Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Niezwyciężonej Warszawie i jej nieśmiertelnym obrońcom



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

 


SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI Z WYKORZYSTANIEM PRACOWNI KOMPUTEROWEJ

Pomysł: mgr Teresa Ossolińska
mgr Lidia Gmerek

Temat: Niezwyciężonej Warszawie i jej nieśmiertelnym obrońcom – nasza pamięć i serca. W 60. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego.
Cele ogólne:
  • odbiór i porównanie oddziaływania różnych dziedzin sztuki ( proza, poezja, film)
  • porównanie i rozumienie różnych dziedzin kultury
  • rozumienie zjawisk historycznych i kulturowych ważnych dla inspiracji dzieł
  • łączenie treści z języka polskiego, historii, ścieżek edukacyjnych
  • korzystanie z zasobów kulturowych Internetu
Cele operacyjne:
Wiadomości
Po lekcji uczeń:
  • rozumie istotę pojęcia "patriotyzm"
  • dostrzega wielowarstwowość dziedzictwa historycznego i kulturowego
  • rozróżnia swoiste cechy różnych kodów komunikacyjnych
Umiejętności
Po lekcji uczeń:
  • porównuje strukturę różnych tekstów kulturowych
  • dostrzega ich odniesienie do zjawisk historycznych
  • redaguje wypowiedzi
  • umie korzystać z różnych żródeł informacji
  • umie dokonać selekcji zebranych informacji
  • umie w różny sposób zapisywać i prezentować zebrane materiały
  • opisuje tworzywo dzieła literackiego i filmowego w aspekcie przeżyć bohaterów
  • posługuje się na lekcji nowoczesnymi środkami medialnymi (potrafi podłączyć, uruchomić, wykorzystać do określonego celu), takimi jak telewizor, magnetowid, komputer, internet.
  • wykorzystuje media jako narzędzie pracy intelektualnej
  • formatuje tekst
  • zapisuje tekst w pliku na dysku w wyznaczonym miejscu
Środki dydaktyczne:
  • fragmenty "Pamiętnika z powstania warszawskiego" M. Białoszewskiego (kopie kserograficzne)
  • wybrane wiersze z tomu "Budowałam barykadę" A. Świrszczyńskiej (kopie kserograficzne)
  • fragmenty pracy ucznia z komputerem – przeszukiwanie Internetu wg podanych informacji
  • trzy kartki szarego papieru, markery, magnesy
Metody, formy pracy:
  • rozmowa dydaktyczna
  • burza mózgów, piramida wartości
  • dyskusja
  • ćwiczenia praktyczne
  • uczenie się przez odkrywanie
  • instrukcja dla ucznia w formie karty pracy
  • pokaz multimedialny
  • praca indywidualna i grupowa
Czas: 90 minut

I. Wprowadzenie:
  1. Czy i dlaczego powinniśmy znać historię swego kraju?
    • wypowiedzi uczniów
    • uzasadnianie wypowiedzi
  2. Podjęcie próby zdefiniowania pojęcia "patriotyzm" z punktu widzenia współczesnego nastolatka
    • burza mózgów
    • zapis w postaci "pajączków" np. patriotyzm miłość do ojczyzny budowanie pozytywnego wizerunku ojczyzny dbanie o dobre imię ojczyzny
  3. Sporządzenie w trzech grupach piramidy wartości – uczniowie wpisują po wcześniejszych ustaleniach na kartkach szarego papieru pięć wartości ważnych – ich zdaniem – w życiu młodego Polaka.
    • odczytanie propozycji każdej z grup
    • ustalenie jednej wspólnej propozycji piramidy wartości
    Polecenie: proszę stworzyć dokument w Apple Works6 – Malowanie – z ustaloną wspólnie piramidą i zapisać ją w swojej teczce na serwerze szkolnym.
  4. Pytanie:
    Jakie ważne wydarzenie w życiu narodu miało miejsce w sierpniu br.? Co nim wiecie?
    - swobodne wypowiedzi uczniów.
II. Rozwinięcie:
  1. Sugestia nauczyciela.
    Jak pojmowali patriotyzm 60 lat temu ludzie, którym przyszło żyć w czasach "apokalipsy spełnionej", którym historia kazała uczestniczyć w dramatycznych zdarzeniach i dokonywać heroicznych wyborów.
    Niektórzy z nich mieli wtedy po kilkanaście lat jak Wy.
          Porozmawiajmy o ludziach, którzy uczestniczyli w powstaniu warszawskim. Jak żyli w ciągu 63 dni powstania?
    Kim byli? Co robili?
  2. Posłuchajcie, jak dwoje twórców, którzy przeżyli traumę powstania, opisuje tamte dni.
    1. Krótko o genezie "Pamiętnika z powstania warszawskiego" M. Białoszewskiego i tomie wierszy "Budowałam barykadę" Anny Świrszczyńskiej.
    2. Odczytanie wybranych fragmentów (uczniowie mają przed sobą kopie kserograficzne; w trakcie czytania pokaz zdjęć Warszawy z galerii Warszawiacy w powstaniu 1944 zamieszczonych w Internecie) – załączniki nr 1-2.
    3. Refleksje uczniów.
    4. Praca w grupach (załącznik nr 3).
    5. Sprawozdanie z pracy.
  3. Obejrzenie fragmentu filmu dokumentalnego "Pamięć powstania"
    1. Projekcja wybranych fragmentów filmu.
    2. Wrażenia uczniów.
    3. Odniesienie do poznanych tekstów literackich – porównanie warstwy werbalnej, dżwięku i obrazu.
  4. Rozdanie Karty pracy ucznia z komputerem – przeszukiwanie Internetu wg podanych informacji (załącznik nr 4).
    1. Praca z komputerem.
    2. Sprawozdanie z pracy.
  5. Ćwiczenie.
    1. Spróbujcie nazwać wartości, które były ważne dla powstańców warszawskich. Postaraj się, żeby były to rzeczowniki. Praca w trzech grupach. Możliwe propozycje, np.:
      patriotyzm
      odwaga
      nieugiętość
      wolność
      niepodległość
    2. Porównanie piramidy wartości.
III. Zakończenie:
  1. Proszę o uruchomienie wyobrażni. Wybuchło powstanie. Czy wziąłbyś udział? TAK/NIE Dlaczego?
  2. Zredagowanie notatki z lukami (na komputerze). Wyrazy z bazy danych zastosuj w odpowiedniej formie.
    Otwórz dokument ze swojej teczki na serwerze szkolnym o nazwie: KARTA PRACY. Wykonaj polecenia.
    Zapisz swój wypełniony dokument pod nawą: KASRTA PRACY – imię.
    60 rocznica wybuchu Powstania............................. skłania do przemyśleń i ........................ nie tylko dorosłych.
    My, młodzi, budując oblicze........................świata, powinniśmy pamiętać o..........................., o które walczyli powstańcy............................: prawie do...................... i szczęścia, prawie do........................... i godnego................................ .
    Baza danych: w komputerze

    warszawski, refleksja, współczesny, wartość, Warszawa, wolność, pokój, życie
  3. Odczytanie notatki i wydrukowanie.
  4. Praca w domu
    1. Zredaguj ogłoszenie nt wieczoru poetyckiego w 60 rocznicę wybuchu powstania warszawskiego pt. "Kiedy się miłość śmiercią stała" dla uczniów naszej szkoły.
    2. Narysuj plakat, będący realizacją tematu lekcyjnego (dla chętnych).
Załącznik nr 1
Miron Białoszewski
Pamiętnik z powstania warszawskiego
(fragmenty)
     Wylecieliśmy na Chłodną. Ulica była w chmurach. Rudych i burych. Od cegieł, dymu. Jak to się ustało, zobaczyliśmy straszną zmianę. Rudoszary pył siedział na wszystkim. Na drzewach. Na liściach. Gruby na centymetr chyba. I to zniszczenie. Jedna wacha ubyła. Ale jakim kosztem. Zresztą zaczęło się już zmieniać. Na niespokojnie. I na coraz gorzej. I widokowo. Od placu Żelaznej bramy, od placu Bankowego, od Elektoralnej Chłodną po naszej stronie pod murem lecieli i lecieli ludzie, kobiety, dzieci, wszyscy schyleni, szarzy, posypani czymś. Pamiętam, że zachodziło słońce. Paliło się. Ludzie lecieli i lecieli. Potokiem. Ze zbombardowanych domów.
     U szyi leja rynkowego zebrane w kupę skupienia tłoku z ludzi; gruzów; te pomieszane już, wiszące, sterczące, lecące – bo coraz jeszcze coś leci, zlatuje (przecież wciąż się dalej jeszcze z m i e n i a!) – te Freta, Kożla, Franciszkany. Rozłupane kamienice. Nadbudówki. Po ileś pięter. Rozłupane na piony. W ukosy. Puste. W wióry. W wisiory. Z wapna, trzcin, desek, cegieł. Strasznie dużo tego. Z tego była cała Warszawa. Prawie. Te pięciopiętrowe też: trzcina, wapno, cegła, dachy. Czyli drzazgi. Rozsypki. Suche to. Jak trafiało w to, to to tryskało. Dom po domu. Wisiały z dziur po balkonach albo z niczego już po nich – gzymsy podstawkowe – konsole z blachy. Huśtały się. Brzęczały. Tłukły. Cienkie, puste w środku.
     Było świeżo po bombardowaniu. Właśnie tu. Z daleka już brak było narożnej trzy albo czteropiętrowej kamienicy. Nie. Nie z daleka. To jak wracaliśmy. Ale to jak się już wiedziało. Bo szliśmy Wilczą. A zbombardowany był róg Wilczej i Mokotowskiej. Całkiem roztrzaskany. Właśnie roztrzaskany. Na sucho. Trzeszcząco. Na dechy, trzciny, mur, cegły. Resztki, poszarpane, stały, wisiały. Kamienica wysypała się na ulice. Na obydwie. Na skrzyżowanie. I rozsypała. Posypała. Bo tego było i było. Coraz rzadziej, im dalej. To decha, to cegły. A suche wszystko!(...)
     Przecież tyle kanałów, ule ulic. Czyli jeszcze raz miasto. Trzecia Warszawa, licząc od wierzchu. Pierwsza na wierzchu właśnie. Ta z przejściami przez podwórza i sienie. Druga – schronowa. Z systemem podziemnych połączeń. A pod tą podziemną jedną ta podpoziemna. Z ruchem. Z regulowaniem. Z napisami.
     Huk był chyba przy wleceniu zaraz za Marszałkowską. Może w tych piwnicach. Potem wylecieliśmy. Na wierzch. Zaczęła się Sienna. Tylko – jak ona i ta cała okolica wyglądała! Ona, i te boki, i te tyły. A dlaczego leciało się nią samą? No bo po prostu wszystko było zapisane. Z przejściami razem. Zbombardowane. I piętrzyło się na jakie dwa piętra! Jak się gnąć okiem. Bo i w lewo, i w prawo. Gdzieniegdzie coś tam sterczało. Ale to się nie kojarzyło z życiem. Nie przypuszczało się, że pod takim czymś mogą siedzieć ludzie. A siedzieli. Ci, co ocaleli. (...)
(...) i nagle nie ma miasta, nie ma domów, no...rozpacz...
     Tak właśnie to, że już spokój. Koniec. Po wszystkim. Dwieście tysięcy ludzi leży pod gruzami. Razem z Warszawą.

Załącznik nr 3

KARTA PRACY
  1. Kto opowiada o wydarzeniach w przedstawionych tekstach?
  2. Co możesz powiedzieć o bohaterach przytoczonych fragmentów? Kim są? Wskaż odpowiednie cytaty.
  3. Podkreśl wyrazy wskazujące na zachowania ludzi. Jaka jest ich rola w tekście?
  4. Co można powiedzieć o uczuciach i przeżyciach ludzi? Podaj przykłady.
  5. W jaki sposób jest opisane miasto? Odczytaj odpowiednie fragmenty.
  6. Spróbuj powiedzieć coś o języku i stylu prezentowanych utworów.
Czy możesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?

Załącznik nr 2

Anna Świrszczyńska "Budowałam barykadę" (wybór)
Budując barykadę

Baliśmy się budując pod ostrzałem
barykadę.

