Cele:
Uczeń
- gromadzi słownictwo na podany temat -wyszukuje epitety i przenośnie -wyjaśnia sens przenośni -odczytuje przesłanie wiersza -docenia rolę drobnych gestów pomocy starszym ludziom
Metody: -problemowa -indukcyjna -analityczno-dyskusyjna
Pomoce: -Słownik języka polskiego -Słownik wyrazów bliskoznacznych
Przebieg lekcji:
1.Moment organizacyjny 2.Zapisanie tematu 3.Ćwiczenia słownikowo-językowe • Wyjaśnienie znaczenia słowa „refleksje’’
• Zwrócenie uwagi na poprawną pisownię: refleksje-refleksji
• Sprecyzowanie znaczenia wyrazu „przepaść’’
Jaki słownik byłby pomocny? Zapis: przepaść –miejsce między stromymi ścianami górskimi.
• Jakimi wyrazami możemy zastąpić słowo „przepaść’’?
Z jakiego słownika skorzystamy?
przepaść- rozpadlina, urwisko, otchłań, czeluść. • Jaka może być przepaść?
Przepaść-ciemna , głęboka, bezdenna, ogromna.
• Ustne układanie zdań z wyrazem „przepaść”
4.Sprawdzenie pracy domowej.
• Uczniowie prezentują portrety swoich babć lub zaprzyjaźnionych starszych pań. Krótko mówią o uczuciach wobec babć.
5.Wprowadzenie do analizy: Babcia- przepaść. Czy te słowa coś łączy? Odpowiedź znajdziemy w wierszu T. Różewicza.
6 .Odczytanie wiersza przez nauczyciela , a potem samodzielne ciche czytanie uczniów.
7.Analizowanie tekstu wiersza:
• Czy podoba wam się ten wiersz ? Dlaczego? (swobodne wypowiedzi )
• Czy obraz staruszki z wiersza jest zgodny z naszymi wyobrażeniami o babci? (ustne ćwiczenia słownikowe ) nasza babcia: dobra , łagodna , troskliwa , wyrozumiała Co robi ? – troszczy się ,pielęgnuje, pociesza Babcia z wiersza: samotna , bezradna ,przestraszona , bezsilna Co robi ?- boi się , przeżywa lęk , oczekuje pomocy
• Wyszukiwanie środków stylistycznych. Wyjaśnienie sensu przenośni: otchłań ulicy, przepaść krawężnika . Jaki efekt uzyskuje poeta poprzez użycie takich przenośni (pozwala czytelnikowi wczuć się w sytuację staruszki).
• Kim okazał się chłopiec dla babci? (wybawicielem, pomocnikiem)
• Jak oceniacie zachowanie chłopca? Do jakich zachowań zachęca was osoba mówiąca?
• Podsumowanie – notatka
Wiersz „Przepaść’’ T.Różewicza apeluje o wrażliwość na sprawy ludzi potrzebujących pomocy . Starsi ludzie oczekują na najdrobniejsze gesty pomocy ze strony młodszych i sprawniejszych bliźnich.
Praca domowa
Moje odwiedziny u babci – opowiadanie
lub
Rozmowa chłopca z babcią z wiersza .
Opracowała Elżbieta Chmielewska |