W mojej szkole od kilku lat organizowane są turnieje integracyjne. Biorą w nich udział dzieci wraz ze swoimi rodzicami. Uważam, że są one atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu. Dają uczestnikom dużo radości i zadowolenia, dostarczają wielu wrażeń.
SCENARIUSZ
TURNIEJU INTEGRACYJNEGO
Miejsce: sala gimnastyczna
Przygotowanie sali:
- dekoracje na drabinkach i oknach (prace dzieci, balony, kwiaty i tęcza z bibuły),
- transparent z nazwą imprezy,
- oznaczenia stanowisk klasy,
- przybory do poszczególnych konkurencji,
- dyplomy i upominki dla uczestników turnieju.
Uczestnicy:
- Wicedyrektor szkoły,
- Rodzice,
- Wychowawcy,
- Uczniowie.
Cele:
- integracja rodziców i dzieci,
- rozwijanie i doskonalenie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do przestrzegania zasad sportowego współzawodnictwa,
- wspólne spędzanie wolnego czasu.
PRZEBIEG TURNIEJU:
I. Wprowadzenie uczestników turnieju z poszczególnych klas trzecich na salę gimnastyczną
i zajęcie przez nich miejsc.
II. Powitanie wicedyrektora szkoły, rodziców, uczniów i wychowawców przez prowadzącą
zawody.
III. Przedstawienie celów organizacji turnieju i zachęcenie uczestników do wspólnej zabawy.
IV. Rozpoczęcie rywalizacji w poszczególnych konkurencjach:
1. ROZKŁADANIE I ZBIERANIE BUTELEK / 4 rodziców + 4 dzieci /
Przed każdym z rzędów kładziemy 3 kółka. Pierwsi z każdego rzędu posiadają 3
butelki. Na sygnał biegną i wkładają butelki do kółek, następnie obiegają chorągiewkę
i wracają zewnętrzną stroną do swoich rzędów upoważniając kolejnego uczestnika do
startu, ci z kolei biegną, obiegają chorągiewkę i zbierają butelki (w drodze powrotnej)
i przekazują następnemu uczestnikowi.
PREZENTACJA PIOSENKI
2. SZTAFETA ZE ŚLIZGIEM PRZODEM PO ŁAWECZCE / 4 rodziców + 4 dzieci /
Zawodnicy ustawiają się przed linią startu. Przed każdą drużyną w ołowie ustawiona
ławeczka. Przy ławeczce leży kocyk. Na sygnał uczestnik biegnie do ławeczki, kładzie się
na kocyk na brzuchu i wykonuje ślizg do końca ławeczki, schodzi i biegnie do chorągiew -
ki, okrąża ją i wraca na miejsce. Po przekroczeniu linii startu, startuje kolejny zawodnik.
Biegnie on do chorągiewki, obiega ją, a w drodze powrotnej wykonuje ślizg.
PREZENTACJA PIOSENKI
3. RZUT WORECZKIEM DO OBRĘCZY / 4 rodziców + 4 dzieci /
Uczestnicy stojąc w rzędzie przed linią, wykonują rzut starając się trafić woreczkiem
do obręczy. Wygrywa zespół, który uzyska największą liczbę trafień.
PREZENTACJA PIOSENKI
4. WYŚCIG BRACI SYJAMSKICH / 4 rodziców + 4 dzieci /
Uczestnicy dobierają się w pary / osobno rodzice, osobno dzieci /. Każda z par staje na
linii startu tyłem do siebie, chwytając się pod ręce. Na sygnał pary wybiegają z linii startu najszybciej usiłują jak najszybciej dostać się do chorągiewki, obiegają ją i biegiem trzymając się za ręce biegną na linię startu, upoważniając następną parę do biegu.
PREZENTACJA PIOSENKI
5. UKŁADANKA Z PUZZLI / 2 rodziców + 2 dzieci /
Uczestnicy przy stolikach układają z puzzli obrazek. Naklejają go w całości na kartkę.
Następnie z rozsypanki wyrazowej układają hasło zamieszczając je pod obrazkiem.
Wygrywa zespół, który ukończy prawidłowo zadanie.
PREZENTACJA PIOSENKI
6. WYŚCIG Z POKRYWKAMI / 3 rodziców + 3 dzieci /
Na sygnał wybiegają z linii startu pierwsi gracze z rzędów mając na głowie pokrywki,
Starając się jak najszybciej dobiec do mety. Następnie zdejmują pokrywki z głowy
i wziąwszy je w ręce obiegają chorągiewkę i wracają na linię startu, gdzie wręczają je
następnym graczom. Ci odbywają bieg podobnie jak pierwsi.
PREZENTACJA PIOSENKI
7. TUNEL /4 rodziców + 4 dzieci /
Uczestnicy ustawiają się w rzędzie, stojąc jedno za drugim w rozkroku. Na sygnał
wprawiają piłkę w ruch tocząc ją w „tunelu”. Ostatnia osoba biegnie z piłką na początek.
Uczestnicy wykonują ćwiczenie tak długo, aż pierwsza osoba z rzędu znajdzie się z
powrotem na początku.
PREZENTACJA PIOSENKI
8. SZTAFETA WAHADŁOWA /4 rodziców + 4 dzieci /
Zespół podzielony jest na 2 rzędy (rodzice – dzieci), z których jeden ustawia się na
linii startu, a drugi na linii mety. Na sygnał pierwszy z każdego rzędu stojącego na linii
startu trzymając kręgiel, biegnie do pierwszego stojącego na mecie i wręcza mu kręgiel,
który ten z kolei zanosi do stojącego na linii startu itd. Każdy, kto odda kręgiel swemu
następcy, staje na końcu zespołu. W ten sposób następuje całkowita zmiana miejsc
wspołćwiczących .
V. Podsumowanie przebiegu turnieju.
VI. Podziękowanie za wspólną zabawę.
VII. Wręczenie dyplomów i upominków uczestnikom turnieju.
VIII. Zakończenie turnieju.
Opracowanie : Danuta Janiszewska
SP nr 20 we Włocławku