Scenariusz poświęcony prezentacji krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Bogumiła Kułaga Program ramowy na „Dzień Europejski „
1.Uroczyste przywitanie zaproszonych gości przez panią dyrektor(gości zagranicznych witają językowcy w języku obcym).
2.Referat na temat Unii Europejskiej.
3.Wręczenie nagród zwycięzcom quizu.
4. Widowisko „Czerwone Kapturki”
5 Z nagrania hymn Unii(Oda do radości)
6. Dzieje zjednoczonej Europy( najważniejsze daty i wydarzenia)
7.Dzieci śpiewają wybrane zwrotki Ody do radości.
6.Wiersz”Stoi na stacji Lokomotywa”
7. Piosenka „Jedzie pociąg z daleka”.
8. Prezentacja Polski -wiersz -taniec polonez
9.Przedstawienie poszczególnych wagonów-krajów , zademonstrowanie ich flag mały narrator
10. Prezentacja Wielkiej Brytanii -piosenka oy key -dialog mały narrator
11.Prezentacja Szwecji - mały nattator -wiersz -piosenka
12.Prezentacja Grecji dialog taniec zorba - mały narrator
13.Prezentacja Portugalii mały narrator
14 .Prezentacja Hiszpanii -byk -taniec ajere je -dialog mały narrator
15Prezentacja Niemiec -piosenka dialog, wiersz mały narrator
16.Prezentacja Austrii - mały narrator
17.Prezentacja Holandii mały narrator
18.Prezentacja Włoch Che bella la Terra- piosenka dialog, poezja mały narrator
19.Prezentacja Francjii - Wiersz - piosenka - 18. Dzieci śpiewają Odę do radości 19. Podziękowanie dzieciom, rodzicom i gościom, 20. Zaproszenie gości na poczęstunek
STOI NA STACJI LOKOMOTYWA
Stoi na stacji lokomotywa i wszystkie kraje tak głośno wzywa: Kto dziś przybywa!
Stoi i sapie, dyszy i dmucha’ już każdy Polak dziennika słucha - znów jakieś zmiany! - co z tego mamy? - Kiedy to będzie?
Wagony krajów poprzyczepiali, kto jest w nich dawno- już sobie chwali. Wszyscy członkami chcą być Europy, Wszak to lekarstwo na wszelkie kłopoty. Nikt się nie boi zmiany waluty, być może tańsze kupi wnet buty!
W pierwszym wagonie pełno jest Włochów, siedzą i jedzą stosy karczochów
W drugim są Niemcy tak pedantyczni są powściągliwi- lecz też praktyczni.
W trzecim Francuzi głośno gadają, i żabie udka wciąż obgryzają.
W czwartym są Grecy – zorbę tańcują W piątym Anglicy herbatę szykują.
Z szóstego dochodzą okropne ryki! tam są Hiszpanie i groźne byki!.
Siódmy jest cały kwiatami przybrany Holendrzy wiozą swe tulipany.
A tych wagonów liczba wciąż wzrasta, było dwanaście , teraz piętnastka. Lecz w maju nowych dziesięć przybędzie, w jednym z nich miejsce dla Polski będzie.
I choćby przyszły jakieś kłopoty, dla wszystkich krajów naszej Europy. To każdy z krajów będzie się wspierał, i nikt już Europy nie będzie rozbierał!
Nagle –gwizd! Nagle – świst! Para- buch! Koła – w ruch!
PIOSENKA „JEDZIE POCIĄG Z DALEKA” 1. 2. Jedzie pociąg Europy, Kiedy przyjdzie miesiąc maj, wiezie kraje Wspólnoty, w Unii będzie też nasz kraj, biegnij szybko nie zwlekaj, więc cieszymy się już my, i do Unii doczepiaj. Bo się spełnią nasze sny.
