|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4315 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych
Gry i zabawy językowe są lubiane przez dzieci, młodzież i dorosłych. Wynika to z możliwości pewnego odprężenia spowodowanego odpowiednią atmosferą, możliwością współpracy z innymi oraz rywalizacją w duchu fair play. Oddziałowują one na rozwój ogólny i społeczny, przyczyniają się do zwiększenia efektywności uczenia się i nauczania języka. Potrafią połączyć zabawę i naukę. Gry i zabawy językowe pomagają urozmaicić lekcję, ale nie mogą być traktowane jako przerywnik w monotonii prowadzonych zajęć. Są doskonałym środkiem w nawiązywaniu komunikacji pomiędzy uczącymi się języka i nauczającym. Wywołują one pragnienie realnego mówienia. Ułatwiają one uczącym się użycie ‘ żywego ‘ języka. Co więcej, takie gry potrafią motywować. Wierzę, że pracując w relaksującej atmosferze i biorąc spontaniczny udział w tego typu ćwiczeniach uczący się zapominają, że z większym powodzeniem przyswajają język obcy.
Cele stosowania gier i zabaw: 1. osiągnąć przewidziany cel 2. poznać zasady 3. rywalizacja pomiędzy uczestnikami 4. komunikacja pomiędzy uczestnikami poprzez mówienie lub pisanie 5. dbanie o zasady fair play 6. promowanie zabawy i zainteresowań
Rodzaje gier i zabaw: 1. gry psychologiczne 2. sztuczki magiczne 3. karty i gry planszowe 4. gry dźwiękowe 5. opowiadania 6. leksykalne 7. prawda / fałsz 8. pamięciowe 9. pytanie / odpowiedź 10. struktury
Gry i zabawy językowe: - umożliwiają koncentrację na uczniu i jego potrzebach - rozwijają poznawczą i emocjonalną sferę osobowości ucznia - motywują - zwiększają zainteresowanie - uczą współpracy - rozwijają umiejętność negocjowania, przewidywania, samodzielnego myślenia - wymuszają użycie języka obcego do osiągnięcia zamierzonego celu - stymulują naturalne sytuacje językowe - pozwalają uczniom mniej kompetentnym językowo na współudział w dążeniu do wyznaczonego celu
Kiedy należy stosować gry i zabawy językowe? Gry językowe mogą być użyte na niemal każdym etapie lekcji. Mogą one stanowić rozgrzewkę językową /a warm-up activity/, utrwalać poznany materiał, ułatwiać przyswojenie nowych wiadomości i umiejętności. Najpraktyczniej i najefektywniej jednak jest stosować gry językowe w środkowej i końcowej części lekcji. Są „lekarstwem” na zmęczenie i nudę i pozwalają zwiększyć koncentrację uwagi i aktywność uczniów w nauce języka obcego. Aby gry i zabawy językowe spełniły swoje zadanie, wymagają one uprzedniego przygotowania przez nauczyciela i powinny one być dostosowane do wieku, możliwości intelektualnych i językowych uczniów. Gry zbyt łatwe lub zbyt trudne nie satysfakcjonują. Poza tym muszą być ściśle sprecyzowane reguły gry, aby uniknąć chaosu i niepowodzenia w trakcie tejże gry.
Bibliografia: Allen 1983, Techniques in Teaching Vocabulary Lee 1979, Language Teaching Games and Contests Siek-Piskozub 1994, Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych
Gimnazjum w Karlinie mgr Jacek Kiwilsza |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|