Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dojrzewanie psychoseksualne dziewcząt i chłopców



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Dojrzewanie stanowi etap przejściowy od tzw. okresu spokoju narządu rodnego (cisza hormonalna) do uzyskania pełnej dojrzałości płciowej. Zaczyna się od pojawienia pierwszych cech pokwitania (8-10r.życia), a kończy się osiągnięciem pełnej zdolności rozrodczej (16-18 r. życia) występowaniem cykli dwufazowych owulacyjnych  (większości).

Czubska Teresa                                                                              

Dojrzewanie psychoseksualne dziewcząt i chłopców.

                  Dojrzewanie stanowi etap przejściowy od tzw. okresu spokoju narządu rodnego (cisza hormonalna) do uzyskania pełnej dojrzałości płciowej. Zaczyna się od pojawienia pierwszych cech pokwitania (8-10r.życia), a kończy się osiągnięciem pełnej zdolności rozrodczej (16-18 r. życia) występowaniem cykli dwufazowych owulacyjnych  (większości).
Typowy przebieg dojrzewania u dziewcząt można opisać następująco:
a) dziecięca faza od  0-10 lat –nie stwierdza się typowych cech rozwoju płciowego ( w naszym klimacie).
b) faza przedpokwitaniowa (10-12 r. życia) –pojawia się biała śluzowa wydzielina z pochwy, rozwój piersi do postaci pączku M1, M2,początek rozwoju owłosienia łonowego F1, F2-warg sromowych, F3 owłosienie łonowe F4-owłosienie
w kierunku pępka i uda środkowe. Zmiany w proporcji ciała, przyśpieszenie wzrostu sylwetka podlotka.
c) pokwitanie właściwe (10-15 r życia) –zaawansowany rozwój piersi M3
i owłosienia  łonowego F3 i więcej oraz początek owłosienia pachowego. Wystąpienie pierwszej miesiączki, zmniejszenie tempa  przyrostu wysokości ciała, sylwetka długokończynowa, zgrubienie rysów twarzy, często trądzik młodzieńczy ,początek sylwetki kobiecej pod koniec tego okresu..
d)faza młodzieńcza (15-18 r. życia) – dalszy rozwój piersi ,owłosienie łonowe kształt trójkąta ,owłosienie pachowe-ostateczna postać. Miesiączki  stabilizują się w sensie  ich regularności (niekrócej niż 3 dni, niedłużej niż 7 dni ).Zwalnia się tempo przyrostu ciała, zaznacza się kobieca topografia. Sylwetka kobieca, wysubtelnienie rysów twarzy.

Objawy, które mogą być niepokojące  u dziewcząt:
-przedwczesny rozwój piersi  bez innych śladów dojrzewania  płciowego
-owłosienie łonowe poniżej 8 r. życia
-          nieregularne, częste i obfite miesiączkowanie
-          bolesne miesiączkowanie
-          trądzik młodzieńczy
Zaburzenia w tym okresie to: wirlizacja- zmężczyźnienie (owłosienie na twarzy), pigmentacja warg sromowych mniejszych oraz przerost łechtaczki.
Dojrzewanie psychoseksualne u chłopców ;
Kolejność zachodzących zmian u chłopców ma charakter chronologiczny.
Rozpoczęcie dojrzewania  jest uzależnione  od czynników genetycznych rasowych i środowiskowych, około 10 r. życia jest już niewielkie stężenie testosteronu,
który powoduje  pojawienie się owłosienia łonowego. Aby pojawiło się owłosienie twarzy stężenie testosteronu musi być duże.
Do czasu dojrzewania płciowego  chłopca  jego rozwój ma charakter eunohoidalny
-długie kończyny, wąska klatka piersiowa
-skóra moszny jest cienka , jądra wielkością zbliżone do stanu po urodzeniu
-penis mały , napletek  całkowicie pokrywa żołądź
-gruczoł  krokowy i pęcherzyki nasienne nie wyczuwalne podczas badania
-masa mięśniowa słabo rozwinięta
-popęd  płciowy nie istnieje.
Po10 roku życia w związku z podniesieniem się poziomu testosteronu następuje niewielkie  powiększenie się jąder i prącia.
Najbardziej intensywnym okresem dojrzewania jest faza między 13 i 15 r. życia .
Osobnicza wielkość fizyczna dochodzi do normy ,gruczoł krokowy rozpoczyna
i kończy swój rozwój. Pojawiają się częste polucje, które początkowo pozbawione są plemników. Do pełnej  płodności dochodzi po dwóch latach po pierwszej ejakulacji. U 80% chłopców występuje powiększenie , bolesność sutków (ginekomastia).Po roku lub kilku miesiącach piersi maleją. Następuje rozwój masy mięśniowej, a pomiędzy 15 a 17 r życia ma miejsce silna erotyzacja kory mózgowej i pojawienie się bardzo mocnego popędu płciowego. W tym też czasie rozwój cielesno-płciowy ulega wyhamowaniu . Utrwala się owłosienie  twarzy
i okolic płciowych, a także  różnych partii ciała .
Objawy patologii okresu dojrzewania u chłopców to :
-wnętrostwo
-jądra wędrujące
-opóźnienie dojrzewania po 17 r. życia
-dodatkowy chromosom X (ginekomastia-zanik jąder na stałe).

                Chłopcy w wieku 13–16 lat i dziewczęta w okresie nieco wcześniejszym, a mianowicie pomiędzy 12 i 15 rokiem życia, przeżywają przełom rozwojowy związany z uaktywnieniem się czynności hormonalnej.
W podanych wyżej okresach dojrzewania zarysowują się różne u obu płci
i nieprzystające do siebie fazy rozwojowe: u dziewcząt pojawia się potrzeba czułości, u chłopców zaś — popęd do odreagowania napięcia poprzez akt cielesny. Potrzeba czułości jest natury psychicznej, popęd do kontaktu fizycznego — natury biologicznej. Ze względu na odmienny tor dojrzewania w tej fazie rozwojowej akt płciowy niczego nie rozwiązuje, natomiast wprowadza potężny dysonans i pociąga za sobą utrwalające się negatywne następstwa. Dziewczyna przeżywa silne poczucie zawodu i rozczarowania („nie tego pragnęłam”), natomiast chłopiec zatrzymuje się na jednopoziomowej płaszczyźnie odreagowania odczuwanego naporu.
W wieku 18–20 lat dochodzi do zrównoważenia obydwu niedojrzałych pragnień:
u dziewczyny pojawia się element popędowy, u chłopca — element psychiczny. Jest to czas, w którym młodzi mogą pojąć znaczenie aktu seksualnego i uświadomić sobie ważność i niezbędność zachowania fizycznego dystansu we wzajemnych relacjach do czasu zawarcia związku małżeńskiego
Aktywność w sferze płci
Przestrzeń potrzebna do uruchomienia aktywności seksualnej i nadania jej odpowiedniego kierunku ukazuje rozpiętość wieku, w którym pojawia się zdolność poczęcia dziecka (12–13 lat), a wystąpieniem objawów pełnej: biologicznej, psychicznej i społecznej dojrzałości, co będzie miało miejsce 10 lat później. Zdrowy rozwój różnych form komunikacji winien służyć głębszemu poznaniu,
a zarazem wzbogacaniu się odmiennym postrzeganiem świata. Zachowanie fizycznego dystansu jest wymogiem respektowania przebiegu dojrzewania i nie wprowadzania weń zakłóceń, które w wielu przypadkach kładą nieodwracalnie kres normalnemu rozwojowi i przygotowaniu się do określenia swej drogi życia.
Akt seksualny tylko wówczas wyraża pełne zespolenie fizyczne, uczuciowe
i duchowe, gdy pozostaje „otwarty na życie”. Wykładnikiem tegoż otwarcia się jest respektowanie we wzajemnych odniesieniach biologicznego rytmu płodności
i niepłodności wpisanego w cykl kobiecy, a funkcjonującego dla pary tworzącej związek trwały i wyłączny. Zatem aktywność w sferze płci skupia się w okresie wzrastania na dialogu, w którym elementem atrakcyjności i zaciekawienia są inne reakcje, spojrzenia, odczucia stanowiące o odmienności obu płci.
W okresie poprzedzającym powstanie trwałego i wyłącznego związku akt seksualny nie może być wyrazem pełnego daru z siebie i przyjęcia takiegoż daru drugiej osoby. Rzeczywistość tę potwierdza fakt, że w przypadkach aktów seksualnych przed– czy pozamałżeńskich z reguły stosuje się jakąś formę ubezpłodnienia. W tych okolicznościach nie ma miejsca pełny dar z siebie. Zamknięcie się na życie oznacza tu jednocześnie pozbawienie aktu tej mocy kreatywnej, jaka jest zawarta w płodności. Pozostaje zatem jedynie eksploatacja płciowości w warstwie doznaniowej, z wyizolowanym dążeniem do przyjemności.