.” Czerwone Kapturki”
(gajowy wchodzi i rozgląda się)
Czerwony kapturek polski:. Zgubiłam się... Gajowy; nie płacz, zaraz zaprowadzę cię do babci Czerwony kapturek polski:. Nie , do babci pójdę później, teraz muszę lecieć do szkoły. Gajowy. To chodź wyprowadzę cię z lasu. (odchodzą) Wilk :Na kość zająca! Nie zdążyłem! Czerwony Kapturek już poszedł. No ale jak mam wszędzie zdążyć? Babcie na całym świecie opowiadają moją bajkę.Czerwone kapturki są różne A ja tylko jeden jedyny.Co z tego, że tyle kapturków jest na świecie jak ja jestem Ciągle głodny. Wiecie dzieciaki jaki mam apetyt. Wiecie ! WILCZY! Wilczy apetyt !!! Uważajcie, bo jak dzisiaj nie zjem jakiegoś Carwonego Kapturka to zjem kogoś z was! O! Chyba wreszcie nadchodzi.
Cz.Kap. czeski ....................................................(po czesku dzień dobry wilku) Wilk: Co?! Przecież ty jesteś Czrwony Kapturek z czeskiej bajki. Będę u ciebie dopiero jutro- jak dostanę rozmówki polsko-czeskie Cz.Kapt. czeski............................................................................................................... (Gdzie jest dom babci, niosę jej knedliczki) Wilk: Jakie knedliczki?!- miało być ciasto! Dobra ,dobra, idź już. Tam jest skrót. Cz..kapt...........................................(tam?) Tam, no tam !. Uff..Jak zjem babcię, która zje knedliczki to będę miał całą noc zgagę. No , czas już iść. ( zbliża się następny kapturek) A kto to znowu? Cz.Kapt. włoski: Buon giorno signore lupo. Wilk: Co? A ta tu czego?! Cz.Kapt. włoski: Dove ‘e la casa della mia nonna? La porto spaghetti. Wilk:No nie.! Knedliczki, spagetti- muszę skoczyć do apteki po rapacholin. Cz. Kapt. włoski: Dove signore Lupo, di la? Wilk: Jakie la?- śpiewaczka się znalazła. Idź tam. Tam, tam mówię Co ja zrobię jak spotkam u babci dwa czerwone kapturki? Nie dość, że nie mogę się z nimi dogadać, to jeszcze nie dam rady ich od razu Połknąć. Cz,Kapt. niemiecki...Guten Tag her Wolf! Wo ist Omas Haus? Ich habe Kuchen Fur się. Wilk. O matko! Jeszcze jeden Czerwony Kapturek! Cz. Kapt. niemiecki: Jawohl! Wilk: A ja wolę polskiego Czerwonego Kapturka!!! Tam, tam, tam jest dom babci! Co ja im powiem jak mnie spytają dlaczego mam takie wielkie oczy , uszy i zęby? Chyba muszę wcześniej skoczyć na jakiś błyskawiczny kurs wielojęzykowy, Cz.Kapt. angielski....Helloo. Where”s the grandmum”s hawe. I hare a cookies For her. Wilk: tam! Cz. Kapt angielski: O! yes. Wilk: Tak. Jest. Jest was za dużo! Już mi przeszedł apetyt.Czuję się jak policjant Na skrzyżowaniu, a nie jak porządny wilk! Już mnie boli ogon od pokazywania drogi. Cz. Kapt. Francuski....................................................................................... (gdzie jast dom babci) Wilk: O nie ! Tego kaprurka na pewno nie zjem! Bo oni jedzą ślimaki! Ble!Fuj! Tam, tam, idż Niedobrze mi, słabo mi (upada) Cz.Kapt. polski :Oj, wilku biedny. Co się stało? Wybacz że się spóżniłam, ale chodzę na kurs jezyka obcego. Wilk: To ty też nie będziesz gadała po polsku?!! Ratunku!! Już nie chcę żednego czerwonego kapturka. Cz.Kap. polski: Panie gajowy, na pomoc. Wilk zasłabł! Pan Gajowy: Widzisz panie wilku, już ci nie pomogę, ale ci na przyszłość ważną dam przestrogę. Gdybyś się uczył języka obcego, codziennie kapturka zjadłbyś jednego.
PREZENTACJA WIELKIEJ BRYTANII
Uczeń 1
Jesteście? Już myślałam, że zginęliście w tej Wielkiej Brytanii. Mówcie! Jak było Co widzieliście?
