Konspekt zajęć z nauczania zintegrowanego w klasie III.Prowadzący: mgr Aleksandra Malik Szkoła Podstawowa nr 1 w Łaziskach Górnych, Temat jednostki zintegrowanej: Witaj wiosno! Temat dnia: Opis wiosennego krajobrazu na podstawie wierszy „ Pierwiosnek” W. Broniewskiego, „Wiosna idzie” E. Szelburg - Zarembiny, zgromadzonego słownictwa oraz wycieczki. Cele operacyjne zajęć: Uczeń:
- Wypowiada się na temat wycieczki do parku
- Wypowiada się całymi zdaniami
- Zauważa zmiany zachodzące w naszym otoczeniu z nadejściem wiosny
- Jest wrażliwy na piękno wierszy
- Bogaci słownictwo o zwroty związane z wiosną
- Zna i rozpoznaje zwiastuny wiosny
- Czyta tekst ze zrozumieniem
- Wyjaśnia pisownię podanych wyrazów
Metody słowne:
- Swobodne wypowiedzi uczniów
- Wypowiedzi ukierunkowane pytaniami nauczyciela
- Rozmowa z dziećmi
Metody oglądowe:
Praktyczne:
Środki dydaktyczne:
- Ilustracja wiosny
- Zgromadzone słownictwo
- Krzyżówka z hasłem
- Karty pracy z zadaniami tekstowymi
- Wiersz „Pierwiosnek” W. Broniewskiego
Jeszcze w polu tyle śniegu,
Jeszcze strumyk lodem ścięty, A pierwiosnek już na brzegu Wyrósł śliczny, uśmiechnięty.
Witaj, witaj kwiatku biały, Główkę jasną zwróć – do słonka, Już bociany przyleciały, W niebie słychać głos skowronka.
- Wiersz „Wiosna idzie” E. Szelburg – Zarembiny
Przyleciały skowroneczki
Z radosną nowiną, Zaśpiewały, zawołały Ponad oziminą: -Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska W bielutkich kapotach, Klekotały, ogłaszały Na wysokich płotach: - Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!
Przyleciały jaskółeczki Kołem kołujące, Figlowały, świergotały Radośnie krzyczące: - Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce! Formy pracy:
- Zespołowa
- Indywidualna, zróżnicowana
Przebieg zajęć.
- Przypomnienie obserwacji z wycieczki do parku.
- Co zauważyliście podczas wycieczki?
- Jaka była pogoda?
- Kto widział oznaki nadchodzącej wiosny?
- Słyszeliście śpiewające ptaki?
- Podanie tematu zajęć i pokaz zgromadzonego na tablicy słownictwa.
- Wiosna – pora roku, czas, między zimą a latem
- Pogoda – kapryśna, nieznośna, dżdżysta, trochę zimowa, trochę wiosenna
- Dni – dłuższe, cieplejsze, szare, ponure, czasem deszczowe, sypią śniegiem, czasem zaświeci słonko
- Słońce – figlarne, coraz wyżej na niebie, przygrzewa, gaśnie, topi śnieg
- Drzewa i krzewy – brunatne, szare, sczerniałe, pierwsze pąki, bielenie drzew
- Pola – brunatne, szare, zaczynają się zielenić, rolnicy przystępują do wiosennych prac polowych
- Ulice i drogi – toną w błocie, piasku, ludzie je porządkują
- Wiatr – swawolnik, osusza kałuże, pola, ulice, drogi, wiatr i słonko mają pełne ręce roboty
- Ogólne wrażenia – w powietrzu, na leszczynach, wierzbach widać i czuć zapach zbliżającej się wiosny, lada dzień zawita, rozgości się zielona, pachnąca wiosna, kolorowa, rozśpiewana, wywołuje nastrój oczekiwania, budzi nadzieję
- Zwiastuny wiosny – krokus, przebiśnieg, pierwiosnek, szpak, skowronek, bocian, jaskółka
- Naprowadzenie dzieci na samodzielne wypowiedzi związane ze zmianami w przyrodzie i pogodzie.
- Przylot ptaków
- Cieplejsze, dłuższe dni
- Przebijająca się trawa
- Pierwsze wiosenne kwiaty
- Plucha, deszczowe dni
- Pąki na drzewach
- Czytanie ciche ze zrozumieniem wiersza „Pierwiosnek”
- Jakie zmiany w przyrodzie zauważyliście w wierszu?
- O jakim to kwiatku mówi wiersz?
- Co sygnalizuje pierwiosnek?
- Czytanie ciche ze zrozumieniem wiersza „Wiosna idzie”
- Jakie ptaki wymienione są w wierszu?
- Co to jest ozimina?
- Co robią skowronki?
- Co robią bociany?
- Co robiły jaskółki?
- Omówienie ilustracji i zestawienie jej z treścią wierszy i obserwacjami z wycieczki.
- Rozwiązanie krzyżówki. Wklejenie do zeszytu jako tematu.
T R A W A P I E R W I O S N E K B O C I A N J A S K Ó Ł K A N I E B O Z I M A Hasło: Wiosna
- Ten zielony dywan zimą odpoczywa.
- Przyszła wiosna do lasku z kluczykami przy pasku.
A te klucze pachnące, można znaleźć na łące.
- Pióra biało – czarne, buciki czerwone.
Uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę.
- Robi sobie domek z błota i ze słomek.
- Zawsze jest nad nami. To płacze czasami, to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.
- Jaką porę roku mamy, gdy za morzem są bociany?
- Układanie opisu.
Nadeszła kapryśna pora roku. To wiosna. Dni, choć dłuższe i cieplejsze, to jednak wciąż jeszcze szare, ponure i smutne. Raz płaczą deszczem, to znów sypią śniegiem. Figlarne słońce to przygrzewa, to chowa się za chmury. Drzewa i krzewy są jeszcze sczerniałe i brunatno – szare, lecz widać już pierwsze pąki. Ulice i drogi toną w błocie. Plucha dokucza wszystkim. Czasem wiatr swawolnik znienacka przeleci, osusza wtedy kałuże, pola i drogi. Słonko i wiatr mają pełne ręce roboty. Chociaż pogoda jest nieznośna, to jednak w powietrzu czuć zapach wiosny. Wywołuje to nastrój oczekiwania i budzi nadzieję, że lada dzień wiosna rozgości się całkowicie.
- Zapis notatki do zeszytu po jej przeczytaniu i analizie ortograficznej.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z wiosną, przylotami ptaków i pojawianiem się pierwszych kwiatów.
Część zadań rozwiązujemy wspólnie, później dzieci otrzymują zadania do pracy indywidualnej, zróżnicowane. Kontrola poprawności wykonania zadań.
- Podsumowanie zajęć i zadanie pracy domowej.
- Ułóż z rozsypanki sylabowej 2 hasła i przepisz je do zeszytu.
- Podpisz i pokoloruj rysunki.
waj kwia zry Nie tów nych! nio chro łęzi Nie ga łam drzew! Opracowanie: Aleksandra Malik Literatura:
- Przewodnik metodyczny do podręcznika „Wesoła szkoła” część 3.
- Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1 – 3 , praca zbiorowa pod redakcją M. Lelonka i T. Wróbla, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990r.
- Aleksandra Adrych „Język polski dla klasy drugiej” – ćwiczenia, W królestwie pór roku, Wydawnictwo Era, Inowrocław 1992r.
- Joanna Stec „Zagadki dla najmłodszych” Materiały metodyczne, Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna „MAC” S.A., Kielce 1992r.
|