|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3452 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Chciałam się podzielić z innymi nauczycielami kilkoma konspektami lekcji przyrody, gdyż jest ich bardzo mało na waszych stronach.
Rzemień,19.09.2005
Konspekt lekcji przyrody w kl. V
Opracowała: mgr inż. Zofia Stala
Temat: Biocenoza stawu -przystosowanie roślin do życia w wodzie.
Cel ogólny:
-poznanie organizmów roślinnych charakterystycznych dla ekosystemu wodnego oraz cech budowy umożliwiających im życie w tym środowisku.
Cele operacyjne:
Wiadomości- uczeń:
A– nazwie strefy występowania roślin w stawie- poda nazwy najczęściej występujących roślin wodnych,
B– omówi zależności budowy roślin wodnych a miejscem ich występowania(strefą) w ekosystemach wodnych – dostrzega związek pomiędzy wielkością liści a przystosowaniem do wykorzystania światła.
Umiejętności-uczeń:
C-potrafi zaobserwować istotne cechy budowy roślin i uzależnić ich związek z przystosowaniem do życia w wodzie-potrafi rozróżnić organizmy roślinne charakterystyczne dla poszczególnych stref,
D- na podstawie cech budowy potrafi zakwalifikować inne rośliny nie omówione na lekcji do poszczególnych stref- wyjaśni jak kwitnące rośliny wodne przystosowały się do zapylania przez owady.
Postawy: - uczeń:
-zdobywa przekonanie, iż życie w środowisku wodnym jest uzależnione od warunków panujących w tym środowisku. Wie, że człowiek może zmienić panujące tam warunki.
Metody i formy pracy:
Obserwacyjne- obserwacja okazów naturalnych i środków dydaktycznych, pogadanka, praca grupowa i indywidualna
Środki dydaktyczne:
naturalne okazy niektórych roślin wodnych, rośliny akwariowe z akwarium, atlas roślin, model stawu(puzzle) z roślinnością, nazwy roślin napisane na oddzielnych kartkach.
Przebieg lekcji:
Faza przygotowawcza.
- Powtórzenie
wiadomości z ostatniej lekcji dotyczących warunków życia organizmów żywych w rożnych zbiorowiskach wodnych.
- Uświadomienie
celów i podanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna.
- Uczniowie
konstruują na tablicy model stawu(puzzle), przypinając elementy magnesami. Model ilustruje strefowe występowanie roślin.
- Korzystając
z podręcznika, uczniowie nazywają strefy.
- Wykorzystując
naturalne okazy roślin oaz informacje w podręczniku, uczniowie ze zbioru przygotowanych nazw roślin(na Kartkach) wybierają i przyporządkowują je do poszczególnych stref.
- Na
podstawie zadania wykonanego w pkt. 3 omawiam z dziećmi zagadnienia, wykorzystując wiedzę z podręcznika oraz wyniesioną z obserwacji środowiska wodnego i pozaszkolnych źródeł informacji do uporządkowania roślin w oparciu o ich wygląd zewnętrzny(budowę) i warunki panujące w danej strefie.
- Sprawdzam
zrozumienie zagadnień, zadając pytania problemowe.
1)Jaki jest wpływ wiatru na rośliny występujące w poszczególnych strefach?
2)Na jakie niebezpieczeństwa ze strony wody narażone SA rośliny w rożnych strefach.
3) Jak rośliny bronią się przed zniszczeniem?
Wykonuję ćwiczenie- uczniowie obserwują, jak zachowują się rośliny w akwarium, kiedy woda jest spokojna i wzburzona(ręką).
6. Pokazuję okaz strzałki wodnej i pytam czym różni się od innych roślin wodnych?
(różnorodność liści w zależności od ich zanurzenia).
7. Stawiam pytanie- jak rośliny przystosowały się do wykorzystania światła oraz do zapylania-na przykładzie kwitnących roślin wodnych( grzybień, grążel, rdestnica, kosaciec)?
Faza podsumowująca.
1. Usystematyzowanie i utrwalenie zdobytych wiadomości.
2. Ocena aktywności uczniów.
3. Zadanie pracy domowej- Wypisz nazwy kilku innych roślin wodnych, które nie były omawiane na lekcji- przyporządkuj je do danej strefy.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|