Uczeń 2
Było wspaniale. Udało nam się dużo zwiedzić. Widzieliśmy wieżę zegarową Big Ben, sławną z powodu umieszczenia na niej dzwonu o wadze 13 ton. Uczeń 3 A ja byłem szczególnie zainteresowany meczem Manchester United- Arsenal Londym. Wyobraź sobie, że dostałem bilety i mogłem kibicować swojej ulubionej drużynie. Uczeń 4 Nie mogliśmy pominąć Królewskiego Obserwatorium w Greenwich, gdzie przez blisko 300 lat prowadzono badania astronomiczne. Uczeń 5 W ostatnim dniu wycieczki zwiedziliśmy BBC- czyli British Broadcasting Corporation. Dzisiaj BBC posiada pięć programów radiowych i dwa banały telewizyjne. To właśnie dzięki BBC mogliśmy obejrzeć nagranie Beatlesów-najpopularniejszej grupy rocowej w historii muzyki oraz najnowszy film z Jemesem Bondem. Uczeń 1 A widzieliście potwora z Loch Nees? Uczeń 2 Niestety, zabrakło czasu, musieliśmy wsiadać do pociągu wiozącego nas do Francji. Trasa tego niezwykłego pociągu biegnie a tunelu pod kanałem La manche. Uczeń 1 Muszę koniecznie wybrać się do tego kraju.
PREZENTACJA SZWECJII
(uczennica przebrana za Pipi) Uczeń 1 Witam państwa w programie „Rozmaitości” Tym razem odwiedzimy Szwecję Uczeń2 Sylwia dlaczego masz świeczki na głowie? Uczeń 1 Szwedzkie dzieci noszą je 13 grudnia, kiedy to przypadają imieniny św. Łucji. Właśnie wtedy jest tu niemal przez cała dobę ciemno, ale dzięki świecom w całym kraju robi się jasno. Królowa światła kroczy wolno dookoła ze śpiewem, w towarzystwie specjalnego orszaku składajacego się z druhen oraz chłopców przebranych za „gwiazdorki” i krasniludki.
Uczeń 3 Zejdżmy już na ziemię. Najbardziej liczącą się aw swiecie nagrodą jest Nagroda Nobla ustanowiona przez Szwedzkiego wynalazcę Alreda Nobla. Laureatów nagrody łączy to że przyczynili się do postępu ludzkości. Uczeń 4 Trzeba przyznać, że Szwedzi wymyślili wiele praktycznych wynalazków. Ot chociażby zamek błyskawiczny. Uczeń 5 Zapomniałeś o kluczu francuskim, który tak naprawdę jest szwedzki. Skonstruował go Johan Petter. Uczeń 2. To ja powiem jeszcze o samochodach. Produkuje się w tym kraju samochody dwóch marek. Jedna to Volvo, a druga Saab. Zaś pasy do samochodów to kolejny wynalazek Szwedów. Uczeń 3 Wiecie że Szwedzi są długowieczni? Zapewne sprzyja temu system opieki zdrowotnej , który jest najbardziej rozbudowany w Europie. Uczeń 4 Nic dziwnego, że z tego kraju pochodzi najsilniejsza dziewczynka świata. Oczywiście mowa o Pipi Pończoszance, która potrafi jeździć na koniu, jeśli akurat nie unosi go w rękach.. Książki o Pipi, napisane przez Astrid Lindgren, są kochane na całym świecie. Zostały przetłumaczone na 76 języków w tym oczywiście na polski. Uczeń 1 Dużo by jeszcze mówić o Szwecji i jej mieszkańcach, ale niestety, nasz program dobiega końca. Do zobaczenia, i zachęcam do czytania Pipi.
