|
Wymagania edukacyjne: przyroda, kl.5
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2249 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
(na podstawie programu nauczania wyd. OPERON)
Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyrody w klasie V
- samodzielnie i twórczo rozwija zainteresowania przyrodnicze
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
- osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- wyjaśnia znaczenie obserwacji mikroskopowych w poznawaniu organizmów
- omawia etapy tworzenia gleby
- uzasadnia, że gleba jest miejscem życia organizmów
- oblicza średnią wartość temperatury powietrza i opadów atmosferycznych według danych otrzymanych z obserwacji pogody
- podaje przykłady roślin o różnych kwiatach i kwiatostanach
- uzasadnia, że duża różnorodność gatunkowa organizmów ma wpływ na zależności pokarmowe
- potrafi wyjaśnić, że wszystkie organizmy żyjące na Ziemi, zależą od siebie
- określa wymagania roślin i podaje ich uzasadnienie
- wskazuje zależność między budową organizmu a środowiskiem jego życia
- rozpoznaje i zaznacza na mapie konturowej wybrane krainy, korzystając z mapy hipsometrycznej Polski
- omawia cechy poszczególnych krain geograficznych
- wskazuje różnice między krajobrazem naturalnym i przekształconym przez człowieka
- proponuje swoją wizję ochrony środowiska
- uzasadnia konieczność ochrony przyrody
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
- przygotowuje preparat mikroskopowy
- planuje proste doświadczenia przyrodnicze
- korzysta z rysunku jako źródła wiedzy
- wymienia główne składniki gleby
- wyjaśnia, że gleba jest podłożem życia organizmów
- wskazuje źródła przydatne w rozpoznawaniu roślin
- klasyfikuje zwierzęta według podanego kryterium
- wymienia cechy wspólne roślin lądowych
- wymienia cechy wspólne zwierząt lądowych
- podaje przykłady różnorodności wymagań życiowych roślin
- wymienia właściwości wody, które umożliwiają życie organizmom
- nazywa i wskazuje na mapie krainy Polski
- opisuje krajobraz poszczególnych krain geograficznych
- rozpoznaje rodzaje form ukształtowania terenu na rysunku poziomicowym, fotografiach, ilustracjach i w terenie
- wyjaśnia co to jest krajobraz naturalny i krajobraz przekształcony przez człowieka
- omawia sposoby postępowania nie szkodzącego środowisku
- wymienia i wskazuje na mapie parki narodowe w Polsce
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- wykonuje schematyczny rysunek spod mikroskopu
- poszukuje i wykorzystuje informacje przyrodnicze z różnych źródeł wiedzy
- prowadzi pomiary, obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
- wymienia rodzaje gleb
- określa rolę organizmów w tworzeniu próchnicy
- wykazuje różnicę pomiędzy pogodą a klimatem
- rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta
- opisuje proste przykłady przystosowań organizmów do życia w środowisku lądowym i wodnym
- charakteryzuje poszczególne rodzaje środowisk lądowych
- klasyfikuje organizmy według dowolnie wybranej cechy
- charakteryzuje poszczególne rodzaje środowisk wodnych
- rozpoznaje organizmy wodne
- wykazuje wpływ środowiska na różnorodność grzybów, roślin i zwierząt
- opisuje krajobrazy na podstawie obserwacji terenu, mapy, zdjęć, filmu itp.
- charakteryzuje krajobrazy naturalne i silnie przekształcone przez człowieka
- opisuje charakterystyczne cechy krain geograficznych Polski, wymienia cechy krajobrazu nizinnego, wyżynnego i górskiego
- wskazuje na mapie najdłuższe rzeki, najgłębsze jeziora, największe miasta i parki narodowe w Polsce
- wskazuje największe obszary ekologicznego zagrożenia w Polsce i tzw. zielone płuca Polski
- rozumie konieczność ochrony przyrody
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- umie korzystać z mikroskopu
- czyta proste instrukcje słowne
- wymienia następujące po sobie pory roku
- wymienia czynniki decydujące o powstawaniu gleby
- zna nazwy roślin i zwierząt występujących w najbliższej okolicy
- wymienia czynniki warunkujące życie na lądzie
- rozpoznaje trzy lądowe organizmy roślinne i zwierzęce
- podaje przykłady organizmów samożywnych i cudzożywnych
- wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów żywych
- podaje przykłady organizmów żyjących w wodzie
- wskazuje na mapie hipsometrycznej Polski krainę, w której mieszka
- wyjaśnia znaczenie słów: niziny, wyżyny, góry, depresja
- nazywa formy wypukłe i wklęsłe terenu
- wskazuje i nazywa składniki krajobrazu naturalnego
- potrafi korzystać z mapy hipsometrycznej Polski
- wymienia czynniki zagrażające środowisku w najbliższej okolicy
- podaje przykłady wpływu człowieka na środowisko
- wymienia formy ochrony przyrody
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie V
- nie jest w stanie rozwiązać problemów teoretycznych lub praktycznych o niewielkim stopniu trudności
Opracowała: mgr Maria Czajka
nauczycielka przyrody SP Nowy Żmigród. |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|