Przedstawiam Państwu plan pracy czytelni zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i zrealizowany w roku szkolnym 2005/2006 PLAN PRACY CZYTELNI SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2005/2006
Cel ogólny: Przygotowanie ucznia do samokształcenia w dalszych etapach kształcenia
Lp.
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin realizacji
|
Wykonawca
|
1.
|
Organizacja
i dokumentacja pracy bibliotecznej
|
Ø Założenie i prowadzenie:
§ dziennika pracy czytelni,
§ ,,zeszytu odwiedzin w czytelni”,
§ ,,zeszytu wypożyczeń czasopism przez nauczycieli”,
§ rejestru materiałów wypożyczonych do czytelni na zajęcia i wystawki tematyczne,
Ø Założenie list czytelniczych uczniom klas pierwszych oraz uaktualnienie list pozostałym czytelnikom,
Ø Opracowanie:
§ planu pracy czytelni szkolnej na rok 2005/2006,
§ planu pracy Klubu Przyjaciół Książki,
§ Przygotowanie harmonogramu imprez czytelniczych,
Ø Rejestracja czasopism,
Ø Sporządzanie statystyki czytelnictwa:
§ dziennej,
§ miesięcznej,
§ semestralnej,
§ rocznej,
Ø Sporządzenie sprawozdań statystycznych:
§ za pierwszy semestr,
§ za cały rok,
Ø Sporządzanie zestawień czytelnictwa,
Ø Opracowanie półrocznego i rocznego sprawozdania z pracy czytelni na posiedzenia Rady Pedagogicznej,
Ø Troska o lokal:
§ Porządkowanie książek i czasopism,
§ Zmiana zniszczonych napisów organizacyjnych,
|
IX
IX
IX
w/g potrzeb
IX
20.IX 15.IX 20.IX
w/g potrzeb
codziennie
co miesiącu
I
VI
I
VI
I
VI
na bieżąco
|
|
2.
|
Gromadzenie, opracowanie
zbiorów.
|
Ø Prenumerata czasopism,
Ø Prowadzenie na bieżąco katalogu alfabetycznego, rzeczowego, zbiorów specjalnych.
|
w/g potrzeb
na bieżąco
|
|
3.
|
Organizacja warsztatu informacyjnego
|
Ø
Ø Zachęcanie uczniów do korzystania ze zbiorów czytelni
( szczególnie tych uczniów, którzy stronią od książki),
Ø Prowadzenie indywidualnych rozmów
z czytelnikami na temat przeczytanych książek,
Ø Prowadzenie rozmów i udzielanie instruktażu
w kwestiach dotyczących zdobywania wiedzy
i rozwijania zainteresowań,
Ø Udzielanie pomocy w korzystaniu przez uczniów z księgozbioru podręcznego.
Ø Udzielanie informacji bibliograficznych, bibliotecznych, tekstowych, źródłowych i rzeczowych zależnie od potrzeb czytelniczych, Ø Udzielanie porad w wyborach czytelniczych uczniom o specjalnych potrzebach, Ø Katalogowanie, rozbudowa kartoteki: zagadnieniowej, osobowej i tekstowej, Ø Propagowanie książek i czytelnictwa: § Statystyki i listy najlepszych czytelników, § Wystawy okolicznościowe i tematyczne,
|
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
w/g potrzeb
w/g potrzeb
w/g potrzeb
|
|
4.
|
Diagnozowanie zainteresowań czytelniczych uczniów
|
Ø
Ø Prowadzenie rozmów z uczniami na temat ich zainteresowań czytelniczych, Ø Przeprowadzenie badań ankietowych i analiza wyników, Ø Rozmowy z uczniami czasie prowadzenia zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej,
|
w/g potrzeb
X
w/g potrzeb
|
|
5.
|
Konkursy
i imprezy biblioteczne
|
Ø Przygotowanie i przeprowadzanie konkursów:
plastycznych:
Klasa I - ,, Moja pierwsza książka z biblioteki:
Klasa II- ,, Moja szkolna biblioteka”
Klasa III-,, Biblioteka moich marzeń”
Klasa IV-VI – Plakat reklamujący bibliotekę szkolną
czytelniczych:
,, Czy znasz swoją lekturę? – gminny konkurs
przeznaczony dla uczniów klas trzecich
recytatorskich:
,,Jesienna poezja” – dla klas I – III
Ø Błyskawiczne konkursy czytelnicze,
Ø Wprowadzenie młodych czytelników do biblioteki:
,,Pasowanie na czytelnika”,
Ø Czytanie literatury dziecięcej
,,Spotkania z książką” – dla klas pierwszych,
Ø Przygotowanie przez KPK spotkania z oddziałami przedszkolnymi, obejrzenie dwóch przedstawień
§ Przedstawienie- ,,Już jesień”,
§ Przedstawienie - ,,Brzechwa dzieciom”,
§ ,,Hans Christian Andersen”,
§ ,,Jesień”
|
I/II
III
15.X-24.X
I etap – I
II etap – IV
XI
I/II
raz w miesiącu
XI/XII
III
X
X
|
Finał - maj
|
6.
|
Promocja biblioteki
w szkole
|
Ø Prowadzenie gazetek tematycznych,
Ø Wystawki książek,
Ø Wystawki prac uczniów,
Ø Prowadzenie wykazu nowości czytelniczych,
Ø Reklamowanie nowych książek.
|
w/g potrzeb
w/g potrzeb
|
|
7.
|
Edukacja czytelnicza
i medialna
|
Ø Wdrożenie programu edukacji czytelniczej
i medialnej dla klas I – III,
Ø Przygotowanie planu zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej,
Ø Przeprowadzenie ewaluacji programu za pomocą testów
Ø Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej w klas I-III,
Klasa 0
– W świecie baśni
Klasa I
– ,,W bibliotece szkolnej
- ,, Skąd czerpiemy wiedzę”,
Test pisemny sprawdzający ogólne wiadomości z edukacji czytelniczej i medialnej w klasie pierwszej
Klasa II
- ,, Korzystamy z czytelni szkolnej”- Budowa czasopisma - Świerszczyk
- ,, W wypożyczalni szkolnej” – informator o ciekawych książkach
-,,Korzystamy z biblioteki publicznej dla dzieci”
Test pisemny sprawdzający ogólne wiadomości z edukacji czytelniczej i medialnej w klasie drugiej.
Klasa III
- ,,Jak zbudowana jest książka”
- ,,Jak siostry? – karta katalogowa a karta tytułowa książki”
- ,, Co warto wiedzieć o telewizji?- wady i zalety oglądanych programów telewizyjnych
Test pisemny sprawdzający ogólne wiadomości z edukacji czytelniczej i medialnej w klasie trzeciej
|
IV
20.IX
VI
luty
I półrocze
II półrocze
I półrocze
II półrocze
I półrocze
II półrocze
|
|
8.
|
Obsługa czytelnika
|
Ø Udzielanie pomocy w wyszukiwaniu materiałów na określony temat,
Ø Udzielanie wskazówek podczas korzystania
z katalogów,
Ø Przygotowanie oferty zajęć z edukacji czytelniczo medialnej.
|
w/g potrzeb
w/g potrzeb
IX
|
|
9.
|
Współpraca
z Radą
Pedagogiczną
|
Ø Reklamowanie nowości wydawniczych,
Ø Gromadzenie scenariuszy imprez i uroczystości
szkolnych,
Ø Sporządzanie zestawień bibliograficznych,
§ Awans zawodowy nauczycieli
Ø Informowanie nauczycieli i wychowawców o czytelnictwie uczniów,
Ø Przedstawienie sprawozdania z działalności czytelni szkolnej
|
w/g potrzeb
w/g potrzeb
X
w/g potrzeb
I
VI
|
|
10.
|
Współpraca
ze świetlicą szkolną
|
Ø Organizowanie zajęć dla dzieci w ramach ogólnopolskiej akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom”
|
raz w tygodniu
|
|
11.
|
.
Współpraca
z rodzicami
|
Ø Psychoedukacja rodziców,
Ø Zajęcia otwarte dla rodziców,
Ø Promocja książek,
Ø Pomoc w doborze literatury,
Ø Informowanie rodziców o stanie czytelnictwa,
Ø Prelekcja dla rodziców
§ ,, Zalety głośnego czytania dzieciom”,
Ø Pozyskanie sponsorów.
|
w/g potrzeb
III
w/g potrzeb
w/g potrzeb
XII
III, V
|
|
12.
|
Współpraca
z Powiatowo- Gminną Biblioteką Publiczną w Izbicy Kujawskiej
|
Ø Organizowanie wycieczek do biblioteki,
Ø Zajęcia z edukacji czytelniczej i medialnej,
Ø Wspólne organizowanie imprez czytelniczych,
Ø Wypożyczenia międzybiblioteczne,
Ø Wymiana wiedzy i doświadczeń.
|
w/g planu
w/g planu
w/g potrzeb
|
|
|
Współpraca z innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły
|
Ø Współpraca z Parafią Rzymskokatolicką w Izbicy Kuj.,
Ø Współpraca z Przedszkolem Samorządowym w Izbicy,
Ø Współpraca z Domem Pomocy Społecznej dla Dorosłych w Izbicy Kujawskiej,
Ø Współpraca z Księgarnią i Hurtownią Taniej Książki w Tuliszkowie,
Ø Współpraca ze szkołami z terenu gminy:
§ SP Błenna,
§ SP Świszewy,
§ SP Szczkowo
|
w/g planu
w/g planu
wg potrzeb
|
|
13.
|
Inne prace
|
Ø Zakup książek na nagrody dla uczniów,
Ø Wykonanie dyplomów dla uczniów biorących udział w konkursach, dla uczniów klas pierwszych,
Ø Wykonanie zaproszeń i podziękowań na imprezy i konkursy biblioteczne.
Ø Usługi ksero.
|
VI
w/g potrzeb
w/g potrzeb
w/g potrzeb
|
|
14.
|
|
Udział w konferencjach metodycznych,
Ø Współpraca z doradcą metodycznym,
Ø Udział w radach pedagogicznych, kursach, warsztatach
I szkoleniach w ramach WDN-u,
Ø Udział w kursach organizowanych przez CEN i
CDiE we Włocławku,
Ø Ukończenie podyplomowych Studiów Języka Polskiego
|
w/g
harmonogramu
|
|
Plan pracy czytelni opracowała podpis dyrektora szkoły
mgr Beata Łojewska
|