PREZENTACJA PORTUGALII
Uczeń 1 Cześć Paweł. Nie zgadniesz co się stało. Kupiłem wczoraj w kiosku szkolnym chrupki i wygrałem wycieczkę do Portugalii. Uczeń 2 To chodźmy do biura podróży, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o tym kraju. Uczeń 3 Wycieczkę proponuję rozpocząć od zwiedzania stolicy kraju-Lizbony. To jednocześnie główny port oraz największe miasto kraju. Uczeń 1 Czy będzie można popływać na tych wspaniałych żaglowcach? Uczeń 4 Niestety, nie, chociaż są powodem dumy Portugalczyków, bo przypominają, że to kraj odkrywców. Właśnie ze wspomnianego Algawre wyruszyło wielu znanych podróżników. W 1488 roku Bartolomeo Dias otworzył drogę do Indii, opływając Przylądek Dobrej Nadziei. Uczeń 2 Wiem, wiem.! To pan ............nam opowiadał na historii. W 1498 roku Vasco da Gama dotarł do Kalkuty, spełniając w ten sposób kilkusetletnie marzenia Europejczyków.Te podróże przez Ocean Indyjski możliwe były po części dzięki wymyśleniu przez Portugalczyków karaweli- okrętu potrafiącego pływać po pełnym morzu. Uczeń 1 A w 1519 roku Magellan, też Portugalczyk, ale na usługach króla Hiszpanii, jako pierwszy opłynął Ziemię. Z chęcią odwiedzę więc odwiedzę ten kraj odkrywców, może sam coś odkryję?
PREZENTACJA HISZPANII
Uczeń 1 Czy wiesz z czego słynie Hiszpania? Uczeń 2 Oczywiście, że wiem. Z walki byków! Uczeń 2 Aleś się wysilił, To wiedzą nawet przedszkolaki. Powiedz z czego jeszcze. Uczeń 2 No nie wiem. Uczeń 1. Na przykład z wiatraków. Uczeń 2 Co ty gadasz. Przecież wiatraki kojarzą się z Holandią i wieloma innymi krajami. Uczeń 1. Ale w Hiszpanii znajdują się jedyne na świecie wiatraki, z którymi walczył Don Kichot.- którego wymyślił hiszpański pisarz Miguel de Carvantez. Don Kichot miał być początkowo karykaturą średniowiecznych rycerzy.. Uczeń 3 Cześć wam . Co robicie? Uczeń 1. A mówimy o Hiszpanii. Uczeń 3 To prawda , że tam są jeszcze królowie? Uczeń 2 Tak. Hiszpanie wielkim szacunkiem darzą rodzinę królewską między innymi za jej prosty i naturalny styl bycia. Królowa Sofia z wykształcenia jest lekarzem pediatrą, a król Juan Carlos ukończył studia prawnicze i ekonomiczne. Ma też wykształcenie wojskowe, Uczeń 4 Słyszałem, że Barcelona to największy hiszpański port i ośrodek handlowy na wybrzeżu Morza Śródziemnego. W tym mieście mieszkał też słynny artysta Pablo Picasso. Uczeń 2 Ale stolicą jest Madryt. Uczeń 4 Oczywiście. Jest tam aż 9 miejskich zespołów zabytkowych, należących do Swiatowego dziedzictwa Kultury. Uczeń 5 Moi rodzice chcą załatwić w tym roku wczasy do Hiszpanii. Jak tam będę, to z przyjemnością zwiedzę to miasto, Uczeń 1. Tylko uważaj na pomidory. Uczeń 5 Dlaczego? Uczeń 1 Bo w ostatnią sobotę sierpnia odbywa się „Tomatina” –wojna na pomidory. 150 tys. Kilogramów dojrzałych pomidorów trafia w ręce do zbawionych ludzi i zaczyna się czerwona wojna trwająca...tylko godzinę. Pomidory trzeba rozgnieść w dłoniach żeby oszczędzić przeciwnikom Siniaków. Po bitwie wszyscy ruszają w stronę rzeki, gdzie zmywają z siebie pomidorowy sos.
Uczeń 2 No ale mówiąc o Hiszpanii, nie można pominąć corridy. Korzenie tego pradawnego i symbolicznego rytuału walki człowieka i zwierzęcia sięgają starożytności. Corrida stanowi nieodłączny element świąt ludowych, a toro de lidia, czyli byk specjalnie hododo corridy, sptał się dziś częścią hiszpańskiego krajobrazu.
PREZENTACJA NIEMIEC
Uczeń 1(prezenter telewizyjny) W ciągu kilkudziesięciu lat Niemcy zmienili się diametralnie .Przede wszystkim nabrali luzu: 40 procent obywateli RFN deklaruje, że żyje bez stresowo i znajduje równowagę między pracą i wypoczynkiem, 20 procent przyznaje otwarcie ,że praca nie jest dla nich najważniejsza w życiu, 80 procent wyjeżdża na wakacje. Niemcy uwielbiają się bawić. A skoro jest mowa o rozrywkach- wróćmy do naszego programu. Zobaczymy co kupują najczęściej nasi sąsiedzi. Jako pierwsze widzę stoisko z wędlinami. Wcale mnie to nie dziwi. W kraju, w którym jest półtora tysiąca rodzajów kiełbas. Dzień dobry panie Markusie
Uczeń 2 Dzień dobry. Witam mojego ulubionego klienta Uczeń 1 Cóż może mi pan dzisiaj polecić? Uczeń 2 Proponuję kiełbaski berlińskie Uczeń 1 Proszę mi więc zważyć pół kilograma. Ile kosztują? Uczeń 2 2 euro, ale dla pana dziś gratis. Uczeń 1 Dziękuję bardzo, Do widzenia. (do dzieci) szkoda, że nie poprosiłem o więcej. Ale chodźmy dalej. Oto stoisko z samochodami. Uczeń 3 Czym mogę służyć? Uczeń 1. Od dawna marzę o pięknym czerwonym, sportowum audi...(na barerie) Uczeń 3 Proszę na początek zapoznać się z prospektami samochodowymi. Mamy tu pana ulubione audi, ale także volkswagena. ,BMW i mercedesa. Jest w czym wybierać. Uczeń 1 Tak, tak, wygląda zachęcająco. Proszę mi dać numer telefonu. Zadzwonię po programie. Do widzenia. Ale zgłodniałem. O czuję świeże pączki. Wygłądają apetycznie, ale może za chwilę, bo za chwilę koniec programu. Jak ten czas szybko leci... Uczeń 5 Skoro mowa o czasie , to pana widzowie powinni wiedzieć, że region Szwarzwaldu, w którym się znajdujemy, to ojczyzna zegarów z kukułką. Uczeń 1 Chwileczkę co pani robi?! Uczeń 5 U nas jest taki zwyczaj, że w tłusty czwartek władzę przejmują kobiety i mają prawo odcinać męskie krawaty. Uczeń 1 No cóż, moja praca wymaga wielu poświęceń. Dziękuję państwu za uwagę.
PREZENTACJA HOLANDII
Nauczycielka Dzień dobry dzieci. Na dzisiejszej lekcji powtórzymy wiadomości o Holandii ,a raczej o Niderlandach, bo tak właściwie brzmi nazwa tego kraju.
Uczeń1 To kraj kwiatów. Wiosną cały kraj zakwita. Jak okiem sięgnąć, ciągną się pola czerwonych tulipanów, liliowych hiacyntów i złocistych żonkili. Uczeń 2 Ola , ale się rozmarzyłaś-chyba pod wpływem wiosny- a trzeba ci wiedzieć, że hodowla tulipanów to nie tylko przyjemne hobby wielu rolników. Od XVII wieku, uprawa kwiatów stanowi ważny dział gospodarki Niderlandów. Wysyła się je na cały świat. Uczeń 3 Bóg stworzył świat, ale Holendrzy stworzyli wybrzeże. To stare holenderskie przysłowie odwołuje się do faktu, że 40% kraju stanowią tereny wydarte morzu, jeziorom i mokradłom. Uczeń 1 Już od średniowiecza Holendrzy zmieniali wygląd swego kraju, osuszając jeziora i stawy. Dookoła jeziora budowano kanał, do którego wypompowywano wodę z jeziora. Tak powstałe tereny to poldery. Dawniej do wypompowywania wody służyły wiatraki, lecz rozwój techniki sprawił, że wyszły z użytku i wiele z nich znikło z krajobrazu. Pozostałe odrestaurowano. Nauczycielka Widzę, że dobrze przygotowałaś się do lekcji. W takim