INNOWACJA PEDAGOGICZNANazwa innowacji: Innowacja programu nauczania sztuki "Elementy muzykoterapii" Autor: mgr Tomasz Klaman Główny cel innowacji: Rozwój osobowości dziecka poprzez zastosowanie różnych form aktywności twórczej. Szczegółowe cele innowacji:
- Rozwijanie uczuć społeczno – moralnych, intelektualnych i estetycznych.
- Rozwijanie zainteresowań własnych, zdolności czerpania z bogactw wyobraźni twórczej i umiejętności dokonywania operacji twórczych.
- Ukierunkowanie aktywności poznawczej dziecka na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej wzbogacającej zasób jego własnych doświadczeń.
- Budzenie wrażliwości na wartości estetyczne w otoczeniu i kształcenie szacunku dla wartości uniwersalnych.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
- Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów.
- Wyzwalanie naturalnych instynktów kreacyjnych poprzez oddziaływanie na sferę uczuciowo- intelektualną.
Warunki realizacji: Innowacja poszerza treści kształcenia zawarte w programie nauczania sztuki./nr w wykazie: DKW- 4014- 138/00 / . Realizowana będzie dwa razy w miesiącu przez okres jednego roku szkolnego. Jednostka tematyczna trwać będzie jedną godzinę lekcyjną. Zadania:
- Kształcenie umiejętności posługiwania się operacjami umysłowymi: analiza, porównywanie, uogólnianie, klasyfikowanie, nazywanie.
- Wzbogacanie wyobraźni stanowiącej pośrednie ogniwo między myśleniem sensoryczno – motorycznym a myśleniem pojęciowym.
- Rozwijanie różnych form twórczości dziecięcej z uwzględnieniem prób łączenia różnych rodzajów ekspresji.
- Stworzenie warunków do rozwijania twórczej aktywności:
- emocjonalnych – stworzenie atmosfery życzliwości, zrozumienia, zapewniającej poczucie bezpieczeństwa,
- materialnych – umożliwienie twórczej działalności z wykorzystaniem rozmaitych " tworzyw",
- metodycznych – organizowanie kreatywności dziecka przez stymulowanie, inspirowanie i kierowanie.
Metody:
- eksponujące, poszukujące, problemowe oparte na zadaniach otwartych i zamkniętych,
- Mobilna Rekreacja Muzyczna M. Kieryła
- krąg uczuć,
- dyskusja,
- opowiadania muzyczne,
- swobodne muzykowanie, krótkie produkcje dźwiękowe,
- gry i zabawy relaksacyjne,
- techniki C. Freineta.
- pantomima, ruch, gest.
Formy:
- indywidualna,
- zespołowa,
- grupowa.
Miejsce:
- Zespół Szkół Specjalnych w Chojnicach.
Rodzaj innowacji:
- przedmiotowa – poszerzająca.
Termin realizacji :
Programem innowacyjnym objęta zostanie:
- klasa V Zespołu Szkól Specjalnych w Chojnicach.
Motywacja: Innowacja ta wzbogaca treści kształcenia zawarte w programie nauczania muzyki o elementy muzykoterapii.. Poszukiwanie nowych metod w pracy pedagoga staje się wymogiem dzisiejszych czasów. Z roku na rok wzrasta liczba dzieci z zaburzeniami rozwoju osobowości. Dzieci te mają trudności w nauce, dostosowaniu się do otoczenia, nierzadko sprawiają kłopoty wychowawcze rodzicom i nauczycielom. U wielu uczniów stwierdza się znaczny stopień nadpobudliwości, impulsywności i przekory. Wykorzystanie muzyki, psychologii i pedagogiki w kompleksowym nauczaniu i wychowaniu staje się niekiedy jedyną drogą do osiągnięcia sukcesu pedagogicznego. Muzykoterapia stara się uruchamiać wszelkie formy aktywności twórczej dziecka w celu wzbogacenia jego osobowości. Każda działalność ekspresyjna daje radość, a koncentracja na przedmiocie zajęć odwraca uwagę dziecka od niepowodzeń i zmartwień. Reakcja emocjonalna na zjawiska wizualne, dźwiękowe, dotykowe czyni życie dziecka bogatszym a samo dziecko zaczyna odkrywać swoje pragnienia, potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia. Słowo, dźwięk, barwa, kształt, gest są naturalnym tworzywem, za pomocą którego dziecko wyraża swoje przeżycia, uczucia, myśli. Obcowanie dziecka ze światem muzyki wzbogaca je i staje się dla niego atrakcyjną metodą pracy i zabawy. Treści innowacyjne:
- ćwiczenia integracyjne,
- tworzenie ilustracji muzycznych,
- zabawy w kręgu,
- współdziałanie w grupie - empatia,
- identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych,
- nawiązywanie kontaktu z rówieśnikami - ćwiczenia w parach,
- umiejętność radzenia sobie z konfliktami,
- kształcenie szacunku dla własnych potrzeb, pragnień, własnej odrębności,
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania,
- nauka kreowania siebie- "ja" – moje mocne strony,
- kształcenie umiejętności dokonywania oceny, samooceny,
- prezentacja i rozwój zainteresowań, preferencji,
- umiejętność niesienia pomocy, rady, kształcenie opiekuńczości,
- wzbogacanie wrażliwości estetycznych,
- kształcenie szacunku dla tradycji i zwyczajów,
- rozwój umiejętności wykorzystania fantazji w kreowaniu siebie,
- próba określenia pozycji w grupie- moja rodzina, moja klasa,
- zabawy relaksacyjne,
- kształcenie umiejętności niewerbalnego porozumiewania się w grupie: / zastosowanie różnych form aktywności twórczej/, podsumowanie.
Po zakończeniu innowacji uczeń:
- potrafi zintegrować się z grupą rówieśników,
- ujawni zdolności twórcze,
- zrytmizuje organizm, poprawi koordynacje ruchową,
- nauczy się współpracy w zespole,
- określi swoje emocje,
- nawiąże bezpośredni kontakt z partnerem,
- nauczy się radzić z konfliktami,
- okaże szacunek dla siebie i innych,
- nauczy się uważnego słuchania siebie i innych,
- określi swoje mocne strony,
- nauczy się podejmować decyzje,
- rozwinie swoje zainteresowania,
- nauczy się pomagać innym,
- wzbogaci swoją wrażliwość,
- pozna tradycje i zwyczaje,
- ujawni fantazję w kreowaniu siebie,
- określi swoją pozycję w grupie,
- nauczy się autorelaksu,
- potrafi swobodnie korzystać z różnych niewerbalnych środków wyrazu w komunikacji z otoczeniem.
Charakterystyka grupy:
Przed rozpoczęciem innowacji dokonano charakterystyki grupy: Do klasy uczęszczają dzieci upośledzone w stopniu lekkim u których zaobserwowano następujące zaburzenia:
- nasilone zaburzenia uwagi,
- trudności w koncentracji,
- nadmierna impulsywność,
- nadmierna ruchliwość,
bądź też:
- zahamowania emocjonalne,
- zachwiane poczucie tożsamości,
- niski poziom zaufania,
- niskie poczucie własnej wartości,
- wahania mobilizacji psychicznej,
- mała wytrwałość.
Ewaluacja: W trakcie trwania ewaluacji, będzie dokonywana ocena programu. Głównym zadaniem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte i czy program może być kontynuowany. W celu zebrania danych zostaną użyte:
- ankiety,
- wywiad środowiskowy,
- dyskusja,
- obserwacja,
- wytwory prac uczniów.
Po zakończeniu innowacji i podsumowaniu wniosków postawiona zostanie diagnoza. Z wynikami diagnozy zostaną zapoznani:
- dyrektor szkoły,
- nauczyciele,
- rodzice,
- uczniowie.
|