Grupa: 3 – 4 latki
Prowadząca: Urszula Ożóg
Cele ogólne: - zapoznanie z tradycjami ludowymi związanymi z obchodami świąt wielkanocnych - poznanie sposobu wykonania zająca - zachęcanie do swobodnych wypowiedzi Cele operacyjne : dziecko... - zna najbardziej popularne zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi - wie jak wykonać zająca - chętnie odpowiada na pytania zadawane przez nauczycielkę Pomoce: 3 różne rodzaje papierowych jaj, pacynka – kurczątko, historyjka obrazkowa, syntezator, serwetki, plastikowe jajka niespodzianki,oczy i wąsy wykonane z papieru, klej.
Przebieg: 1. Nauczycielka śpiewa piosenkę pt.,, Pisanki” (muz. F. Leszczyńska) Nawiązując do treści piosenki nauczycielka zadaje dzieciom pytania. Pomoc dla dzieci stanowią ilustracje. ( Co to jest pisanka? O jakich świętach śpiewałam w piosence) 2. Dzieci wspólnie z nauczycielką omawiają rodzaje i wielkość pisanek przedstawionych na tablicy. (, która pisanka jest mała, większa a która największa? Ile jest ich wszystkich?)
3.Omówienie zwyczajów wielkanocnych w oparciu o historyjkę obrazkową ( Wykonywanie palm wielkanocnych. Malowanie pisanek. Święcenie pokarmów.Śmigus dyngus)
4.,,Pisanka – niespodzianka”. Nauczycielka sprawdza zawartość największej pisanki. Wyjmuje z niej ukrytą pacynkę( kurczątko), która zaprasza dzieci do zabawy ruchowej. W rytmie akompaniamentu granego na syntezatorze dzieci rytmicznie maszerują lub biegają w kole. Na,,pauzę” jedno z dzieci trzymające pacynkę wykonuje wymyślone przez siebie ćwiczenie a pozostała część grupy naśladuje jego ruchy. Dziecko z pacynką wybiera swojego zmiennika, oddaje mu rekwizyt i zabawa zaczyna się ponownie.
5.,,Zajączek” – dzieci zajmują miejsca przy stolikach i wykonują zajączka z przygotowanych przez nauczycielkę elementów; ( jajko z tworzywa sztucznego, owinięte w papierową serwetkę tak, aby można uformować z niej uszy; papierowe oczy i wąsy) wg wzoru.
6. Zakończenie – organizacja wystawy gotowych zajączków na tablicy.
Urszula Ożóg |