Wielka szkoda, że w zdrowej pedagogice wieku rozwojowego nie udaje się zwykle uniknąć wrażenia, jakoby akt seksualny był postrzegany jako owoc zakazany. Chodzi tylko o to, aby zrywać owoce dojrzałe. Akt seksualny sam się wyłącza jako jedna — ważna! — forma komunikacji na tym etapie rozwoju, ponieważ nie jest
w stanie spełnić wówczas przypisywanych mu oczekiwań. Jako akt ubezpłodniony, nie może być wyrazem wzajemnego rodzenia się, obdarzania się życiem.
                Chłopcy w wieku 13–16 lat i dziewczęta w okresie nieco wcześniejszym, a mianowicie pomiędzy 12 i 15 rokiem życia, przeżywają przełom rozwojowy związany z uaktywnieniem się czynności hormonalnej.W podanych wyżej okresach dojrzewania zarysowują się różne u obu płci i nieprzystające do siebie fazy rozwojowe: u dziewcząt pojawia się potrzeba czułości, u chłopców zaś — popęd do odreagowania napięcia poprzez akt cielesny. Potrzeba czułości jest natury psychicznej, popęd do kontaktu fizycznego — natury biologicznej. Ze względu na odmienny tor dojrzewania w tej fazie rozwojowej akt płciowy niczego nie rozwiązuje, natomiast wprowadza potężny dysonans i pociąga za sobą utrwalające się negatywne następstwa. Dziewczyna przeżywa silne poczucie zawodu i rozczarowania („nie tego pragnęłam”), natomiast chłopiec zatrzymuje się na jednopoziomowej płaszczyźnie odreagowania odczuwanego naporu.W wieku 18–20 lat dochodzi do zrównoważenia obydwu niedojrzałych pragnień: u dziewczyny pojawia się element popędowy, u chłopca — element psychiczny. Jest to czas, w którym młodzi mogą pojąć znaczenie aktu seksualnego i uświadomić sobie ważność i niezbędność zachowania fizycznego dystansu we wzajemnych relacjach do czasu zawarcia związku małżeńskiegoPrzestrzeń potrzebna do uruchomienia aktywności seksualnej i nadania jej odpowiedniego kierunku ukazuje rozpiętość wieku, w którym pojawia się zdolność poczęcia dziecka (12–13 lat), a wystąpieniem objawów pełnej: biologicznej, psychicznej i społecznej dojrzałości, co będzie miało miejsce 10 lat później. Zdrowy rozwój różnych form komunikacji winien służyć głębszemu poznaniu, a zarazem wzbogacaniu się odmiennym postrzeganiem świata. Zachowanie fizycznego dystansu jest wymogiem respektowania przebiegu dojrzewania i nie wprowadzania weń zakłóceń, które w wielu przypadkach kładą nieodwracalnie kres normalnemu rozwojowi i przygotowaniu się do określenia swej drogi życia. Akt seksualny tylko wówczas wyraża pełne zespolenie fizyczne, uczuciowe i duchowe, gdy pozostaje „otwarty na życie”. Wykładnikiem tegoż otwarcia się jest respektowanie we wzajemnych odniesieniach biologicznego rytmu płodności i niepłodności wpisanego w cykl kobiecy, a funkcjonującego dla pary tworzącej związek trwały i wyłączny. Zatem aktywność w sferze płci skupia się w okresie wzrastania na dialogu, w którym elementem atrakcyjności i zaciekawienia są inne reakcje, spojrzenia, odczucia stanowiące o odmienności obu płci.W okresie poprzedzającym powstanie trwałego i wyłącznego związku akt seksualny nie może być wyrazem pełnego daru siebie i przyjęcia takiegoż daru drugiej osoby. Rzeczywistość tę potwierdza fakt, że w przypadkach aktów seksualnych przed– czy pozamałżeńskich z reguły stosuje się jakąś formę ubezpłodnienia. W tych okolicznościach nie ma miejsca pełny dar z siebie. Zamknięcie się na życie oznacza tu jednocześnie pozbawienie aktu tej mocy kreatywnej, jaka jest zawarta w płodności. Pozostaje zatem jedynie eksploatacja płciowości w warstwie doznaniowej, z wyizolowanym dążeniem do przyjemności.Wielka szkoda, że w zdrowej pedagogice wieku rozwojowego nie udaje się zwykle uniknąć wrażenia, jakoby akt seksualny był postrzegany jako owoc zakazany. Chodzi tylko o to, aby zrywać owoce dojrzałe. Akt seksualny sam się wyłącza jako jedna — ważna! — forma komunikacji na tym etapie rozwoju, ponieważ nie jest w stanie spełnić wówczas przypisywanych mu oczekiwań. Jako akt ubezpłodniony, nie może być wyrazem wzajemnego rodzenia się, obdarzania się życiem.
                  Dojrzewanie stanowi etap przejściowy od tzw. okresu spokoju narządu rodnego (cisza hormonalna) do uzyskania pełnej dojrzałości płciowej. Zaczyna się od pojawienia pierwszych cech pokwitania (8-10r.życia), a kończy się osiągnięciem pełnej zdolności rozrodczej (16-18 r. życia) występowaniem cykli dwufazowych owulacyjnych  (większości).:a) dziecięca faza od  0-10 lat –nie stwierdza się typowych cech rozwoju płciowego ( w naszym klimacie).b) faza przedpokwitaniowa (10-12 r. życia) –pojawia się biała śluzowa wydzielina z pochwy, rozwój piersi do postaci pączku M1, M2,początek rozwoju owłosienia łonowego F1, F2-warg sromowych, F3 owłosienie łonowe F4-owłosienie w kierunku pępka i uda środkowe. Zmiany w proporcji ciała, przyśpieszenie wzrostu sylwetka podlotka.c) pokwitanie właściwe (10-15 r życia) –zaawansowany rozwój piersi M3 i owłosienia  łonowego F3 i więcej oraz początek owłosienia pachowego. Wystąpienie pierwszej miesiączki, zmniejszenie tempa  przyrostu wysokości ciała, sylwetka długokończynowa, zgrubienie rysów twarzy, często trądzik młodzieńczy ,początek sylwetki kobiecej pod koniec tego okresu..d)faza młodzieńcza (15-18 r. życia) – dalszy rozwój piersi ,owłosienie łonowe kształt trójkąta ,owłosienie pachowe-ostateczna postać. Miesiączki  stabilizują się w sensie  ich regularności (niekrócej niż 3 dni, niedłużej niż 7 dni ).Zwalnia się tempo przyrostu ciała, zaznacza się kobieca topografia. Sylwetka kobieca, wysubtelnienie rysów twarzy.
                  Dojrzewanie stanowi etap przejściowy od tzw. okresu spokoju narządu rodnego (cisza hormonalna) do uzyskania pełnej dojrzałości płciowej. Zaczyna się od pojawienia pierwszych cech pokwitania (8-10r.życia), a kończy się osiągnięciem pełnej zdolności rozrodczej (16-18 r. życia) występowaniem cykli dwufazowych owulacyjnych  (większości).:a) dziecięca faza od  0-10 lat –nie stwierdza się typowych cech rozwoju płciowego ( w naszym klimacie).b) faza przedpokwitaniowa (10-12 r. życia) –pojawia się biała śluzowa wydzielina z pochwy, rozwój piersi do postaci pączku M1, M2,początek rozwoju owłosienia łonowego F1, F2-warg sromowych, F3 owłosienie łonowe F4-owłosienie w kierunku pępka i uda środkowe. Zmiany w proporcji ciała, przyśpieszenie wzrostu sylwetka podlotka.c) pokwitanie właściwe (10-15 r życia) –zaawansowany rozwój piersi M3 i owłosienia  łonowego F3 i więcej oraz początek owłosienia pachowego. Wystąpienie pierwszej miesiączki, zmniejszenie tempa  przyrostu wysokości ciała, sylwetka długokończynowa, zgrubienie rysów twarzy, często trądzik młodzieńczy ,początek sylwetki kobiecej pod koniec tego okresu..d)faza młodzieńcza (15-18 r. życia) – dalszy rozwój piersi ,owłosienie łonowe kształt trójkąta ,owłosienie pachowe-ostateczna postać. Miesiączki  stabilizują się w sensie  ich regularności (niekrócej niż 3 dni, niedłużej niż 7 dni ).Zwalnia się tempo przyrostu ciała, zaznacza się kobieca topografia. Sylwetka kobieca, wysubtelnienie rysów twarzy.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie