Lekcja matematyki dla klasy VI szkoły podstawowej i klasy I gimnazjum
Temat: Obliczenia procentowe – Przerób użytecznych odpadów.
Cele:
- Uczeń potrafi obliczyć procent danej liczby.
- Uczeń potrafi obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.
- Uczeń potrafi rozwiązywać zadania tekstowe związane z procentami.
- Uczeń rozumie potrzebę recyklingu odpadów użytecznych.
Forma: praca indywidualna z elementami grupowej.
Metoda: pogadanka, ćwiczenia praktyczne.
Pomoce dydaktyczne: zadania tekstowe z danymi statystycznymi o odpadach.
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie
- Pogadanka i dyskusja o odpadach komunalnych i ich recyklingu.
- Zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
- Przypomnienie sposobów obliczeń procentowych.
2. Część główna – rozwiązywanie zadań
Zadanie 1
W Polsce rocznie wyrzuca się:
- 530 tys. ton opakowań z papieru i tektury,
- 466 tys. ton opakowań szklanych,
- 276 tys. ton opakowań z tworzyw sztucznych i laminatów,
- 130 tys. ton opakowań metalowych.
Ponownie użytkuje się te same opakowania:
- 16% opakowań szklanych,
- 13% opakowań metalowych,
- 11% opakowań z tworzyw sztucznych.
W Polsce ponownie przetwarza się:
- 35% papieru,
- 9,4% szkła,
- 1,5% tworzyw sztucznych,
- 5,3% metali.
( dane z „Przewodnika dla nauczyciela”)
Oblicz:
a) Jakie ilości opakowań szklanych, z tworzyw sztucznych i metalowych ponownie użytkuje się?
b) Jakie ilości opakowań z papieru, szklanych, z tworzyw sztucznych i metalowych przetwarza się?
c) Jakie ilości opakowań z papieru, szklanych, z tworzyw sztucznych i metalowych wywozi się na wysypiska śmieci?
Zadanie 2
Statystyczny Polak zużywa rocznie około 63 kg papieru. Z tej ilości część jest przechowywana w postaci dokumentów, książek, czy zeszytów, część zużywa się doszczętnie (np. papier toaletowy, ręczniki papierowe), jednak znaczna ilość to odpady.
Średnio mieszkaniec naszego kraju zbiera rocznie ok. 22 kg makulatury.
To bardzo mało, gdyż dla porównania w Austrii, Holandii i w Niemczech odzysk przekracza 70%.
Oblicz:
a) Ile procent makulatury zbiera statystyczny Polak?
b) Ile kg makulatury powinien zbierać Polak, aby nie być gorszym od innych krajów Unii Europejskiej?
Zadanie 3
W Polsce występują i przewiduje się następujące ilości makulatury jako surowca do wykorzystania:
Rok
2000
2005
2010
Makulatura w tys. ton
847
1 265
1 671
Zużywanie makulatury przy produkcji papieru w stosunku do surowca pierwotnego, jakim jest drewno powoduje:
- Oszczędności drewna w wysokości 3,0 m na tonę zużytej makulatury.
- Oszczędności energii elektrycznej w wysokości 400 KWh/tonę.
Oblicz, jakie mogą być oszczędności przy pełnym zużyciu makulatury?
( cena energii elektrycznej 0,40 zł/KWh ).
3.Podsumowanie lekcji
Uczniowie podają wnioski na temat recyklingu opakowań i makulatury.
Opracowała: Henryka Kaczkowska
Zespół Szkół Sportowych w Lubinie