O nas
Ośrodek usytuowany jest
w Szymbarku w przysiółku zwanym Łęgi. Budynki szkolne stoją w dużym, starym parku, w małej dolince, w której panuje specyficzny, korzystny dla zdrowia mikroklimat, a otaczające ją góry Beskidu Niskiego, tworzą niepowtarzalny urok tego miejsca. Szymbark położony jest w odległości około 10km od Gorlic i 30km od Nowego Sącza (dojazd autobusami MKS, PKS i busami).
W Ośrodku funkcjonuje
Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Zasadnicza Szkoła Zawodowa oraz internat, dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym. Kształceniem uczniów zajmuje się
wysoko wykwalifikowana kadra nauczycieli i wychowawców – wszyscy z
przygotowaniem w zakresie oligofrenopedagogiki.
Dzieci objęte są opieką specjalistyczną:
- pedagogiczną
- psychologiczną
- logopedyczną
- rehabilitacyjną
- socjoterapeutyczną
Nasi uczniowie mają zapewnione
dobre warunki mieszkaniowe i znakomite wyżywienie. Staramy się umożliwić naszym wychowankom wszechstronny rozwój, dać im możliwość realizowania i rozwijania swoich zainteresowań oraz korzystania z
bogatej oferty różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych tj.: sportowych, turystycznych, teatralnych, plastycznych, hipoterapii, hydroterapii oraz rehabilitacji ruchowej, które stwarzają dziecku możliwość wyboru i dają szanse na sukces.
W naszym ośrodku prowadzona jest
reedukacja dzieci i młodzieży z wadami wymowy. Uczniowie rozpoczynający naukę objęci są przesiewowymi badaniami mowy, na podstawie których kwalifikowani są na zajęcia logopedyczne. Cele terapeutyczne osiągane są poprzez stosowanie różnego rodzaju ćwiczeń. Metody, formy i techniki pracy dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Placówka zapewnia naszym wychowankom
pomoc psychologiczno-pedagogiczną w różnorodnej i dostępnej na co dzień formie. W gabinecie psychologiczno-pedagogicznym dzieci
i młodzież oraz ich rodzice lub opiekunowie znajdują profesjonalne wsparcie i doradztwo
m.in. w zakresie rozwiązywania problemów mających swoje źródła w zaburzeniach rozwojowych, trudnych sytuacjach rodzinnych i losowych, konfliktach rówieśniczych, trudnościach szkolnych.
Szkoła Podstawowa
Pierwszy poziom edukacyjny – klasy I-III - Dzięki metodzie ośrodków pracy dzieci poznają techniki szkolne ucząc się i doświadczając otaczającej je rzeczywistości. Nauczyciel pracuje
z uczniami w systemie ciągłym, sam decyduje o przerwach, przez cały czas trwania zajęć szkolnych otacza ich swoją opieką. Ocena postępów dziecka ma formę opisową.
Drugi poziom edukacyjny – klasy IV-VI - Wiadomości
i umiejętności uczniowie zdobywają w blokach przedmiotowych. Nauczane przedmioty: język polski, matematyka, przyroda, historia, informatyka, technika, muzyka, plastyka, wychowanie fizyczne. Postępy uczniów ocenia się za pomocą noty cyfrowej. Naukę
w szkole podstawowej kończy "test kompetencji" sprawdzający poziom zdobytej przez uczniów wiedzy w zakresie przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych.
Gimnazjum
Podstawowym celem nauczania i wychowania na tym etapie kształcenia jest
dalszy wszechstronny rozwój osobowości ucznia i wyrabianie w nim odpowiedzialności za siebie. W klasach gimnazjalnych prowadzone jest nauczanie przedmiotowe. Przedmioty obowiązujące w gimnazjum: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, fizyka i astronomia, chemia, biologia, geografia, technika, informatyka, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne. Trzyletni okres nauki w gimnazjum kończy egzamin składający się z części – humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej.
Zapraszamy serdecznie !!!