Pracuję w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Pile od początku powstania klas gimnazjalnych jako nauczyciel fizyki. Problemy z nauczniem tak trudnego przedmiotu bez istnienia pracowni fizycznej zainspirowało mnie do poszukiwania innych metod przekazywania wiedzy z tego zakresu.
Rozbudzenie zainteresowań zjawiskami fizycznymi występującymi w przyrodzie.
Nauka prowadzenia obserwacji zjawisk fizycznych.
Samodzielne wykonywanie doświadczeń i eksperymentów, do których używamy przedmiotów codziennego użytku.
Poznanie ważniejszych osiągnięć nauki w dziedzinie fizyki astronomii oraz ich znaczenia dla rozwoju techniki i cywilizacji z wykorzystaniem technik informatycznych.
Nabycie umiejętności dostrzegania prostych związków i zależności oraz nauczenie się wyciągania wniosków.
Przybliżenia i utrwalenia trudnych pojęć fizycznych w nietypowych formach –rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek.
Treści nauczania
I. Doświadczenia do samodzielnego wykonania:
Temat: Pomiary.
Pomiar długości
Pomiar czasu
Pomiar masy
Temat: Siły w przyrodzie.
Siły sprężystości
Jak wysoko podskoczą kulki
Co łatwiej złamać?
Oddziaływanie elektrostatyczne
Świecący sweter
Oddziaływanie magnetyczne
Badamy zachowanie się kompasu
Bezwładność
Dlaczego zapinamy pasy bezpieczeństwa
Jak nie spaść z ławki gimnastycznej
Oddziaływanie grawitacyjne
Opór powietrza
Wyścigi
Temat: Przewodnictwo cieplne.
Kubki do herbaty
Jak wietrzyć mieszkanie
Konwencja w cieczy
Temat: Elektryczność.
Budowa obwodów elektrycznych
Pomiar napięcia prądu
Pomiar natężenia prądu
Temat: Optyka.
Budowa przyrządów optycznych z wykorzystaniem „Małego Optyka”
II. Wykorzystanie Internetu do poznawania najważniejszych osiągnięć z dziedziny fizyki, wynalazków ułatwiających życie oraz postaci sławnych fizyków np.: Archimedes, Newton, Franklin, Einstein, Fermi.
III. Krzyżówki, rebusy, zagadki – rozwiązywanie.
Opracowanie: Mariola Idzikowska