|
Zastosowanie metody projektów w ramach bloku tematycznego – bazy danych
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1893 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
PROPOZYCJA ZASTOSOWANIA METODY PROJEKTÓW DLA UCZNIÓW DRUGIEGO POZIOMU LICEALNEGO DO REALIZACJI W RAMACH PRZEDMIOTU INFORMATYKA.BLOK TEMATYCZNY – BAZY DANYCH OPIS PROJEKTUOGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU Poniższy materiał dydaktyczny przeznaczony jest do wykorzystania na zajęciach z informatyki w liceum, prowadzonych w grupach ok. 15 osób, po dwie godziny lekcyjne tygodniowo. Uczniowie oprócz planowych godzin dydaktycznych mogą skorzystać ze sprzętu komputerowego na prowadzonych raz w tygodniu kołach informatycznych. W ramach obowiązkowych i ponadobowiązkowych zajęć mogą również korzystać z usług Internetu. W trakcie realizacji projektu uczniowie mają możliwość konsultacji z nauczycielem, również poza godzinami zajęć. TEMAT PROJEKTU Wypożyczalnia książek – tworzymy bazę danych. CEL OGÓLNY Wykształcenie postawy twórczej w rozwiązywaniu problemów wspólnym wysiłkiem grupy. CELE OPERACYJNE-UCZEŃ POTRAFI:
- Przeanalizować powierzone mu zadanie celem określenie potrzebnych do jego wykonania informacji.
- Dobrać odpowiednie dane, stosownie do rozwiązywanego problemu, w tym odrzucić informacje niepotrzebne.
- Zaprojektować siatkę połączeń miedzy informacjami, pozwalającą na wykorzystanie danych zgodnie z poczynionymi przez grupę założeniami.
- Formułować do stworzonych przez siebie struktur danych pytania i odrzucać te, które nie generują przydatnej odpowiedzi.
- Zaprezentować projekt grupy zgodnie z wymaganiami.
- Stosować w konsultacji z nauczycielem konwencje „kultury” programowania.
WYMAGANIA:
- Przy tworzeniu schematu konstrukcyjnego tabel uczeń powinien zachować czytelność schematu, a poszczególne elementy powinny być zgodne z zasadami tworzenia schematów blokowych.
- Wszelkiego rodzaju nazwy i identyfikatory nie mogą zawierać polskich znaków (w pracach programistycznych używa się tylko znaków występujących w języku angielskim- jest to wymagane np. przy współpracy z systemami UNIX-owymi).
- Pola wykorzystane w bazie danych powinny być opisane.
- Zestaw możliwych pytań do bazy danych powinien być uzupełniony o zastaw informacji, jakie niosą ze sobą odpowiedzi.
- Grupy konsultują z nauczycielem swoją prace przynajmniej trzykrotnie:
- po przygotowaniu teoretycznego modelu bazy danych,
- po przygotowaniu listy pytań i odpowiedzi,
- dla akceptacji projektu do prezentacji.
- Obecność na zajęciach jest wymagana.
- Dokumentacja powinna zawierać:
- stronę tytułową zawierającą:
- precyzyjnie sformułowany tytuł sprawozdania, - nazwiska autorów,
- spis treści,
- wstęp,
- warunki projektu,
- część informacyjna – ukierunkowany opis realizacji projektu przez grupę wraz z załącznikami (w tym stworzona baza danych).
- wnioski,
- bibliografię,
- Ostateczny termin złożenia dokumentacji – zajęcia poprzedzające prezentacje projektów.
- Czas prezentacji – 15 minut (10 minut – prezentacja teoretyczna, 5 minut – prezentacja bazy danych).
PARAMETRY PROJEKTU
- Ramy czasowe: Realizacja projektu przewidziana na przestrzeni 7-8 godzin dydaktycznych (praca na lekcjach - 2 godziny tygodniowo) oraz praca uczniów poza zajęciami.
- Ramy tematyczne: Projekt realizowany jest w ramach podsumowania bloku tematycznego Bazy Danych, przeprowadzonego w oparciu o generator baz danych Microsoft Access.
