Warto zainteresować dzieci kulturą i tradycjami własnego regionu. Prace i obserwacje przeprowadzane od września do stycznia dostarczą uczniom wiele doświadczeń i wrażeń.
Opracowała Bogumiła Czekaj
Cele ogólne - Zainteresowanie kulturą i tradycjami własnego regionu - Dostrzeganie i rozwijanie kulturowych wartości rodzinnych.
Cele szczegółowe. Uczeń: - potrafi korzystać z różnych źródeł informacji w bibliotece - gromadzi wiedzę historyczną, geograficzną, plastyczną, polonistyczną - operuje odpowiednim słownictwem, dzieli się zdobytą wiedzą - zna walory turystyczne swojej miejscowości - pozna najbliższe środowisko i uczy się uczestniczenia w jego życiu - zrozumie znaczenie związków łączących tradycję z tradycjami regionu - potrafi okazać szacunek osobom zasłużonym w rozwoju regionu - zna podstawowe wiadomości o swoim regionie - prezentuje ciekawe miejsca - przygotowuje materiał do prac terenowych.
Metody pracy: obserwacje, praca w grupach, zajęcia terenowe, burza mózgów
Materiały pomocnicze: pozycje książkowe, wywiad z mieszkańcami, widokówki, aparat, broszury na temat miasta, bloki, mazaki, papier, mapa miasta, plan miasta, dyktafon.
Forma pracy: grupowa
Przebieg zajęć
1.Wypowiedzi uczniow na temat roli turystyki w ich życiu.2.Wyjaśnienie pojęć: zabytki, wywiad, legenda, gwara, podania.3.Praca w grupach. Zapoznanie się z planem miast. Wrzesień Nauczyciel poleca aby widokówki i zdjęcia kolekcjonować od momentu powstania miasta. I grupa Zbiera widokówki o danym mieście, zdjęcia, ilustracje z gazet i czasopism. II grupa (Nauczyciel pomaga w przygotowaniu pytań)
Grupa przeprowadza wywiad z mieszkańcami na temat wyglądu miasta w dawnych czasach.
III grupa Zabiera ze sobą aparat fotograficzny. Wykonuje zdjęcia najciekawszych obiektów (Skarbczyk, ruiny kościoła, Ratusz, stara poczta, stare kamieniczki, zabytkowy kościół, stara latarnia w parku, zamek) Październik I grupa Prezentuje zebrane widokówki, ilustracje, zdjęcia najciekawszych miejsc. II grupa Prowadzi obserwacje w terenie. Wyszukuje ciekawe miejsca. Szkicuje najciekawsze zabytki. III grupa Poznaje dzieje Biblioteki Publicznej. Zbiera informacje na temat Ratusza. Listopad I grupa (Nuczyciel udziela potrzebnych wskazówek) Grupa pracowuje plan miasta, na którym znajdą się ciekawe miejsca. Plan taki posłuży innym w celach turystycznych. Na mapie powinien być zaznaczony Rynek(w pobliżu stary kościół), park (a w nim miejsce, w którym znajduje się Skarbczyk, Zamek, mury kościola). Dalej budynek dworca, cmentarz z zaznaczeniem pomnika Powstańców Wielkopolskich oraz Mauzoleum. II grupa (Podsunięcie pomysłu uczniom aby utworzyć Księgę Dziejow) Zebrane informacje z wywiadu porządkuje i tworzy Księgę Dziejów. Do tego dołącza informacje zdobyte przez grupę III. III grupa Wykonuje zdjęcia na temat:Jak porą jesienną wyglądają zabytki w mieście. Grudzień I grupa Wykonuje zdjęcia na temat w terenie na temat: Jak wyglądają zabytki w parku porą zimową. II grupa Są przewodnikami młodszej klasy - prezentują zabytki miasta i historię. Wykorzystują zdobytą wiedzę przez siebie i przez inne grupy. III grupa Wykorzystuje plan miasta i odszukuje stare zegary. Styczeń Podsumowanie pracy całej klasy. Wydanie albumu ze zdjęciami miasta i albumu ze szkicami. Wystawa.
|