razie wymień jeszcze stolicę Niderlandów Uczeń 1. Stolicą kraju jest Amsterdam, ale siedzibą rządu jest Haga odległa o 55 kilometrów. Uczeń 3 Trzeba jeszcze wspomnieć o Rotterdamie, największym porcie świata. To tutaj w 1993r. Podpisano traktat o Unii Europejskiej, Nauczycielka A co można powiedzieć o formie rządów w Holandii? Uczeń 2 Państwo jest demokracją parlamentarną i monarchią dziedziczną. Obecnie głową państwa jest królowa Beatrix. Nauczycielka A co powiecie na temat zainteresowań i pasji Holendrów? Uczeń 4 Popularne sporty to piłka nożna, hokej na trawie, tenis, surfing, żeglarstwo, kolarstwo i oczywiście jazda na łyżwach. Jeśli chodzi natomiast o kulinaria , to świat zawdzięcza Holendrom recepturę twardych serów takich jak gouda czy edamski. Nauczycielka A jaki klimat panuje w Holandii? Uczeń 2 Państwo leży w strefie umiarkowanego klimatu morskiego. Zimy są łagodne a lata chłodne z dużą ilością deszczu i wiatru. Do Królestwo Niderlandów należy też sześć wysp na morzu karaibskim. Nauczycielka Bardzo dobrze przygotowaliście się do dzisiejszej lekcji. Otrzymujecie wiec oceny celujące,
PREZENTACJA AUSTRII
Uczeń 1 Cześć. Co słuchasz? Uczeń 2 Trzeci wymiar. Uczeń 1 Chcesz posłuchać pięknej muzyki? Wybierz się do jednego z najliczniej odwiedzanych przez turystów krajów w Europie. Jako kraj tranzytowy ma świetnie rozwiniętą sieć dróg komunikacyjnych. Uczeń 2 Oczywiście masz na myśli Austrię. Są tam doskonałe warunki do uprawiania narciarstwa, turystyki pieszej i wspinaczki, które można znaleźć w alpejskich regionach Salzburga, Tyrolu, Karyntii i Vorarlbergu. Narciarstwo jest najpopularniejszym sportem zimowym w tym kraju. Uczeń 3 Dużą popularnością cieszą się także liczne jeziora alpejskie w Salzkambergut i Karyntii, jak również jezioro Nezyderskie w Burgenlandzie. Uczeń 4 Nie mniej ciekawe są liczne zabytki kulturowe i historyczne, jak na przykład najstarsza na świecie kopalnia soli w Hallsatt. Warte obejrzenia są rozsiane po całym kraju zabytkowe kościoły, katedry, kolegiaty i klasztory. Uczeń 1 Niepowtarzalnym nastrojem odznaczają się starówki Linzu, Klagenfurtu i Innnsbruka, a barokowym przepychem zachwyca Salzburg, który uważany jest za stolicę muzyki klasycznej. Najważniejsze nabytki tego miasta to dawny pałac arcybiskupi oraz katedra wybudowana w XVII wieku. Uczeń 2 Barwną mozaiką skarbów kultury oczarowuje stolica kraju- Wiedeń, gdzie na turystów czekają słynne teatry i muzea, a liczne pałace i zamki przypominają o narodzinach i czsach świetności habsburskiej monarchii. Uczeń 3 Mówiąc o tym pięknym kraju, nie można zapomnieć o wspaniałej muzyce. Bo gdy nad Austrią zmierzch zapada, w Wiedniu jak za czasów Straussa małe nutki , na trzy – czwarte w świecie latarń tańczą walca. Uczeń1 Tak .Wiedeń to ojczyzna walca. Trzeba dodać ,że to tutaj właśnie tworzył jeden z największych geniuszy muzycznych naszych czasów- Mozart. Swoje pierwsze utwory skomponował w wieku pięciu lat. Uczeń 4 Gdy znajdziemy się w Unii Europejskiej, będziesz mogła swobodnie podróżować po krajach ’piętnastki” także po Austrii. Oczywiście w rytmie walca.
PREZENTACJA GRECJI
Uczeń 1 Wiesz, byłem na filmie Herkules i nabrałem ochoty na wyjazd do Grecji . Uczeń 2 Chcesz się sppotkać z bogami Olimpu, żeby ci dali większe muskuły? Uczeń 1 Przestań. Słyszałem że Grecja składa się z kilkuset wysp roz®zuconych na Morzu Egejskim i Jońskim. Największą z nich jest Kreta. Uczeń 2 To chyba od tej wyspy pochodzi nazwa naszego kreta. Może dlatego że kopie duże kopce. Uczeń 3 (wchodzi z ksiązkami zamyślony) „Wiem, że nic nie wiem” , Myślę więc jestem” Uczeń 2 Patrzcie go –jaki filozof. Uczeń 3 Tak, bo co. Jak byście trochę więcej czytali to byście wiedzieli, że właśnie z Grecji pochodzą najwięksi filozofowie jak Arystoteles, Platon i Sokrates. Uczeń 2 Jak żeś taki mądry to opowiem ci o tym kraju. Uczeń 3 Grecja stała się wielkim imperium od 338 roku przed naszą erą, gdy została podbita przez Aleksandra Wielkiego. Ale w 146r p.n.e opanowali ją Rzymianie. Potem również Turcy okupowali Grecję. To właśnie w 776r p.n.e. w Olimpi odbyły się pierwsze Igrzyska Olimpijskie. Jedną z głównych konkurencji był rzut dyskiem. Ale ty nie musisz się wdrapywać na Olimp który ma 2917 m, wystarczy żebyś trochę poćwiczył. Uczeń 2 A ty Platonie ćwiczysz coś? Uczeń 3 Oczywiście. Nieustannie ćwiczę swój umysł.
PREZENTACJA FRANCJI
Uczeń 1 Cześć, ale ładnie pachniesz.
Uczeń 2 Bo to są oryginalne perfumy francuskie. Francja zawsze kojarzy mi się z perfumami, modą i dobrym winem.
Uczeń 2
Mi natomiast Francja kojarzy się z rewolucją. To w 1789roku Wielka Rewolucja Francuska obaliła monarchię. Francja była pierwszym krajem europejskim w którym wprowadzono republikę. Po tej wielkiej rewolucji, która obaliła króla, po kilku latach chaosu przejął władzę Napoleon 1 Bonaparte. Był to niski niepozorny człowieczek, ale miał mężnego ducha. Przez kilkanaście lat prowadził on w całej Europie zwycięskie wojny, ale w końcu został pokonany w 1815r przez Anglię i Prusy pod Waterlo.
Uczeń 2 Ja jednak chyba mam w żyłach błękitną szlachecką krew. Byłam oczarowana pałacem królewskim na Wersalu pod Paryżem. Och gdybym mogła żyć w tamtych czasach.
Uczeń 3 Gdybyś mieszkała w tamtych czasach na wersalu, na pewno rewolucjoniści ścięliby twoją piękną główkę.
Uczeń1 A ty gdzieś się tak ubrał?
Uczeń 3 Idę ćwiczyć wspinaczkę na skały. Bo jadę z rodzicami do Francji, ale nie żeby oglądać Wersal- to dla bab-ale wspinać się w Alpach, które są największymi górami Europy. Wznoszą się tam strome skały i lodowce. A gdy już zejdę z gór to pojem sobie serów. Mniam. Ten słynny ser Camembert produkowany jest na północnym zachodzie Francji. Składuje się go w piwnicach, aby dojrzał.
Uczeń 1 Ale przecież ty nie znasz francuskiego.
Uczeń 3 Przy granicy z Niemcami tam gdzie jadę, mieszka ludność pochodzenia niemieckiego, tak więc nie będzie problemu porozumieć się w języku niemieckim.
