Książka jest przyjacielem człowieka – rzecz to znana, lecz nie zawsze doceniana. Dzieci przedszkolne chętnie sięgają po książeczki, zwłaszcza te kolorowe, zabawne, wesołe. Obcując z książką uczą się dbać o nią, interesują się tym jak powstaje, jaką drogę musi pokonać, aby trafić w ręce dziecka. Przykładem zajęcia, które rozwija dziecięce zainteresowania książką jest scenariusz inscenizacji wiersza pt: ,,Książki ” Mam nadzieję, iż scenariusz ten zainteresuje innych nauczycieli realizujących podobną tematykę. Temat: Inscenizacja wiersza pt: „Książki”
Cele: - rozwijanie zainteresowań książką - wzbogacanie słownika dzieci - księgarnia - doskonalenie umiejętności wypowiadania się - utrwalanie nawyku kulturalnego obchodzenia się z książką - wdrażanie do prawidłowego zachowania się w księgarni
Metody:
- podająca - rozmowa - problemowa - symulacyjna - waloryzacyjna - impresyjna i ekspresyjna - praktyczna
Formy :
- zespołowa, indywidualna Środki dydaktyczne: emblematy sowy, puchacza, pieniądze - kartki z kropkami od 1 do 6, kącik do zabawy tematycznej.
Przebieg zajęcia
1. Część wstępna
Rozmowa z grupą. Usystematyzowanie wiadomości zdobytych podczas wycieczki do księgarni - opis wyglądu księgarni. - zwrócenie uwagi na tematyczne ułożenie książek (książki dla dzieci, dla dorosłych, historyczne, przygodowe, encyklopedie) - podkreślenie znaczenia poszanowania książek - nie wyrywanie kartek, czyste ręce, nie zaginanie stron. - prawidłowe zachowanie się w księgarni - stosowanie form grzecznościowych. - rozdanie dzieciom pieniędzy
2. Zajęcia właściwe inscenizacja wiersza „ Książki” – tekst znany wybranym dzieciom. Postacie puchacza i sowy zajmują miejsca za ladą. Książki Narrator Gwar i hałas dziś od rana, Sklep z książkami moi mili Puchacz z Sowa otworzyli.
Puchacz W książkach mądrość, w książkach wiedza, więc księgarnię czas odwiedzać. Co dzień w każdej wolnej chwili dużo czytać moi mili.
Sowa Książki piękne, kolorowe, historyczne przygodowe. W każdej nowe opowieści wszystkich w głowie nie pomieścisz.
Razem Do nas do nas zapraszamy, moc ciekawych książek mamy, Dla tych dużych i tych małych zbiór powieści doskonałych.
Zabawa dzieci. - podział na role - zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych norm - zmiana ról
3. Zakończenie
- porządkowanie księgarni - odkładanie książek na półkę - wspólna ocena postępowania w trakcie zabawy.
Opracowała: Renata Lewicka
|