- Zakres posiadanych przez uczniów umiejętności i wiedzy na dzień realizacji projektu:
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcie i zasady tworzenia baz danych,
- tworzyć tabele i relacje między nimi,
- tworzyć formularze,
- tworzyć zapytania i raporty.
- Forma pracy: grupowa – zakładając, że nasza grupa zajęciowa liczy piętnaście osób dzielimy ją na pięć grup trzyosobowych. Należy tak wybrać sposób podziału, aby uniknąć tworzenia się grup według poziomu umiejętności i wiedzy, tzw. słabych i mocnych grup. Podział może się odbyć np. poprzez losowanie numerów.
- Środki dydaktyczne wykorzystywane przez nauczyciela: sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, tablice poglądowe, materiały pomocnicze dla uczniów.
PRZEWIDYWANY PRZEBIEG PROJEKTU
- Nauczyciel zaznajamia uczniów z:
- metodą którą będą pracowali
- ramami tematycznymi projektu
- celami jakie powinny zostać zrealizowane poprzez pracę nad projektem
- wymaganiami jakim będą musieli sprostać.
- czasem trwania pracy nad zadaniem
i dzieli klasę na grupy trzyosobowe i rozdaje wymagania.
- Jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu przez uczniów nauczyciel w formie zadania domowego poleca uczniom sporządzić spis własnych biblioteczek i na podstawie przykładowego schematu (zał. nr 1) opracować schemat i konstrukcję tabel (na arkuszach A4).
- Przy następnym spotkaniu konsultują z nauczycielem swoje propozycje rozwiązania cząstkowego problemu. Nauczyciel pomaga wyłowić błędy i naprowadza na sposoby ich skorygowania, jak również możliwości implementacji.
- Uczniowie w grupach tworzą tabele na podstawie wykonanych projektów i opracowują GUI (Graphics User Interface) i wprowadzają zebrane wcześniej dane.
- Nauczyciel zleca uczniom do wykonania poza zajęciami listy pytań, jakie chcieliby uzyskać od powstającej bazy danych i co zyskują znając odpowiedzi na te pytania (zał. Nr 2).
- Grupy konsultują z nauczycielem zasadność pytań i wartość praktyczną uzyskiwanych w ten sposób odpowiedzi.(odrzucenie niepotrzebnych, wzbogacenie o ujawnione w dyskusji).
- Tworzenie kwerend i raportów na podstawie wyselekcjonowanych pytań.
- Przygotowanie dokumentacji - praca w domu – dostarczenie dokumentacji nauczycielowi.
- Ostateczna konsultacja z nauczycielem
- Prezentacja projektów grup na forum klasy – część teoretyczna i praktyczna. Każdorazowo po prezentacji dyskusja z udziałem pozostałych uczniów i nauczyciela, na drodze której jest kształtowana ocena. (Oczywiście z zachowaniem wszystkich wymagań i ustalonych wcześniej kryteriów).
- Podsumowanie realizacji projektów przez nauczyciela.
WNIOSKI W trakcie realizacji projektu uczniowie nabywają umiejętności łączenia pracy teoretycznej z pracą praktyczną. Taka metoda pracy stymuluje kreatywne podejście do rozwiązywania problemów i pozostawia uczniom dużą swobodę wyboru sposobu realizacji wyznaczonych zadań. Uczestnictwo w projekcie wyrabia dobre nawyki i przybliża metody pracy zespołów zadaniowych w organizacjach, przygotowując w ten sposób młodych ludzi do przyszłej pracy. Przy tak przyjętym temacie projektu uczniowie mają okazję wykształcić u siebie stosowanie niepisanych standardów obowiązujących w informatyce, co może się w przyszłości okazać bardzo pomocne. W tej propozycji zajęć uczniowie mają też szansę wykształcić nawyk systematycznej pracy i umiejętność dzielenia jej na etapy, ja również rozdzielać zadania wewnątrz grupy według predyspozycji i umiejętności. Opracowała: Marzena JanasBIBLIOGRAFIA Brejak A. – Metody aktywizujące w liceum technicznym. WODN, Łódź 1995 Schultz R. – Nauczyciel jako innowator. WsiP, Warszawa 1990 Barański Cz. – Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli. WsiP, Warszawa 1986 | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|