Uczeń 5 Ceść wam . Słyszałem ,że mówicie o Wenecji- właśnie tam się wybieram z rodzicami. Uczeń 1 Ale po co ci to koło? Uczeń 5 Przecież to miasto jest zbudowane na palach na wodzie. Zamiast ulic są kanały, a zamiast samochodów pływają tragetti lub gondole. A więc jak będę chciał iść pieszo tą wodną ulicą to muszę mieś koło bo nie umiem pływać. Uczeń 3 Włochy są również słynne z mody, samochodów ,dobrego jedzenia i oczywiście piłki nożnej. Uczeń 2 Mamy wiele wspólnego z tym krajem, nawet w naszym hymnie narodowym śpiewamy- Z ziemi włoskiej do Polski. Jest również piosenka –czerwone maki na Monte Casino- która jest poświęcona polskim żołnierzom, broniącym wzgórze Monte Casino przed oddziałami niemieckimi podczas drugiej wojny światowej. Uczeń 4 We Włoszech jest dużo śladów polskości. Przy catacumbach San Calisto jest kościółek Quo vadis w którym jest pomnik Henryka Sienkiewicza z podziękowaniem w języku polskim za dzieło znane na całym świeci Quo vadis. Uczeń 3 Wiecie że może istnieć państwo w państwie? A w przypadku Włoch nawet dwa.Vatykan i San Marino. Vatykan jak wszyscy wiemy jest siedzibą papieża- głowy kościoła katolickiego. Jest to najmniejsze państwo na świecie liczy ono 1702 osoby, a najważniejszą z tych osób i najbardziej znaną na świecie jest oczywiście wielki Polak Karol Wojtyła który jest papieżem. Uczeń 1 Wiecie co? Po wysłuchaniu tego wszystkiego nabrałem chęci żeby tam pojechać i jestem również dumny że jestem Polakiem. Jednak nasz naród jest bardzo odważny, pomagający innym . W naszym narodzie narodzili się wielcy ludzie.
PREZENTACJA POLSKI ( Litwo Ojczyzno moja.... kawałek) Uczeń 1 Zapraszamy do posłuchania wiadomości o najważniejszym dla nas kraju o Polsce.. Uczeń 2 Przedstawimy Polaków , którymi możemy się szczycić, Polaków znanych w świecie. Uczeń 3 Opowiemy o niektórych ciekawych miejscach, które warte są zwiedzenia. Uczeń 1 Jan Kochanowski- jeden z najświetniejszych twórców w dziejach literatury polskiej. Nie tylko wzbogacił literaturę polską o nowe gatunki wiersza, ale przyczynił się do powstania literackiej odmiany języka polskiego. Uczeń 2 Adam Mickiewicz- „My z niego wszyscy”- tak o nim mówiono, poeta i dramatopisarz uznawany za najznakomitszego twórcę w dziejach polskiego pisarstwa. Uczeń 3 Fryderyk Chopin- kompozytor światowej sławy, geniusz fortepianu, jego muzyka do tej pory jest ambasadorem kultury w świecie. Uczeń 4 Henryk Sienkiewicz- twórca narodowej mitologii, światową sławę przyniosła mu opowieść” Quo vadis” ukazująca męczeństwo pierwszych chrześcijan. W 1905 roku pisarz otrzymał za nią nagrodę Nobla. Uczeń 5 Władysław Stanisław Reymont- powieściopisarz , nowelista, kolejny laureat Nagrody Nobla. Otrzymał ją za arcydzieło- czterotomową powieść „Chłopi” Uczeń 1 Maria Skłodowska –Curie- dwukrotna laureatka Nagrody Nobla. Wspólnie z mężem odkryła dwie substancje promieniotwórcze: polon i rad. Uczeń 2 Ojciec Święty – Jan Paweł II – największy autorytet moralny, orędownik pokoju i jedności wszystkich chrześcijan, człowiek, który zauważa każdego, pielgrzym, Papież- który pierwszy przekroczył próg meczetu. Uczeń 3 Czesław Miłosz- w jego bogatej twórczości dominują problemy, odpowiedzialności moralnej człowieka. W 1980 roku za całokształt twórczości otrzymał Nagrodę Nobla Uczeń 3 Wiesława Szymborska- poetka i krytyk literacki. W 1996 r. Otrzymała Nagrodę Nobla. Uczeń 4 Andrzej Wajda - Jeden z głównych twórców szkoły polskiej w filmie. Jest laureatem wielu prestiżowych nadród , w 2000 r. Otrzymał „Oskara” Uczeń 1 Adam Małysz- którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Trzykrotny zdobywca Pucharu Świata. Uczeń 2. Ziemia wydająca tak wielkich ludzi musi być piękna. Można wymieniać w nieskończoność piękno naszego kraju. Mamy piękne góry, lasy, doliny, jeziora. I w każdym miejscu można się spotkać z serdecznością i gościnnością. Uczeń 3 Możemy być bardzo dumni, że jesteśmy Polakami, posiadającymi piękny Kraj, bogatą historię i wielkich ludzi.
|