Katechezę -Jezus Mesjasz- przeprowadziłam w klasie V szkoły podstawowej. Konspekt lekcji religii w klasie V wg programu religii do kl.V SP- AZ-2-01/1 Obdarowani przez Boga. Drogi Przymierza, Wyd. WAM, Kraków 2003
Temat: Jezus Mesjasz.
Cele lekcji :
Katechizowany:
- wie w oparciu o treść perykopy ewangelicznej Łk 4,16-21, że Jezus jest obiecanym Mesjaszem;
- opowiada o Jezusie , który mówi o sobie w pierwszym wystąpieniu;
- poznał mesjański program Jezusa;
- wskazuje na potrzebę realizacji zadań mesjańskich we współczesnym świecie.
- pragnie osobistego spotkania z Chrystusem i szukania w nim oparcia.
Metody:
Pogadanka, praca z podręcznikiem, , praca w parach z tekstem biblijnym , scenka biblijna.
Pomoce :
Pismo Święte, świeca, podręcznik, schemat tabeli, krzyżówka, arkusz z tekstem biblijnym , kartki z napisami, obrazki -sceny z życia.
I. Część wstępna:
- Modlitwa
- Sprawdzenie obecności.
- Sprawdzenie pracy domowej.
II. Część główna:
- Punkt wyjścia.
Nawiązując do poprzednich katechez o Piśmie Świętym wiemy, że centralną myśl Starego Testamentu stanowi oczekiwanie na zapowiadanego Mesjasza. Wielu ludzi poszukuje prawdy na temat Jego osoby. Jak poznać Pana Jezusa?
Wiersz księdza Twardowskiego.
Możemy przeczytać o NIM wiele książek, Napisać pracę doktorską na Jego temat i wcale Go nie znać Nie pisz do Niego listu, bo nie ma takiej poczty, Która by go zaniosła do nieba. Nie dzwoń , bo do nieba nie ma telefonu. Zamiast listu pomyśl o Nim. Zamiast telefonu, powiedz: “ Panie , oto jestem! Chcę pomówić z Tobą , usłyszeć Twój głos. I usłyszysz Jego głos albo w sumieniu, albo w Ewangelii, Albo z ust kogoś , kto niespodziewanie do ciebie przyjdzie.
Idąc za jego radą poszukamy odpowiedzi w Ewangelii wg św. Łukasza.
2. Przekaz treści.
Ewangelista Św. Łukasz rozpoczyna opowiadanie o działalności Jezusa od Jego wystąpienia w Nazarecie , w mieście gdzie się wychował. Izraelici zbierali się w domach modlitwy, tak zwanych synagogach ,czytali księgi Starego Testamentu i wyjaśniali je. Poprosili również Jezusa , aby przemówił.
a) Uroczyste odczytanie fragmentu Pisma Świętego (Łk 4, 16-21), połączone ze scenką (umieszczenie na tablicy zwoju Pisma)
b) Analiza tekstu biblijnego ( uczniowie odszukują tekst w podręczniku )
c) wyjaśnienie znaczenia słów Pana Jezusa. Praca w parach ze schematem tabeli
( uczniowie przyklejają właściwe zdania do tabeli)
Co Jezus mówi o sobie?
Znaczenie słów Jezusa
Jaki jest Jego program?
d) przedstawienie wyniku pracy uczniów, odczytanie zdań, analiza.
- Interioryzacja.
a) Wskazanie na aktualność zadania mesjańskich we współczesnym świecie. Pan Jezus
przyniósł na świat przebaczenie i miłosierdzie. Dziś powołuje nas także do wypełniania podobnych zadań, ponieważ jesteśmy z nim związani przez chrzest . Ludzie wciąż potrzebują pomocy od Chrystusa , Jezus pragnie im służyć przez nas. b) zawieszenie obrazków przedstawiających różne problemy społeczne- bieda, zło ,
niesprawiedliwość itp.. Na podstawie ilustracji , uczniowie opowiadają, jak i gdzie możemy te zadania wypełniać.
I na tablicy zapisują zadania w punktach np.: Służyć innym , pomagać biednym słabym , chorym, stać po stronie prawdy i sprawiedliwości....
c) wspólnie odśpiewana pieśń : “Uwielbiajmy Jezusa” lub inną. 4. Utrwalenie poznanych treści w formie pytań.
III. Część końcowa :
- Zapis tematu.
- Wklejanie tabelki.
- Zadanie do domu.
Rozwiąż krzyżówkę:
1.Chrystus. 2. Miasto, w którym wychowywał się Jezus. 3. Specjalny rok podarowany przez Boga. 4. Jego proroctwo Jezus przeczytał w Nazarecie. 5. Głosi ją Jezus.(inaczej Ewangelia) 6. Miejsce, gdzie Jezus odczytał swój mesjański program. 7. Jezus przynosi je ludziom grzesznym.
4. Modlitwa na koniec katechezy.
Teresa Goliaszewska
|