Lekcja: "046. Szkoła Lwowsko - Warszawska, część II"
Szkoła Lwowsko - Warszawska
K. Ajdukiewicz
Ajdukiewicz zajmował się głównie teorią poznania. Od niego pochodzą dwie ogólne koncepcje w tej dziedzinie, mianowicie konwencjonalizm radykalny i epistemologia semantyczna.
Jest to pogląd, że nie tylko prawa teoretyczne, ale także zdania obserwacyjne są zależne od konwencji. Jeśli zatem jakieś stwierdzenie jest niezgodne z doświadczeniem, można je odrzucić lub zmienić język, w którym to zdanie jest sformułowane. Zbiór znaczeń wyrażeń tworzy tzw. aparaturę pojęciową i wyznacza reguły uznawania zdań, aksjomatyczne, dedukcyjne i empiryczne.
Ajdukiewicz przyjmując pewne założenia o języku, wykazał, że dwie aparatury pojęciowe są albo identyczne, albo nieprzekładalne. Później Ajdukiewicz odrzucił konwencjonalizm radykalny i rozwijał epistemologię semantyczną, tj. wyprowadzanie wniosków na temat poznania z tez semantycznych.