Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wielka wyprawa na wiosenną łąkę



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Konspekt zajęć świetlicowych - Wielka wyprawa na wiosenną łąkę - przygotowany na zajęcia w szkole podstawowej dla uczniów klas I-III.
Konspekt zajęć świetlicowych
Opracowanie mgr Agata Wilk

Temat: WIELKA WYPRAWA NA WIOSENNĄ ŁĄKĘ

Cele główne:

  • wzbogacenie wiadomości dzieci na temat wiosennej przyrody,
  • integracja grupy poprzez zabawę,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • mobilizowanie uczniów do twórczego i aktywnego poznawania najbliższego otoczenia,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
Uczeń:
  • interesuje się przyrodą,
  • posiada wiedzę przyrodniczą,
  • potrafi obserwować przyrodę,
  • dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym otoczeniu,
  • umie współdziałać w grupie,
  • ma doświadczenie "bycia w grupie",
  • ma poczucie więzi z innymi,
  • poznaje lepiej siebie i innych,
  • dba o dobrą atmosferę wspólnej zabawy.
Metoda:
  • pogadanka, zabawa, pokaz.
Forma:
  • grupowa,
  • zbiorowa.
Pomoce:
    chusta animacyjna, plansze przyrodnicze, kasety magnetofonowe z odgłosami przyrody i innymi nagraniami, karton, flamastry, worek, karteczki z rysunkami zwierząt oraz ze słoneczkami i chmurkami, magnesy.
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie – dzieci stoją w kręgu na rozłożonej chuście animacyjnej, trzymają się za ręce i przesyłają sobie uścisk dłoni – iskierkę.
  2. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć, którym jest wielka wyprawa na wiosenną łąkę i zaproszenie uczniów do "pociągu", który ich tam zawiezie.
        Dzieci ustawiają się jeden za drugim tworząc "pociąg" poruszający się po okręgu chusty.
         Prowadzący opowiada historyjkę o wyprawie z wielkiego miasta, gdzie jest pełno samochodów, dużych domów, ludzi przemieszczających się w różnych kierunkach, nie ma zbyt dużo zieleni, kwiatów i dlatego chcemy dostać się na wielką, kolorową i słoneczną łąkę.
         Podczas opowiadania tej historyjki w tle rozbrzmiewają odgłosy śpiewających ptaków. Pociąg wyrusza...
  3. Pierwsza stacja – "Łąkowo"
    • rozmowa kierowana o wiosennej pogodzie, słonku, kolorach, dźwiękach... Po jej zakończeniu dzieci wsiadają do pociągu pędzącego do kolejnej stacji.
  4. Druga stacja – "Kwiatowo"
    • pogadanka na temat wiosennych kwiatów, omówienie ciekawostek botanicznych i pokaz plansz z kwiatami oraz oglądanie prawdziwych ogrodowych kwiatów. Na tej stacji dzieci siedzą w kręgu i bawią się w "łańcuch wyrazów" wymieniając nazwy wiosennych roślin.
           Następnie rozpoczyna się zabawa "szukaj koloru". Polega ona na tym, że uczestnicy chodzą po chuście, a prowadzący wydaje polecenia, np. Stoimy na zielonej trawie. Jesteśmy na łące pełnej maków. Zachwycamy się kaczeńcami. Szukamy sasanek... itp.
  5. Trzecia stacja – "Zwierzątkowo"
    • pogadanka na temat ptaków, owadów i ssaków, wszystkich mieszkańców łąki- pokaz plansz, słuchanie kasety z odgłosami przyrody i próba ich rozpoznawania, czytanie i omawianie ciekawostek o zwierzętach z książki M. Konopnickiej pt. "Co słonko widziało" (część Wiosna).
    Zabawy z chustą:
    • zabawa na wzór "sałatki owocowej". Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty i są podzieleni na pięć gatunków zwierząt, np. żuczki, motyle, chrabąszcze, mysikróliki, zające.
    • zabawa "worek ze skarbami". Uczestnicy siedzą na chuście i podają sobie worek, w którym są karteczki z rysunkami różnych zwierząt. Uczestnicy podają sobie worek w rytm wiosennych odgłosów przyrody. Gdy one milkną, zadaniem osoby, która trzyma worek jest wyciągnięcie karteczki i podanie nazwy zwierzęcia oraz krótkiej jego charakterystyki.
  6. Czwarta stacja – "Wesoła polanka"
    • wspólne rozwiązywanie krzyżówki, której głównym hasłem jest nazwa stacji
    • zabawy:
      • "Uciekaj myszko do dziury", grupa trzyma chustę. Dwie osoby wchodzą w role: myszy siedzącej pod chustą i kota biegającego po chuście. Zadaniem kota jest złapanie myszki.
      • "Stań na kolorze", uczniowie tańczą w rytm muzyki na chuście. Gdy muzyka milknie, stają na kolorze podanym przez prowadzącego.
      • "Bocian i żabki", uczestnicy stoją w kręgu, trzymając brzeg chusty. Wybieramy dwie osoby, które przyjmują rolę bociana i żabki. Bocian stara się złapać żabkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając bocianowi zadanie.
  7. Zakończenie – ewaluacja: uczniowie przypinają do tablicy za pomocą magnesów słoneczka i chmurki.
Słoneczko – dobra zabawa
Chmurka – niezbyt udana zabawa

Opracowanie mgr Agata Wilk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie