Zajęcia w klasie II
Prowadząca – Jolanta Nieścior Publiczna Szkoła Podstawowa w Łążku Ordynackim
Temat: „22 kwietnia – Święto Ziemi” na podstawie wybranych utworów i wypowiedzi dzieci.
Tematyka programowa – treści:
polonistyczna – Piękno ziemi ojczystej w utworach literackich. środowiskowa– Najbliższe okolice – Troska mieszkańców o wygląd miast i wsi. matematyczna– Mnożenie liczb w zakresie 100. Układanie zadań tekstowych do podanych działań. plastyczna – działalność plastyczna – Przedstawienie scen i sytuacji uwzględniających nastrój. muzyczna– Śpiew i ruch z muzyką – Śpiewanie i realizowanie ruchem przebiegów rytmicznych piosenek. >Cel główny:
Rola ochrony przyrody w utrzymaniu życia na Ziemi. Cele operacyjne: Uczeń zapamięta:
- nazwy roślin będących pod ochroną,
- datę Święta Ziemi,
- ortograficzne zasady pisowni wyrazów, związanych z ochroną przyrody,
- tabliczkę mnożenia,
- tekst i melodię piosenki „Ekologiczny świat”
Uczeń zrozumie:
- wpływ działań człowieka na środowisko,
- celowość ochrony przyrody,
- znaczenie słów: ekologia, ekolog,
- dlaczego nie należy zrywać kwiatów dziko rosnących.
Uczeń potrafi:
- znaleźć sposób ochrony środowiska i realizować go w życiu codziennym,
- wysuwać odpowiednie wnioski,
- ułożyć puzzle i odczytać hasło,
- ułożyć rozsypankę wyrazową,
- pokazać gestem i mimiką określoną sytuację,
- ułożyć zadanie tekstowe do podanego działania,
- mnożyć w zakresie 100,
- wyodrębnić liczby parzyste i nieparzyste,
- zaplanować i wykonać zadanie plastyczne,
- ruchowo reagować na muzykę,
- odpowiednio reagować na polecenia nauczyciela (dotyczące zadań umysłowych i praktycznych oraz zabaw),
- zgodnie współpracować w grupie,
Metody:
- słowna (rozmowa kierowana),
- oglądowa (pokaz),
- czynnościowa (zadanie do wykonania, działalność praktyczna),
- zabawy ruchowe z elementami dramy.
Forma pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna: jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:
Puzzle z hasłem, kartony z mnożeniem, rozsypanki wyrazowe, ilustracje, rozsypanki zdaniowe, obrazki roślin chronionych i kartoniki z ich nazwami, kwiaty – liczmany, kartoniki z działaniami, rekwizyty do gry dramowej (grabki, łopatka, zmiotka, szufelka, 3 kosze, kwiaty, ptaszki, motyle, śmieci, 2 peleryny), brystol z konturem Polski, mazaki, kredki, gazety, papier kolorowy, znaczki „Przyjaciel Ziemi”, teksty: „22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ziemi”, „Po co zrywać?”, „Co lubi jeleń?”, encyklopedie, słowniki. Przebieg zajęć:
- Czynności organizacyjno-porządkowe. Zachęcenie do aktywnej pracy na lekcji.
- Wprowadzenie do tematu:
Uczniowie układają wspólnie z puzzli hasło: „22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ziemi” i zapisują je na tablicy i w zeszytach. Zwrócenie uwagi na pisownie nazw świat.
- Ułożenie pytania do rozmowy za pomocą działań matematycznych i kodu.
Kod: 3 * 4 = 12 2 * 7 = 14 5 * 3 = 15 2 * 9 = 18 Jak chronić i Szanować 40 – dom , 14 – chronić 15 – i , 18 – szanować 27 – wspólny , 45 – ----------- 6 * 4 = 24 3 * 9 = 27 5 * 8 = 40 9 * 5 = 45 swój wspólny dom -------- 12 – Jak , 56 – Ziemię? 24 – swój , 48 – Planetę 6 * 8 = 48 7 * 8 = 56 Planetę Ziemię?
Dzieci dostają po 2 kartoniki (losowo), obliczają iloczyny (każdy ma inny). Na hasło nauczyciela – „Liczby parzyste” podnoszą wyniki parzyste, na hasło „Liczby nieparzyste” – podnoszą wyniki nieparzyste. Następnie wpisują wyrazy wg kodu i wspólnie układają z tych wyrazów hasło – pytanie. Zapisują je na tablicy. Nauczyciel zwraca uwagę na kolejność ustawienia iloczynów rosnąco. Zwrócenie uwagi na pisownie nazw planet.
- Wypowiedzi dzieci jako odpowiedź na podstawowe pytanie. Nawiązanie dobrze przeczytanego tekstu pt. „22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ziemi”.
- Indywidualne układanie rozsypanek wyrazowych przez dzieci.
