Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz zajęć dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim, pod hasłem "Na tropie sylab i figur geometrycznych", z przeznaczeniem dla klasy II, z wykorzystaniem formy pracy : indywidualnej, zbiorowej, grupowej. Metody pracy: pokaz, działanie praktyczne, obserwacja, praca nad tekstem obrazkowo - wyrazowym pod kierunkiem nauczyciela.

Celem zajęć było: rozwijanie wielofunkcyjnego działania w zakresie wzrokowo - ruchowo - graficznym, rozwijanie logicznego myślenia w toku działań praktycznych, ponadto uczeń zna podstawowe figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, uczeń umie grupować przedmioty według określonych cech, potrafi podzielić wyrazy na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazach, potrafi przyporządkować obraz graficzny do obrazka, umie przyporządkować wyraz z odpowiednią liczbą sylab do cyfry, określa i wskazuje stronę lewą i prawą w różnorodnych ćwiczeniach, umie graficznie odtworzyć wysłuchany rytm.

Scenariusz zajęć dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim przygotowany przez Sylwię Pawluczyk - nauczyciela kontraktowego Zespołu Szkół we Władysławowie.

TEMAT TYGODNIOWEGO OŚRODKA PRACY

Ja to umiem, ja to wiem.


TEMAT DZIENNEGO OŚRODKA PRACY

Na tropie sylab i figur geometrycznych.


Klasa II

Miejsce : sala lekcyjna

Formy pracy : indywidualna, zbiorowa, grupowa

Metody pracy : pokaz, działanie praktyczne, obserwacja, praca nad tekstem obrazkowo-wyrazowym pod kierunkiem nauczyciela

Środki dydaktyczne : figury geometryczne, kartoniki z cyframi od 1do 3, 12 obrazków – po 4 obrazki na każda liczbę sylab, wzory szlaczków, układy przestrzenne do wystukiwania rytmów.

Cele :
Rewalidacyjne
rozwijanie wielofunkcyjnego działania w zakresie wzrokowo-ruchowo- graficznym
rozwijanie logicznego myślenia w toku działań praktycznych


Operacyjne
uczeń zna podstawowe figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)
uczeń umie grupować przedmioty według określonych cech
potrafi podzielić wyrazy na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazach
potrafi przyporządkować obraz graficzny do obrazka
umie przyporządkować wyraz z odpowiednią liczbą sylab do cyfry
określa i wskazuje stronę lewą i prawą w różnorodnych ćwiczeniach
umie graficznie odtworzyć wysłuchany rytm
właściwie zachowuje się w sali lekcyjnej
zachowuje ład i porządek w miejscu pracy
bezpiecznie posługuje się przyborami szkolnymi

PRZEBIEG ZAJĘĆ

ZAJĘCIA WSTĘPNE
1.Powitanie.
2.Ćwiczenia i zabawy ruchowe.

A)Zabawy w skojarzenia :Nasza klasa jest?, Poznałem literki i ...? Chodzę do szkoły bo...?Lubię swoich kolegów bo...?
B)Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu: nauczyciel wystukuje odpowiednie rytmy i proponuje, aby dzieci je wyklaskały.
C)Chóralne wybrzmiewanie podanych przez nauczyciela imion sylabami :


Nauczyciel dziecko
Ala A- la
Ewa E- wa
Ula U- la
Tola To – la

II.Ustalenie celu pracy ( 10 minut)

A) Wybrzmiewanie i wyklaskiwanie sylab w podanych przez nauczyciela wyrazach będących tematem zajęć, próba śpiewania przez uczniów tematu dnia.

N-l Na
U Na
N-l tropie
U tropie
N-l sylab
U sylab

III.Praca poznawcza (60 minut )

A)Łączenie w pary obrazków, których nazwy kończą się tą samą sylabą

Oznaczenie tych sylab takim samym znakiem.

Klatka ------ Siatka ------

Kura ---- Rura ----

Nowa ---- Krowa -----

B)Hasło

A - Jaka to litera odgadnąć łatwo!
Dwa patyczki małe: w górze je złączono, poprzeczką podparto.

B - Jest litera w abecadle, która ma dwa brzuszki. Kto z was prędzej odgadnie- chłopcy czy dziewczynki?

C- Czy to rogal upieczony, czy to księżyc spadł? Jaka to litera kto zgadnie?

J - Małe ,,i” to laska do góry nogami. Podobny kształt ma też inna, wielka drukowana?

K – Kok i kajak to różne wyrazy, ale każdy zgadnie już teraz, jaka litera je otwiera i jaka kończy oba razem.

C)Podział wyrazów na sylaby, liczenie sylab.

Dzieci biorą do ręki obrazki, mówią nazwy przedstawionych na nich przedmiotów i starają się określić sylab w tym wyrazie. Po czym układają obrazek pod cyfrą, która wskazuje z ilu sylab składa się wyraz.
Jeżeli dzieci rozumieją podział wyrazów na sylaby, wówczas mówią od razu sylabami nazwy przedmiotów na obrazku, a przy wymawianiu każdej sylaby dotykają kolejno cyfr na kartoniku i pozostawiają obrazek pod cyfrą przy której omówiły ostatnią sylabę.

D)Kreślenie szlaczków literopodobnych.


IV.Ekspresja ( 60 minut )

1.Przypomnienie poznanych figur geometrycznych .
Nauczyciel pokazuje figury, uczeń rozpoznaje je.
Na sygnał dzieci dobierają się trójkami, podają sobie ręce i modelują prostokąt.
Na sygnał – koło ; wszystkie dzieci podają sobie ręce i tworzą koło.
Nauczyciel przerywa koło i prowadzi korowód do środka i zwijającego się kółka.

2 .Zabawa z klockami logicznymi skojarzenie kształtówfigur geometrycznych z przedmiotami widzianymi w klasie np. prostokąt – drzwi, kwadrat – okno, koło – piłka, trójkąt – zegar

3.Grupowanie figur według dowolnej cechy np. kształt, wielkość, kolor.

2.Wykonanie ozdobnego ornamentu pasowego –praca w grupach.
Dzieci przyklejają na karton wycięte z kolorowego papieru figury, tworząc ozdobny ornament pasowy z uwzględnieniem barwy i kształtu.

5. Dekorowanie klasy wyciętymi ornamentami.

Zakończenie
Podsumowanie.
Ocena pracy.

Opracowała: Sylwia Pawluczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie