Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Węglowodory i ich pochodne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3699 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu konspekt lekcji chemii przeprowadzony w klasie III gimnzajum dotyczący tematu węglowodorów.

Konspekt do lekcji chemii dla klasy III.


Dział: Węglowodory i pochodne węglowodorów.

Temat: Węglowodory i ich pochodne- ćwiczenia w pisaniu wzorów i równań reakcji.

Prowadząca: mgr Ewa Zaporowska

Cele operacyjne:
a) poznawcze:
- uczeń posługuje się pojęciami: węglowodory, alkany, alkeny, alkiny,
alkohole jedno- i wielohydroksylowe, kwasy karboksylowe, estry
- wie co to jest szereg homologiczny
- wyjaśnia różnicę pomiędzy węglowodorami nasyconymi i nienasyconmi
- wie na czym polega spalanie: całkowite, niecałkowite, półspalanie.

b) psychomotoryczne:
- określa nazwę związku chemicznego na podstawie wzoru sumarycznego
- kwalifikuje węglowodory do danego szeregu homologicznego
- zapisuje wzory sumaryczne i kreskowe związku na podstawie liczby atomów węgla w cząsteczce
- zapisuje wzory związków na podstawie nazwy
- zapisuje równania reakcji spalania całkowitego, niecałkowitego i półspalania
- na podstawie równania reakcji określa jakie spalanie zachodzi
- zapisuje równania reakcji uwodornienia alkenów, alkinów, odbarwiania wody bromowej przez te związki
- zapisuje równania reakcji kwasów organicznych z metalami, tlenkami metali, zasadami

Metody: praktyczna- ćwiczenia uczniowskie.

Materiały dydaktyczne: karty pracy z tematami zadań do wykonania.

Przebieg lekcji:
Faza wstępna; przypomnienie podstawowych pojęć, z których uczniowie będą korzystać w czasie pracy, wzorów ogólnych węglowodorów i ich pochodnych
podanie tematu lekcji.
Faza główna: uczniowie otrzymują karty z tematami zadań do wykonania.
Na rozwiązanie każdego zadania uczniowie mają określony
czas, następnie następuje sprawdzanie poprawności rozwiązania
i przyznanie punktów. Po rozwiązaniu ostatniego zadania
następuje podliczanie punktów i ocena pracy uczniów.


Karta pracy ucznia
Zadanie1
Podane niżej węglowodory pogrupuj w trzy szeregi. Podaj wzory ogólne i nazwy tych szeregów.
C2 H4; C H4; C3 H8; C3 H4; C12H26; C3H6; C2H2; C5H10; C4H6; C2H6.

Nazwa;.................................Wzór ogólny:........................ Nazwa:................................Wzór ogólny:....................... Nazwa:................................Wzór ogólny:......................



Zadanie 2.

Napisz wzór sumaryczny i kreskowy oraz podaj nazwę: alkanu, alkenu, alkinu, alkoholu jednohydroksylowego, kwasu karboksylowego oraz estru zawierającego 2 atomy węgla w cząsteczce.
alkan alken alkin

Wzór kreskowy ......................... ................................. ...............................


Wzór sumaryczny ...................... ................................ ................................

Nazwa ....................... ................................. .................................

alkohol kwas ester

wzór kreskowy .................... .......................... .........................


wzór sumaryczny ..................... ........................... .........................

nazwa ....................... ............................ .........................












Zadanie 3.

Przyporządkuj nazwom oznaczonym liczbami odpowiednie wzory oznaczone literami.

1.ester A)( CH3COO)2Ca
2.kwas mrówkowy B) HCOOH
3.metanol C) R1COOR2
4.grupa karboksylowa D) C17H35COONa
5.mydło sodowe E) CH3OH
6.octan wapnia F) –COOH

1......; 2......; 3.......; 4.......; 5.......; 6.........


Zadanie 4.

Dokończ równanie reakcji spalania, wiedząc, że:
a) zachodzi spalanie całkowite

C3H6 + O2 ----------- ...................+...................

b) zachodzi spalanie niecałkowite

C3H7COOH + O2 ....................+ .............



Zadanie 5.

Dokończ równania reakcji i podaj nazwy produktów:


a) CH3COOH + Mg

b) HCOOH + NaOH

c) HCOOH+ HOC2H5


Zadanie.*
Napisz równanie reakcji spalania
a) całkowitego butanolu
b) półspalania propynu

Zadanie. **
Napisz równania reakcji za pomocą, których można dokonać następujących przemian:

Propyn propen dibromopropan

chloropropan











Zadanie 6.
Napisz równanie reakcji kwasu octowego z zasadą wapniową cząsteczkowo i jonowo.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie