Jest to propozycja wspólnych zabaw i ćwiczeń z dorosłymi, dzięki której wzmacniają się więzi rodzinne i pozytywne relacje: dziecko – rodzice; rodzice – dziecko.
Scenariusz zajęcia dla dzieci 5 i 6 – letnich z rodzicami.
Temat: „Portret rodzinny” – zabawy i ćwiczenia z mamą i tatą.
Zagadnienia programowe :
- Wspieranie rozwoju dziecka,
- wyzwalanie ekspresji, rozwijanie sprawności ruchowej, inspirowanie aktywnej postawy dziecka.
Cele:
dydaktyczny:
Integrowanie uczestników zajęcia, niwelowanie napięcia nerwowego, doskonalenie sprawności ruchowej, poczucia rytmu. Doskonalenie umiejętności odczytywania swoich imion i wskazywania ręki lewej. wychowawczy:
Wyzwalanie radości, pozytywnych emocji we wspólnym uczestniczeniu w zabawach. Kształcenie umiejętności współdziałania z partnerem, wzmacnianie aktywności całej grupy. Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozpoznaje swoje imię spośród innych napisanych na kartonikach
- wskazuje lewą rękę i odrysowuje ją na kartce
- odczuwa i okazuje radość ze wspólnego z rodzicem uczestniczenia w zabawach,
- jest aktywne, twórcze i chętnie współdziała z partnerem – rodzicem.
Metoda: „Ruch Rozwijający” wg W. Sherborne – czynna, zabawowa.
Forma: zajęcie zorganizowane z całą grupą / zabawy i ćwiczenia grupowe i w parach.
Literatura:
- Marta Bogdanowicz, Bożena Kisiel, Maria Przasnyska. - „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”.
- Klanza – Kurs wstępny z pedagogiki zabawy PSPZ – Lublin.
- Gusti Reichel, Reinhold Rabenstein, Michael Thanhoffer - „Grupa i ruch”.
Przybory: agrafki, karteczki z imionami, miś – maskotka, kartki w różnych kształtach: koła, kwadratu, serca, kwiatka, flamastry, szpilki, kłębek wełny.
Przebieg zajęcia:
- Wejście dzieci parami do sali – wyszukiwanie karteczek ze swoim imieniem, zapinanie do bluzki za pomocą agrafki / rodzice wpisują swoje imię na kartoniku i przypinają do bluzki podczas schodzenia się w sali, później pomagają dzieciom w zapięciu /.
- Marsz parami / dziecko z rodzicem / po obwodzie koła przy śpiewie piosenki „Kundel bury”.
- Piosenka powitalna „Ahoj, ahoj dla wszystkich...”/3x
- 7x wymach rąk w zawiązanym kole, 7x przytup
- 7 klaśnięć w dłonie, 7 x wymach rąk nad głową
- siad podparty, 7 klaśnięć stopami
- „Poznajemy swoje imiona” – zabawa rozpoznawcza z misiem – maskotką przekazywaną z rąk do rąk: osoba trzymająca misia wymienia swoje imię i to, co lubi np. - Jestem Ola, lubię lody. – Jestem Danusia - mama Oli i najbardziej lubię bigos.
- „Portret rodziny” (nauczycielka na przykładzie swojej rodziny informuje uczestników zabawy o sposobie wykonania zadania): na kartkach w różnych kształtach rodzice wykonują obraz swojej rodziny przez obrysowanie swojej lewej dłoni i lewej dłoni dziecka wewnątrz swojej.
- następnie podpisują np. MAMA DANUSIA, TATA OLEK, SYN KUBA.
- Potem wspólnie zawieszają pracę w różnych miejscach sali - wernisaż, oglądanie, odczytanie kilku imion na głos przez chętne dzieci.
- „Słońce świeci, deszcz pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Na hasło „słonko” – wszyscy spacerują i kłaniają się napotkanym osobom. Na hasło „deszcz” – dziecko biegnie do rodzica i chroni się pod parasolem, który „robią” z rąk rodzice. Powtórzenie kilka razy.
- Zajęcie ruchowe Metodą Ruchu Rozwijającego Sherborne.
- „Przywitamy się plecami” – rodzice i dzieci siadają plecami do siebie i lekkim dotknięciem „witają się” plecami.
- „Naciąganie na plecy” – rodzice i dzieci nadal siedzą tyłem do siebie, chwytają się pod łokcie, rodzice naciągają dzieci na swoje plecy.
- „Domki” – dorośli wykonują klęk podparty głowami do środka koła, dzieci przechodzą pod „domkami”.
- „Lustro” – siad naprzeciw partnera, który jest lustrzanym odbiciem wykonywanych czynności np. mycie zębów, czesanie się, oblizywanie, wycieranie...
- „Relaks w foteliku” – dziecko siedzi pomiędzy nogami dorosłego, jest obejmowane przez niego rękami, kołysane.
- „Być wesołym” – zabawa dzieci z rodzicami; wspólny śpiew z dopowiadaniem i pokazywaniem:
„Być wesołym to wiesz tupnij też /2x Być wesołym to wiesz i pokazuj nam co chcesz . Być wesołym to wiesz tupnij też. ( - uderz się, klaśnij też, krzyknij też,śmiej się też...)
- „Jak się podobały zajęcia?”- pisemna ocena zabaw przez rodziców (informacja zwrotna).
- „Pajęczynka” – ocena zabaw przez dzieci. Dzieci podając sobie kłębek wełny, trzymają złapany koniec i wypowiadają swoje odczucia, po czym podają kłębek koledze. Utworzoną „pajęczynkę” rozcina nauczycielka, każde dziecko otrzymuje kawałek na pamiątkę.
Halina Rajwa
|