SAMODZIELNOŚĆ
- Sprawna samoobsługa – ubieranie i rozbieranie się (włącznie z zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł, zasuwaniem zamka w kurtce), mycie i czesanie się, samodzielność w toalecie (pamiętanie i spuszczaniu wody, myciu rąk), używanie chustki do nosa
- Dbałość o rzeczy własne (m.in. nie gubienie ich, nie zostawianie bez opieki, utrzymywanie ich w należytym porządku)
- Umiejętność przechodzenia przez jezdnię (nawyk zatrzymywania się przed jezdnią, spojrzenia w lewo, w prawo i znowu w lewo, energicznego przechodzenia przez jezdnię, znajomość sygnalizacji świetnej)
WYTRWAŁOŚĆ
- Kończenie rozpoczętej pracy
- Umiejętność przezwyciężania trudności pojawiających się podczas wykonywanej pracy
SYSTEMATYCZNOŚĆ
- Systematyczne wykonywanie drobnych obowiązków (pomoc rodzicom, np. nakrywanie do stołu, ścieranie kurzu, podlewanie kwiatów, wyprowadzanie psa )
WIEDZA O OTACZAJĄCYM ŚWIECIE
- Znajomość pór roku, zachodzących zmian w życiu ludzi, roślin, zwierząt, zmian pogody
- Znajomość swojego miejsca zamieszkania (ulicy, miejscowości, kraju, jego flagi, godła )
- Znajomość zawodów, środków lokomocji, działania i funkcji urządzeń domowych, roli lokalnych instytucji użyteczności społecznej (szkoła, przychodnie zdrowia, apteka, poczta, posterunek policji, straż pożarna )
- Znajomość wyglądu i zwyczajów zwierząt domowych i leśnych, ptaków
- Umiejętność rozróżniania kilku gatunków drzew (np. lipa, klon, kasztanowiec, jarzębina, dąb ) na podstawie kształtu liści i owoców
- Wiedza o tym skąd się biorą jajka, sery, mleko, owoce, warzywa, wełna, węgiel, cukier
- Rozpoznawanie różnych owoców i warzyw (także za pomocą dotyku, smaku, węchu )
PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY
- Poprawna wymowa
- W miarę bogaty zasób słownictwa, umiejętność poprawnego budowania zdań, wyrażania swoich myśli
- Umiejętność wypowiedzenia się na temat obrazka (nie tylko co na nim jest, ale przede wszystkim co się tam dzieje)
UMIEJĘTNOŚCI MANUALNE
- Wycinanie, wydzieranie, klejenie, malowanie, rysowanie, rysowanie, lepienie
- Manipulowanie drobnymi klockami, np.Lego
- Zawiązywanie sznurowadeł, zapinanie guzików
- Pisanie wzorów literopodobnych i liter
UMIEJĘTNOŚĆ KLASYFIKOWANIA
- Rozróżnianie kształtów ( liści, kwiatów, kamieni)
- Znajomość prostych figur geometrycznych: kwadratu, koła, trójkąta, prostokąta
- Umiejętność porównywania (odnajdywania różnic i podobieństw) oraz klasyfikowania przedmiotów pod względem: wielkości, koloru, kształtu, funkcji
- Umiejętność analizy i syntezy wzrokowej, np. przy układaniu puzzli i innych układanek
UMIEJĘTNOŚĆ OKREŚLANIA
- Położenia przedmiotu w stosunku do innych przedmiotów: blisko, daleko, między, wewnątrz, na zewnątrz, na brzegu
- Kierunku: do tyłu, do przodu, do góry, w dół, przed siebie, w bok, na wprost
- Wielkości przedmiotu: mały, większy, największy, gruby, cienki, itp.
- Ciężaru: ciężki, lekki, lżejszy
- Czasu i jego upływu: rano, południe, wieczór, wczoraj, dzisiaj, jutro, długo, teraz, potem, przedtem
LICZENIE
- Umiejętność określania ilości przedmiotów ( więcej, mniej, o jeden mniej, tyle samo)
- Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 10
- Umiejętność odczytywania cyfr oraz znaków: ,=,+,-
- Rozpoznawanie wielkich i małych liter
CZYTANIE
- Wyrazów
- Zdań
- Krótkich tekstów
SŁUCHANIE
- Umiejętność wysłuchania opowiadania, śpiewu
- Umiejętność analizy i syntezy słuchowej ( głoskowanie) wyrazów o prostej budowie, wyodrębnianie wybranych głosek na początku, końcu i w środku wyrazu, wymyślanie wyrazów rozpoczynających się daną głoską, wyklaskiwanie sylab
ZNAJOMOŚĆ I STOSOWANIE SIĘ DO ZASAD KULTURALNEGO ZACHOWANIA SIĘ
- Nawyk posługiwania się słowami: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, przepraszam, proszę
- Troska o swój wygląd zewnętrzny
- Życzliwość wobec rówieśników (umiejętność wypowiadania pochwał a nie tylko krytyki)
- Umiejętność cierpliwego oczekiwania na swoją kolej
- Umiejętność panowania nad własnymi emocjami, ruchliwością, spontanicznymi wypowiedziami
- Umiejętność zgodnego obcowania z rówieśnikami, reagowania na polecenia nauczyciela skierowanymi do całej grupy
- Motywacja do podjęcia nauki w szkole, postrzegania pójścia do szkoły jako awansu społecznego
Opracowała Agnieszka Łaszczuk
|