Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wyprawa na Grenlandię

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1355 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to konspekt zajęć z kształcenia zintegrowanego, które przeprowadziłam z uczniami klasy IIII.
Treści oparte są na lekturze "Anaruk, chłopiec z Grenlandii" Cz. Centkiewicza. Zajęcia dostarczyły uczniom ciekawych informacji o Grenlandii oraz wyzwoliły ich inwencję twórczą.
Uczestniczyli w nich rodzice, którzy wyrazili zadowalającą opinię.

Temat: Wyprawa na Grenlandię
Czas trwania: 45 min.

CELE:
Uczeń:
Wiadomości:
  • zna treść lektury Cz. Centkiewicza „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”,
  • rozumie samodzielnie czytany tekst,
Umiejętności:
  • stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,
  • potrafi poprawnie układać zdania z rozsypani wyrazowej i alfabetyczno- -sylabowej,
  • uzasadnia własne zdanie, odwołując się do treści lektury,
  • wskazuje na mapie i globusie wyspę i państwo, określa położenie,
  • wykazuje zainteresowanie życiem ludzi w innych krajach,
Postawy:
  • efektywnie współdziała w zespole,
  • szanuje zdanie innych,
  • słucha w skupieniu utworu muzycznego.
METODY: rozmowa dydaktyczna, informacja zwrotna, metoda tekstu przewod- niego, metoda pracy we współpracy, pokaz połączony z przeżyciem, ćwiczenia przedmiotowe, zabawy dydaktyczne, drama.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: krzyżówki tematyczne, rozsypanka alfabetyczno- - sylabowa, rozsypanka wyrazowa, mapa, globus, egzemplarze lek- tury, karta pracy indywidualnej, Encyklopedia, tekst źródłowy, taś- ma z nagraniem muzyki, tekst z lukami, plansza tematyczna, narzę- dzia ewaluacyjne „kryształki lodu”.

TREŚCI LEKCJI OKREŚLONE W OPARCIU O PODSTAWĘ PROGRAMO-
WĄ: 8 – obrazy z życia dzieci w innych krajach, 11 – swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów, 15 – uważne słuchanie wypowiedzi innych, 19 – czytanie ciche ze zrozumieniem, 24 – pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni, 52 – percepcja muzyki i utworów muzycznych.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:
  1. Wprowadzenie – ułożenie na tablicy hasła z rozsypanki alfabetyczno– sy- labowej: WYPRAWA NA GRENLANDIĘ.
  2. Ustalenie i zapisanie podstawowych informacji o lekturze: autor, tytuł, główny bohater, postacie drugoplanowe.
  3. Uzupełnienia zdania z lukami – Lektury kl.III s. 69
    „Anaruk, chłopiec z Grenlandii” to wspomnienia ……………… i …………….., Czesława Centkiewicz z jego wyprawy na Grenlandię.
  4. Prezentacja innych książek A. Cz. Centkiewiczów zgromadzonych na wy- stawce klasowej. Odczytanie krótkiej noty biograficznej z Encyklopedii.
    Podział uczniów na dwie grupy – losowanie „kryształków lodu” parzystych i nieparzystych.
  5. Rozwiązanie krzyżówki tematycznej z hasłem:
    • I grupa – Anaruk
    • II grupa – Grenlandia
    Uzupełnienie hasłem zdań:
    I grupa – Anaruk to główny bohater naszej lektury.
    II grupa – Grenlandia to wyspa śniegu i lodu.
    Liderzy obu grup prezentują wyniki pracy grupowej.
  6. Scenki dramowe
    • I grupa – Jesteś Anarukiem. Przedstaw się i zaproś nas do siebie w odwiedziny.
    • II grupa – Jesteś pracownikiem Biura Podróży „Zorza”. Zachęć nas do wyprawy na Grenlandię.
  7. Określenie położenia Grenlandii na mapie świata i na globusie. Ustalenie wniosku, że Grenlandia, pomimo swojego położenia, jest częścią Danii.
  8. Ułożenie zdań z rozsypani wyrazowej:
    • I grupa – Anaruk to mały Eskimosek.
    • II grupa – Ma okrągłą buzię i czerwony nosek.
    Liderzy prezentują rozwiązania.
  9. Ćwiczenia rytmiczne:
    • I grupa wyklaskuje zdanie w rytmie ćwierćnut.
    • II grupa wytupuje zdanie w rytmie ósemek.
    • Obie grupy układają dowolną melodię do swoich zdań i prezentują indywidualnie lub grupowo.
  10. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu „Grenlandia” przez uczniów – Ka- rta pracy indywidualnej. Sprawdzenie rozumienia tekstu poprzez test wyboru prawidłowej odpowiedzi (załącznik).
  11. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania poprzez głośne odczytanie pytań i wybranych odpowiedzi przez uczniów.
  12. Wysłuchanie utworu muzycznego „W lodowej krainie” z taśmy magneto- fonowej.
  13. Wypowiedzi uczniów na temat życia Eskimosów na podstawie lektury ukierunkowane pytaniami nauczyciela:
    • Gdzie mieszkają Eskimosi i jak budują swoje „domy”?
    • Jak ubierają się Eskimosi?
    • Czym głównie odżywiają się?
    • Na jakie zwierzęta polują myśliwi na Grenlandii?
    • Co jest największym zagrożeniem dla ludzi?
    • Czy Eskimosi są dobrymi matematykami, jak liczą?
    • W jaki sposób witają się Eskimosi?
    • Czy mali Eskimosi chodzą do szkoły, kto zajmuje się ich nauką i czego uczą się?
  14. Głośne odczytanie przez ucznia tekstu źródłowego „Życie mieszkańców Grenlandii dziś”.
         Życie wielu mieszkańców Grenlandii różni się dziś od tego, które przedstawił znany pisarz i podróżnik – Czesław Centkiewicz. Eskimosi mieszkają w normalnych domach i robią zakupy w sklepach. Polują za pomocą nowoczesnego sprzętu. Zajmują się nie tylko myślistwem i rybołówstwem, ale także turystyką. Prowadzą hotele, pokazują przybyszom swój kraj, sprzedają rzeźby i rysunki. Eskimoskie dzieci chodzą do szkoły, uczą się i zdobywają zawody, jak inni ludzie na świecie.
         Nie zmienił się jednak krajobraz tej wyspy. Klimat jest nadal taki surowy, jak opisał autor. Grenlandia pozostał lodową i śnieżną krainą.
  15. Swobodne wypowiedzi uczniów w związku z tekstem. Sformułowanie wniosku.
  16. Zadanie pracy domowej – Zaprojektuj strój dla Eskimosa – Karta pracy ucznia 76.
  17. Ewaluacja zajęć – samoocena uczniów: wrzucenie „kryształka lodu” do pudełek z napisem:
    • bardzo dobrze
    • dobrze
    • postaram się.
    mgr Bogumiła Karwowska
    nauczycielka Szkoły Podstawowej
    im. St. Palczewskiego w Drygałach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie