Proponuję Państwu materiał, zawierający najważniejsze zadania z zakresu działań profilaktycznych, który wykorzystać można w pracy z w grupą świetlicową. W bieżącym roku szkolnym mam pod opieką dzieci 6 – 7 letnie, dlatego sposoby realizacji poszczególnych zagadnień będą dostosowane do możliwości i umiejętności moich podopiecznych.
PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W GRUPIE ŚWIETLICOWEJ DZIECI 6 – 7 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2005/2006
KIERUNKI DZIAŁANIA: 1. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym. Walka ze stresem. 2. Eliminowanie wulgaryzmów i zachowań powszechnie nieakceptowanych. 3. Propagowanie zdrowego stylu życia. 4. Przestrzeganie przed niebezpieczeństwem uzależnienia od różnorodnych czynników. 5. Informowanie o zagrożeniach współczesnego świata. 6. Wspomaganie wychowawców klas w realizacji obowiązku szkolnego.
ZADANIA: 1. Zachowania agresywne a/ wyjaśnienie w grupie co to są działania agresywne, nazwanie tych działań /bicie, obrażanie słowem, wymuszanie, przeszkadzanie w wykonywanych czynnościach, itp./ b/ uświadomienie uczniom jakie negatywne skutki rodzi agresji c/ wpajanie wiedzy o nietykalności osobistej oraz szacunku dla innych osób i ich własności d/ ustalenie sposobu postępowania ze sprawcami zachowań agresywnych • rozmowa dyscyplinująca • poinformowanie rodziców • poinformowanie wychowawcy klasy • przekazanie sprawy do rozpatrzenia przez pedagoga lub psychologa e/ konsekwentne reagowanie na zachowania agresywne Walka ze stresem a/ uświadomienie uczniom, że stres może mieć pozytywne i negatywne znaczenie b/ kształtowanie umiejętności samodzielnego radzenia sobie w codziennych sytuacjach stresowych /stres przed sprawdzianem, itp./ c/ wskazywanie jak radzić sobie ze stresem oraz z przykrymi emocjami, które mogą prowadzić do zachowań agresywnych d/ wyjaśnienie, gdzie i u kogo szukać pomocy w sytuacji narastającego stresu
2. Wulgaryzmy i zachowania powszechnie nieakceptowane a/ czuwanie nad tym, aby dzieci przestrzegały norm językowych i sposobów zachowań obowiązujących w grupie podczas zajęć i zabawy b/ przypominanie zasad obowiązujących w relacjach uczeń – uczeń, uczeń – dorosły w świetlicy i poza nią c/ konsekwentne reagowanie na używane przez dzieci niewłaściwe gesty i słowa d/ propagowanie kulturalnego zachowania i słownictwa poprzez własny przykład oraz w oparciu o literaturę dziecięcą e/ utrwalanie nawyku stosowania słów kluczy: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia f/ uzgadnianie z rodzicami wspólnych zasad postępowania celem eliminowania niewłaściwych postaw
3. Zdrowy styl życia a/ udział w przedsięwzięciach, akcjach i kampaniach promujących zdrowy styl życia • „Trzymaj się prosto, Zdrowe żywienie” • „Dni walki z hałasem” • „Tydzień dla serca” • „Z higieną za pan brat” b/ zapobieganie skrzywieniom kręgosłupa poprzez przypominanie o prawidłowej postawie stojącej, siedzącej i leżącej podczas realizacji różnorodnych działań c/ ukazywanie skutków nieprawidłowego odżywiania, niestosownego do pory roku ubierania się oraz braku aktywności ruchowej d/ wskazywanie na skutki jakie wywołuje w organizmie nadmierny hałas e/ pokazanie w jaki sposób dbać o swoje serce, aby było zdrowe i silne f/ przypominanie na bieżąco o podstawowych zasadach higieny /np. mycie rąk przed jedzeniem i po wizycie w toalecie, itp./
4. Uzależnienia a/ wyjaśnienie dzieciom w przystępny sposób na czym polega uzależnienie od szkodliwych substancji /np. nikotyna, alkohol, narkotyki, itp./ i jakie mogą być tego skutki b/ informowanie właściwych osób /pedagog, psycholog, dyrakcja/ o niepokojących zachowaniach dzieci
5. Zagrożenia współczesnego świata a/ utrwalanie zasad zachowania się w czasie alarmu w szkole – poznanie drogi ewakuacji b/ przypominanie o ostrożności wobec osób, które swoim zachowaniem wzbudzają nieufność /asertywność/ c/ omówienie zasad postępowania z przedmiotami, które wyglądają podejrzanie d/ wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drodze e/ kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z niektórych urządzeń elektrycznych oraz innych urządzeń, z którymi styka się dziecko
6. Realizacja obowiązku szkolnego a/ tworzenie warunków do nauki, odpoczynku oraz do pożytecznego i ciekawego spędzania czasu w świetlicy b/ udzielanie uczniom pomocy w nauce /odrabianie zadań domowych, nadrabianie zaległości/ c/ bieżące kontaktowanie się z wychowawcami i wymiana informacji o uczniach
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ: A/ Prowadzenie zajęć o tematyce profilaktycznej B/ Obserwacja i ankietowanie uczniów i rodziców C/ Organizowanie tematycznych spotkań z fachowcami w danej dziedzinie D/ Indywidualne rozmowy z wychowankami E/ Informowanie rodziców F/ Współpraca z wychowawcami klas G/ Współdziałanie z pedagogiem i psychologiem
mgr Beata Lorencik – Ilska Szkoła Podstawowa nr 58 w ZSP nr 8 Wrocław
|