Knajpiarz, kochanka jubilera, fryzjer,
wszystko tchórze.
Upadła na ziemię służąca
dźwigając kamień z bruku, baliśmy się bardzo,
wszystko tchórze – 
dozorca, straganiarka, emeryt.

Upadł na ziemię aptekarz
wlokąc drzwi od ubikacji,
baliśmy się jeszcze bardziej, szmuglerka,
krawcowa, tramwajarz,
wszystko tchórze.

Upadł chłopiec z poprawczaka
wlokąc worek z piaskiem,
więc baliśmy się
naprawdę.

Choć nikt nas nie zmuszał,
zbudowaliśmy barykadę 
pod ostrzałem.

Harcerz

Ma szesnaście lat, 
kosmyk włosów nad czołem, 
brzuch wklęsły z głodu,
oczy, które tydzień nie spały, 
i karabin, który zdobył na wrogu 
dziesięcioma palcami.
A między żebrami ma energię 
paliwa rakiety kosmicznej.

Mieli dwanaście lat

Dwu ich poszło rozbrajać żandarma 
Jeden sypnął piaskiem w oczy, drugi
do kabury skoczył po pistolet.
Tylko jeden wrócił wieczór do mamy 
z pistoletem.

Ostatnie polskie powstanie

Opłakujemy godzinę 
kiedy się wszystko zaczęło 
kiedy padł pierwszy strzał.

Opłakujemy sześćdziesiąt trzy dni 
i sześćdziesiąt trzy noce 
walki. I godzinę 
kiedy się wszystko skończyło.

Kiedy na miejsce, gdzie żyło milion ludzi, 
Przyszła pustka po milionie ludzi.

Żona mówi do męża

Nie pójdziesz z nimi, tam śmierć.
Nie puszczę cię na śmierć.
Niech wszyscy idą, nie pójdziesz,
Niech wszyscy umrą, nie pójdziesz.

Nie patrz tak na mnie 
tymi oczami.
Ja mam prawo. Ja walczę
o swoje życie. Nawet pies 
ma prawo walczyć o życie.
(...)

Umiera piękno

Płonie muzeum. Jak słoma 
pali się piękno 
czczone przez pokolenia.
Bezcenne
Jak ciało człowieka.

Strzelać w oczy człowieka
Pamięci Wieśka Rosińskiego

Miał piętnaście lat 
Był najlepszym uczniem z polskiego. 
Biegł z pistoletem 
na wroga.

Zobaczył oczy człowieka,
Powinien był strzelić w te oczy.
Zawahał się.
Leży na bruku.
Nie nauczyli go
na lekcji polskiego
strzelać w oczy człowieka.

Jak krew z tętnic

Idą 
ulicami drogami 
wiozą rannych 
prowadzą starców 
niosą tobołki i dzieci.
Idą 
czasami ktoś spojrzy za siebie
za nimi palą się chmury.
Idą wyciekają jak krew z tętnic miasta.

Załącznik nr 4

Karta pracy ucznia z komputerem- przeszukiwanie Internetu wg podanych informacji
Imię i nazwisko..........................
Klasa..................................
Data............................................
    1. Uruchom przeglądarkę Mozilla z Doka.
    2. Na pasku adresowym wpisz adres strony: www.polska.pl/galeria
    3. Na otwartej stronie kliknij w odnośniki wg kolejności (znajdziesz je po lewej stronie):
      Foto galerie>Galerie dedykowane>Skarby Dziedzictwa Narodowego>Twoja historia>Wydarzenia>Powstanie Warszawskie.
    4. Z dostępnych galerii wybierzcie "Powstanie Warszawskie – fotografie Eugeniusza Lokajskiego".
  1. Przyjrzyjcie się bardzo uważnie fotografiom. Odpowiedzcie na pytania.
    1. Co przedstawiają fotografie?
      ....................................................
    2. Co robią ludzie zatrzymani w kadrze?
      Ogólnie:
      ..........................................................................
      Szczegółowo:
      ..........................................................................
    3. Spróbuj określić nastrój, przeżycia, uczucia tych ludzi.
      ..........................................................................
    4. Twoje refleksje.
      ..........................................................................

mgr Lidia Gmerek - nauczycielka informatyki
mgr Teresa Ossolińska - nauczycielka języka polskiego
SP Międzybórz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie