Sztuka to ważna dziedzina wiedzy. Przyczynia się do lepszego poznania rzeczywistości, otwiera psychikę dziecka na wrażenia słuchowe i wzrokowe, prowokuje do marzeń i skupienia. Sztuka jest też ważnym elementem rewalidacyjnym, sprzyja ogólnemu rozwojowi uczniów, ich integracji, usprawnianiu funkcji psychicznych i fizycznych, łagodzeniu napięcia dzieci napobudliwych i pobudzaniu do działania dzieci apatycznych. W związku z powyższym proponuję scenariusz zajęć do klas II, III zakresu edukacji plastycznej w ramach kształcenia zintegrowanego lub koła plastycznego.Scenariusz zajęć Temat: Bukiet kwiatów w wazonie – przedstawienie kompozycji barwnej na płaszczyźnie za pomocą wydzieranki. Czas – około 90 minut Cele uczeń: wyróżnia i określa barwy ciepłe i zimne, zapoznaje się z reprodukcją obrazu Wojciecha Kolasińskiego „ Kwiaty”, rozwija wyobraźnię, kształci myślenie plastyczne, kształci sprawności manualne, potrafi estetycznie wykonać pracę, dba o ład i porządek na miejscu pracy. Metody: rozmowa, pokaz, ekspozycja, ćwiczenie praktyczne. Formy: zbiorowa, indywidualna. Pomoce dydaktyczne: reprodukcja obrazu Wojciecha Kolasińskiego „ Kwiaty”, wazoniki z kwiatami, koło barw. Materiały i przybory uczniów: kartka z bloku technicznego, kolorowy papier z zeszytu wycinankowego, klej, farby, pędzel lub kredki świecowe. Tok lekcji 1.Sprawy organizacyjno – porządkowe 2.Rekapitulacja wtórna ( przypomnienie wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach) 3. Rozmowa o reprodukcji obrazu Wojciecha Kolasińskiego „Kwiaty” - wyróżnianie barw ciepłych i zimnych 4. Podanie tematu i omówienie sposobu realizacji 5.Indywidualna praca uczniów 6.Wystawka, omówienie prac i ich ocena 7.Uporządkowanie stanowisk pracy 8. Praca domowa Szczegółowy przebieg lekcji
Moment lekcji Czas trwania
|
Czynności nauczyciela
|
Czynności uczniów
|
Uwagi
|
1Czynności organizacyjno- porządkowe 3 min.
|
Polecam wyjąć przybory i materiały potrzebne do lekcji. Zwracam uwagę na porządek na stanowiskach pracy.
|
Uczniowie wyjmują blok techniczny, klej, zeszyt wycinankowy, kredki świecowe, farby. Dyżurni sprawdzają ład i porządek.
|
|
2.Rekapitulacja wtórna – nawiązanie do doświadczeń dzieci, wiadomości zdobytych wcześniej. 8 min
|
Pytam dzieci, jakie znają kwiaty, z których można robić bukiety.
Pytam uczniów czy tylko z żywych kwiatów można robić bukiety. Wskazuję na bukiety znajdujące się już w klasie ( np. z kwiatów żywych, zasuszonych, sztucznych). Pytam, który bukiecik chciałyby mieć na swoim biurku i dlaczego.
Zwracamy uwagę na różne kształty kwiatów, liści.
Pytam w jakich barwach występują kwiaty;
przypominamy jakie barwy zaliczamy do barw ciepłych, jakie do zimnych.
|
Uczeń odpowiada: bukiety można robić z róż, goździków, tulipanów, kwiatów polnych. Uczennica odpowiada, że bukiety mogą być z żywych kwiatów, zasuszonych, sztucznych.
Uczeń odpowiada, że chciałby mieć bukiet z żywych kwiatów, bo tylko takie lubi. Ktoś inny wybiera bukiet z zasuszonymi kwiatami lub sztucznymi, gdyż mogą bardzo długo stać. Inny uczeń odpowiada, że wszystkie bukiety są ładne, bo kolorowe.
Barwy ciepłe to barwy słońca ( żółta, pomarańczowa, czerwona, ich odcienie). Barwy zimne to barwy wody (zielona, niebieska, ich odcienie).
|
Wykorzystuję również koło barw
|
3.Rozmowa o obrazie Wojciecha Kolasińskiego „ Kwiaty” 15 min.
|
Polecam dzieciom zwrócić uwagę na barwną reprodukcję obrazu Wojciecha Kolasińskiego „Kwiaty”. Pytam , co przedstawia ten obraz.
Zadaję pytanie, które z tych kwiatów znają i potrafią nazwać.
Pytam dzieci, które kwiaty w naszym obrazie zostały namalowane w barwach ciepłych.
Przypominam, iż barwy zimne to barwy wody. Proszę dzieci, aby wymieniły barwy zimne, które zauważyły na obrazie.
Polecam wybranym dzieciom ( które nie wymieniały barw zimnych) aby kolejno podchodziły do obrazu i wskazywały kwiaty w barwach zimnych, nazywając je. Pytam dzieci, które barwy w obrazie przeważają ciepłe czy zimne.
|
Dzieci przyglądają się przez chwilę reprodukcji.
Dziecko odpowiada, że przedstawia kwiaty.
Uczennica odpowiada, że zna groszek i bratki. Inne dziecko zna tulipany i narcyze; jeszcze inne powie, że ma w ogródku piwonie i róże. Dziecko pokazuje i odpowiada, że w barwach ciepłych są następujące kwiaty: tulipan, piwonia, róża, groszek. Uczeń wymienia barwy: zielona, niebieska. Ktoś inny powie, że do barw zimnych, które widzi należą : jasnoniebieska i jasnozielona. Jeszcze ktoś inny wymieni : ciemnogranatową i ciemnozieloną.
Dzieci kolejno podchodzą do reprodukcji i wskazują na określone kwiaty. Julek zauważa, że tło tego obrazu jest w barwie zimnej.
Uczeń odpowiada, że w obrazie przeważają barwy zimne.
|
Można też dobrać odpowie- dnio inną reprodukcję, obraz
|
4.Podanie tematu i omówienie sposobu realizacji
|
Oznajmiam dzieciom, iż na dzisiejszej lekcji wykonywać będą bukiet kwiatów w wazonie, a następnie omawiam sposób realizacji tematu. Pracę wykonywać będą za pomocą wydzieranki, z kolorowego papieru zeszytu wycinankowego. Wydzieramy kawałki papieru odpowiedniego koloru, a następnie naklejamy je obok siebie na kartkę z bloku technicznego, formułując w ten sposób kształt wazonu i kwiatów. Zwracam uwagę dzieciom by wydzierały bez rysowania i bez składania papieru na dwie czy więcej części, bo wówczas kwiatek wyglądałby jak połamany. Kwiatki należy układać tak, aby każdy był widoczny, aby jeden nie zakrywał drugiego. Zwracam też uwagę na staranne wykonanie pracy. Po wyklejeniu bukietu kwiatów w wazonie proszę aby każde dziecko zamalowało tło dobraną barwą. Jeżeli w swojej wydzierance ma przeważającą ilość barw ciepłych to maluje tło barwą zimną, a jeśli przeważają barwy zimne to tło zamaluje barwą ciepłą.
|
|
|
5.Indywidualna praca uczniów. około 40 min.
|
Przeprowadzam indywidualną korektę.
|
Uczniowie wykonują prace.
|
Po około 20 min. przerwa międzylek- cyjna
|
6. Wystawka, omówienie prac i ich ocena 22 min.
|
Z wykonanych prac wraz z uczniami urządzam wystawkę, a następnie omawiamy prace i oceniam. Polecam dzieciom wybrać prace, które ich zdaniem wyróżniają się i uzasadnić dlaczego wybrały właśnie te prace.
Proszę dzieci o wskazanie co w pozostałych pracach dobrze udało się zrobić, z czego są zadowolone, a co ewentualnie należałoby zmienić, poprawić, na co zwrócić uwagę.
|
Dzieci uzasadniają wybór danej pracy np. tym, że jest estetycznie wykonana, że jest dobrze rozplanowana na kartce, że jest barwna, odpowiednio dobrane tło, różne kształty kwiatów.
Dzieci zwracają uwagę, że niektóre prace są pobrudzone, niezbyt dobrze rozplanowane, że jest tylko jeden kwiatek w wazonie.
|
Prace wyróżniają- ce się oceniam na wspaniale,
Pozostałe na dobrze i zadowalają co
|
7.Uporządko wanie stanowisk pracy 3min
|
Polecam dzieciom uporządkować stanowiska pracy
|
Dzieci pakują przybory, ustawiają krzesełka.
|
|
8.Praca domowa
|
Informuję dzieci o materiałach potrzebnych na następne zajęcia
|
|
| Scenariusz opracowała Urszula Michalska - nauczyciel kształcenia zintegrowanego |