Nie niszcz przyrody. Nie zanieczyszczaj środowiska. Dbaj o wszystko, co nas otacza. Sadź drzewa, krzewy i kwiaty które upiększają teren.
- Odczytanie zdań, zapisywanie do zeszytu pytania z tablicy i wklejenie ułożonych zdań.
- Wspólna recytacja znanego dzieciom wiersza pt. „Co lubi jeleń?”. Pokaz ilustracji do tego wiersza, omówienie jej i wysunięcie wniosku – W lesie nie wolno hałasować! Zwrócenie uwagi na pisownię wyrazu: hałas.
- Omówienie ilustracji przedstawiających środowisko czyste i środowisko zanieczyszczone, podanie przyczyn środowiska zanieczyszczonego i sposobów na środowisko czyste. Nawiązania do tego, co w naszej najbliższej okolicy robi się, by środowisko było czyste, nawiązanie do corocznej Akcji „Sprzątanie Świata”. (Omówienie ilustracji na wykładzinie – siad „po turecku” przez dzieci).
- Gra dramowa – Pokażcie, co czujecie oglądając te ilustracje za pomocą mimiki twarzy i gestów.
- Gra dramowa – Jeden uczeń jest Ziemią. Ziemia jest zanieczyszczona, żali się, jest smutna. Pozostałe dzieci po wysłuchaniu Ziemi, naradzają się, a potem sprzątają Ziemię i pocieszają ją. Odczepiają śmieci i wrzucają do 3 koszy, segregując je na: papier, szkło, plastik. Po oczyszczeniu Ziemia cieszy się, dzieci sadzą kwiaty (przyczepiają je Ziemi), przyczepiają ptaszki i motylki, Ziemia im dziękuje.
- Śpiewanie z tańcem piosenki „ekologiczny świat” – dzieci tańcząc z Ziemią śpiewają piosenkę.
Tekst: Ekologiczny świat Ekologiczny świat bez trujących śmieci, ekologiczny świat może dodać lat ekologiczny świat dzieciom naszych dzieci . dodajmy mu lat!
- Zawieszenie na tablicy obrazków: „Ziemia smutna” i „Ziemia uśmiechnięta” i dopisywanie zdań do obrazków.
Zaśmiecanie środowiska. Szanujemy zieleń. Zanieczyszczenie wód – ścieki z fabryki. Dbamy o zwierzęta. Zanieczyszczenie powietrza – dymy. Chrońmy rzadkie rośliny Wycinanie lasów.
- Nawiązanie do ekologii. – Wyjaśnienie znaczenia słów: ekologia, ekolog. Uczniowie wyszukują wyjaśnienia tych słów w tekście „22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ziemi”, oraz w encyklopedii i słowniku. Porównanie wyjaśnień.
- Ciche czytanie ze zrozumieniem wiersza „Po co zrywać?”. Omówienie – Dlaczego nie należy zrywać kwiatów dziko rosnących?, Co to znaczy, że niektóre rośliny są pod ochroną? Nawiązanie do lektury z kl. I. pt. „Jacek, Wacek i Pankracek” do rozdziału pt. „Nasze i Wasze”.
- Pokaz obrazków roślin będących pod ochroną i dopasowanie do nich ich nazw. Wyjaśnienie trudności ortograficznych występujących w nazwach.
przebiśnieg zawilec przylaszczka konwalia
- Układanie zadań z treścią do podanych działań, układanie liczmanów – rozwiązywanie tych zadań.
(Każde dziecko otrzymuje inne działanie i liczmany - kwiaty). 2 * 3 = 3 * 4 = 4 * 4 = 2 * 6 = 1 * 13 = np. 2 * 3 = 6 Mama zasadziła na dwóch grządkach po trzy kwiaty. Ile kwiatów zasadziła mama?
- Ćwiczenia odprężające, korygujące postawę – na wykładzinie. Dzieci są drzewkami – naśladują ruchem drzewa w czasie wiatru, w czasie burzy, w czasie pogody, drzewa witają gałęziami wróbelki. Następnie dzieci są wróbelkami, skaczą machając skrzydełkami, ćwierkają. Zabawa „Spłoszone wróbelki” – Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej ze „skrzydełkami” (proste plecy). Na hasło – „Uwaga jastrząb” – dzieci wracają do gniazda – siad skrzyżny w pozycji skorygowanej ze skrzydełkami”.
- Wspólne malowanie, ozdabianie brystolu z konturem Polski tak, by przedstawiał piękny, czysty świat, ziemię na której wszyscy chcieliby żyć i mieszkać.
- Omówienie pracy, dolepienie hasła i udekorowanie nią klasy.
- Podsumowanie lekcji – Przypomnienie tematu i wniosków. Ocena aktywnych uczniów, wręczenie wszystkim dzieciom odznak – „Przyjaciel Ziemi”.
- Zadanie pracy domowej – w ćwiczeniach.
Opracowała i przeprowadziła – mgr Jolanta Nieścior |