaproszeni goście, którzy będą przyznawać punkty i notować je na dużej planszy. Po przygotowaniach zaczynamy wspólną zabawę.
Przebieg zajęć: Część I –teoretyczna 1.Odgadujemy zagadki: zawodnicy wybierają po jednym przedstawicielu z każdej drużyny. Prowadzący odczytuje zagadki (dotyczą one tematyki związanej z ruchem drogowym) „ Zagadki dla najmłodszych ”- J. Stec. 2. Polecenie dla każdej drużyny. Narysuj 5 znaków drogowych i wyjaśnij ich znaczenie. Po przygotowaniu przedstawiciele drużyn prezentują zadanie. 3. Zadanie dla całej drużyny. Przedstaw rysunkiem dwie niebezpieczne sytuacje z którymi możesz się spotkać w drodze do szkoły. 4. Każda drużyna losuje numer pytania na które ma udzielić odpowiedź Pytanie 1: Jak postąpisz, gdy ktoś obcy zaczepi Cię na drodze?
Pytanie 2: Jak postąpisz, gdy obcy człowiek podaje się za kolegę Twojego taty i próbuje nakłonić Cię abyś wpuścił go do mieszkania? Pytanie 3: Jak postąpisz, gdy kolega ze starszej klasy będzie chciał poczęstować Cię papierosem? Pytanie 4: Co zrobisz gdy nieznajomy mężczyzna zaproponuje Ci poczęstunek i przejażdżkę samochodem? 5. Zadanie dla całej drużyny. Zapisz na kartce i podaj numery telefonów: Pogotowia Ratunkowego..................... Straży Pożarnej.................................... Policji .................................................. 6. Prowadzący rozdaje każdej drużynie kartę z zadaniem: Podkreśl sytuację, które stanowią zagrożenie dla życia lub zdrowia: -Grupa dzieci przechodzi przez przejście dla pieszych przy zielonym świetle. -Dwoje dzieci wchodzi na jezdnie przed nadjeżdżającym samochodem. -Uczniowie klasy II grają w piłkę na boisku szkolnym. -Dziewczynki skaczą na skakance na skraju drogi. -Chłopcy bawią się z psem przy ruchliwej ulicy. 7. Zadanie dla każdej drużyny. Podaj 5 zasad przechodzenia przez jezdnie: 1.... 2.... 3 .... 4..... 5..... 8. Zadanie dla każdej drużyny. Podaj kilka przykładów zagrożeń z jakimi możesz się spotkać w domu. Przedstawiciel drużyny prezentuje wykonane zadanie.
Część II -umiejętności sportowe; 1. Wyścig drużyn na hulajnogach (przestrzeganie zasad bezpieczeństwa) Po sygnale „ Start” każdy zawodnik na hulajnodze dojeżdża do półmetka, tam zostawia pojazd i biegiem wraca do swojej drużyny. Następny zawodnik dobiega i wraca na hulajnodze itd. 2. Przenoszenie papierowych znaków drogowych Każdy zawodnik otrzymuje słomkę. Na znak prowadzącego zawodnik stara się przyssać znak do słomki i przenieść go do pudełka. Zwycięża ta drużyna, która najszybciej przeniesie wszystkie znaki.(kółka znajdują się na ławeczkach, a obok stoi pudełko, nie wolno pomagać sobie rękoma) 3. Rzucanie kulkami. Zawodnicy poszczególnych drużyn stają w szeregu. Każdy na wyciągniętej dłoni trzyma kulkę z waty. Na znak prowadzącego, wszyscy rzucają kulki aby poleciały jak najdalej.
4. Wyścigi pojazdów. Uczniowie dobierają się parami. Jeden z uczestników jest kierowcą zakłada czapkę na głowę, drugi pojazdem opiera się na rękach (tzw. taczki) . Zawodnicy biegną a na półmetku zamieniają się rolami. Należy uważać aby nie zgubić czapki.
Na zakończenie sędziowie liczy zdobyte punkty i ogłasza wyniki. Wszystkie drużyny otrzymują pamiątkowe dyplomy.
Opracowały: mgr Beata Waryś mgr Wiesława Nowak.
|