Kontynuacją nauczania w ramach kształcenia komunikacyjnego jest umożliwienie chętnemu uczniowi zdobycia w czasie nauki w gimnazjum karty motorowerowej. W czasie całego kształcenia / w szkole podstawowej i gimnazjalnej / ze względu na wagę problemu wychowania i przygotowania młodego człowieka do umiejętnego i bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym wychowanie komunikacyjne zajmuje znaczącą pozycję. Chcąc przygotować rozważnego uczestnika ruchu drogowego już od najmłodszych lat szkolnych należy mu wpoić najważniejsze zasady poruszania się po drogach.
Program zajęć przeznaczony do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych dla III etapu nauczania
Realizacja w Gimnazjum w Zespole Szkół w Czarnem
Wstęp i charakterystyka programu
Kontynuacją nauczania w ramach kształcenia komunikacyjnego jest umożliwienie chętnemu uczniowi zdobycia w czasie nauki w gimnazjum karty motorowerowej. W czasie całego kształcenia / w szkole podstawowej i gimnazjalnej / ze względu na wagę problemu wychowania i przygotowania młodego człowieka do umiejętnego i bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym wychowanie komunikacyjne zajmuje znaczącą pozycję. Chcąc przygotować rozważnego uczestnika ruchu drogowego już od najmłodszych lat szkolnych należy mu wpoić najważniejsze zasady poruszania się po drogach.
W gimnazjum wszyscy uczniowie doskonalą i poszerzają swoją wiedzę w tym zakresie ale tylko niektórzy zdobywają uprawnienia do kierowania motorowerem. Dlatego też szkoła powinna stworzyć odpowiednie ku temu warunki.
Program ten przeznaczony jest do realizacji na zajęciach dodatkowych, pozalekcyjnych.
Cele edukacji komunikacyjnej
· wdrażanie dyscypliny i utrwalenie prawidłowych zachowań na drodze – kształtowanie postaw zgodnych z kryteriami ruchu drogowego oraz zasad współżycia społecznego i właściwego stosunku do urządzeń dróg publicznych
· poszerzanie i utrwalanie podstawowych wiadomości zdobytych w zakresie przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego uczniów jako pieszych, pasażerów i kierowców
· nauka przepisów o ruchu motorowerów
· wzbogacanie zasobu podstawowych pojęć z dziedziny ruchu drogowego, szczególnie w zakresie ruchu pojazdów
· przygotowanie uczniów do uzyskania uprawnień karty motorowerowej
· wdrażanie uczniów do samodzielnego korzystania z materiałów o tematyce ruchu drogowego
Materiał nauczania
· ogólne wiadomości z prawa o ruchu drogowym
- definicje ustawowe, terminy używane z dziedziny ruchu drogowego dotyczące motorowerzysty
- bezpieczeństwo w ruchu drogowym
- przepisy porządkowe
- ogólne zasady ruchu drogowego
· zasady bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym
· znaki i sygnały drogowe
- znaki pionowe
- znaki poziome
- znaki świetlne i dźwiękowe
- sygnały nadawane przez osoby kierujące ruchem
· nazwy, treści i znaczenie znaków drogowych
· przepisy o ruchu pieszych – powtórzenie i pogłębienie
· hierarchia ważności norm, znaków, sygnałów i poleceń w ruchu drogowym
· przepisy o ruchu motorowerów
- ruch prawostronny
- włączanie się do ruchu
- zmiana kierunku lub pasa ruchu
- wymijanie, omijanie, wyprzedzanie, zawracanie i cofanie
- przecinanie się kierunków ruchu
- dostosowanie prędkości, bezpieczny odstęp, hamowanie
- zasady dotyczące korzystania z dróg przez rowerzystów i motorowerzystów
- obowiązek używania hełmów ochronnych
- zakaz przewozu innych osób rowerem i motorowerem
- warunki techniczne dopuszczające motorower do ruchu
- konstrukcja motoroweru / układ napędowy, kierowniczy, hamulcowy, elektryczny/
- jazda w warunkach ograniczonej widoczności, używanie świateł zewnętrznych
· pogadanki i ćwiczenia przy użyciu kodeksu drogowego w celu wykształcenia umiejętności posługiwania się nim
· przyczyny wypadków oraz wykroczeń w ruchu drogowym
· postępowanie w razie wypadku drogowego
· tryb i zasady zdawania egzaminu na kartę motorowerową
· praktyczna jazda motorowerem w miejscu bezpiecznym w okolicach szkoły
W wyniku realizacji materiału zawartego w programie uczeń powinien osiągnąć:
· zdobyć uprawnienie do kierowania motorowerem
· posiąść praktyczną umiejętność jazdy w ruchu drogowym
· znać przepisy ruchu drogowego
· bezpiecznie współpracować z innymi użytkownikami dróg
Opracowanie
Mariusz Młodożeniec