W kwietniu obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. W wielu szkołach podejmowane są różne akcje, dzięki którym można aktywnie zaprezentować pozytywne postawy wobec ochrony środowiska. Przedstawiony konspekt wdraża uczniów do odpowiedzialnego korzystania z dobrodziejstw przyrody, inspiruje do twórczego działania i umiejętności korzystania ze zdobytej wiedzy. Konspekt lekcji dla klas III - opracowała mgr Grażyna Gintowt - Syryca Czas trwania - 2 godziny Krąg tematyczny: Ziemia - planeta Temat dnia: Ziemia - żyjąca planeta Cele ogólne:
- uświadomienie uczniom znaczenia Światowego Święta Ziemi,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, wrażliwości na piękno przyrody, poszanowanie jej,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za jakość środowiska,
- kształtowanie umiejętności korzystania ze zdobytej wiedzy,
- prezentowanie aktywnej postawy wobec ochrony środowiska
- inspirowanie twórczego działania, pobudzania wyobraźni, rozwijanie ekspresji plastycznej.
- rozwijanie umiejętności dłuższych wypowiedzi na określony temat,
- wdrażanie donośnego, wyrazistego czytania z intonacją,
- utrwalanie wiadomości o zdaniu wykrzyknikowym,
- wzbogacanie słownictwa o treści ekologiczno-przyrodniczej,
Cele szczegółowe: Uczeń:
- ułoży i napisze hasła na temat "Ziemia-żyjąca planeta",
- wyjaśni, co to jest Ziemia,
- napisze, co w tym dniu należałoby zrobić,
- napisze, jak zadbać o naszą planetę,
- przepisze i przeczyta zdania głośno z odpowiednią intonacją, ze zwróceniem uwagi na wykrzyknik na końcu zdania,
- wykona plakat i tablicę z hasłami,
- propaguje obchody Święta Ziemi.
- umie uzasadnić potrzebę ochrony środowiska naturalnego,
- formułuje zadania Małego Ekologa,
Metody:
- słowna: rozmowa, czytanie zdań,
- oglądowa: pokaz, obserwacja,
- aktywizujące: burza mózgów, drama.
- metoda ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa - jednolita i zróżnicowana,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- kartki do burzy mózgów,
- książka Szkolny przewodnik po astronomii, ilustracje, ciekawostki o Ziemi,
- rozsypanka sylabowa: "Ziemia - żyjąca planeta",
- brystol techniczny lub karton, szary papier, globus, flamastry,
- plątaninka do rozszyfrowania,
- małe kartki papieru,
- kartka z informacją z encyklopedii z wyjaśnieniem pojęcia ekologia,
- kartki z zaszyfrowanym wierszem; tabelka,
- taśma z piosenką pt. "Ziemia - zielona wyspa", wiersz " Moja planeta" i list od Ziemi.
Przebieg zajęć
- Wprowadzenie w temat lekcji - układanie na tablicy rozsypanki sylabowej - hasła - ZIEMIA ŻYJĄCA PLANETA.
- "Burza mózgów" - Co to jest ziemia? - ustalenie wspólnej definicji i zapisanie jej na tablicy / Ziemia - planeta Układu Słonecznego na której żyją ludzie /.
- Głośne czytanie wiersza przez n -la Moja Planeta
Wielka szeroka jest Nasza Planeta Oceany, jeziora głębokie. Są miasta i domy na lądach nieznane. Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje. Góry i śniegi olbrzymie, Na samym krańcu świata. Gadające ptaki, latające ryby I śmieszne zwierzaki. Nie wiadomo, ile Ziemia skarbów kryje. Aby żyć zdrowo i czysto, Musimy chronić nasze środowisko. Nie wyrzucaj śmieci, nie depcz trawników, Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór, Plaż oraz wodnych zbiorników. Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny, A wszyscy będziemy żyli zdrowi I nikt nie będzie smutny.
- Rozmowa nt. treści wiersza, poparta ilustracjami, ciekawostkami o Ziemi, astronomią i pokazem globusa.
Wyjaśnienie, że 22.04. to Światowe Święto Ziemi.
- Zapis tematu w zeszycie lekcyjnym.
- Rozwiązanie plątaninki w celu poznania nazwy nauki, która zajmuje się ochroną przyrody - otrzymuje każde dziecko i wkleja do zeszytu.
- N- l czyta wiadomość od Małego Ekologa przysłaną dzieciom Uczniowie słuchają wiadomości:Drogie Dzieci!
Zieloni detektywi, czyli Mali Ekolodzy, którzy wychodzą na zwiady, przynieśli wiadomość, że na Ziemi grasują trzy niedobre wróżki. Jedna z nich niszczy powietrze, druga - wodę, a trzecia - rośliny i zwierzęta. Ziemia prosi o pomoc. Przekazuję Wam wiadomość od niej. Jest ona zaszyfrowana, by nikt inny nie mógł jej odszyfrować. Mały Ekolog
- Rozszyfrowanie i prawidłowe odczytanie treści wiersza.
Każdy uczeń ma na kartce wiersz. Uczniowie cicho odczytują wiersz, odszyfrowują przesłaną przez Ziemię wiadomość-prośbę.W moich rzekach były ry-. W moich rzekach były ra-. W moich lasach świergotały Kolorowe pta-. Moje morza były czys-, A jeziora przezroczy-. Moje niebo zawsze modr-. Moje łany zawsze szczodre. To, co jeszcze mi został-, Nie umarło, nie zemdlało, Co udało się zachow-, Spróbuj jeszcze urato-!
- Analiza treści wiersza
Udzielenie odpowiedzi na pytania:
- O co prosi Ziemia?
- Dlaczego?
- Co zostało zniszczone?
- Kto jest temu winien?
Uczniowie odpowiadają na postawione pytania, uzasadniając swoją wypowiedź odpowiednimi fragmentami wiersza.
- Dyskusja na temat, jakie działania człowieka zagrażają Ziemi.
- Czym niszczone są wody, powietrze?
- Co niszczy rośliny i zwierzęta?
- W jaki sposób można tego uniknąć?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania postawione przez nauczyciela.
- Uzupełnianie tabeli, wykorzystanie zdobytej wiedzy.
Uczniowie cicho czytają treść tabelki. Samodzielnie pracują nad wpisywaniem do tabelki informacji. Odczytują, porównują i ewentualnie uzupełniają tabelkę.
Elementy środowiska Zagrożenia Sposoby ochrony powietrze woda rośliny i zwierzęta
- Zaśpiewanie i inscenizowanie piosenki pt. " Ziemia - zielona wyspa".
- Uczniowie w parach układają hasła: Jak zadbać o naszą planetę? / biorąc pod uwagę nasze możliwości i naszą okolicę/.
Przypomnienie wiadomości o zdaniach wykrzyknikowych. Odczytywanie haseł i tłumaczenie ich znaczenia. Wspólne wybranie najciekawszych propozycji i zapisanie w zeszytach.Nie śmieć wokół siebie! Dokarmiaj głodne zwierzęta! Nie zrywaj kwiatów chronionych! Oszczędzaj światło i wodę! Segreguj odpady! Szanuj przyrodę! Nie marnuj jedzenia!
- Wykonanie plakatu w grupach pt. "Piękna jest nasza Planeta"
Globus - kolory występujące na globusie i ich odpowiedniki w rzeczywistości. Duży arkusz szarego papieru, technika dowolna.
- Zorganizowanie wystawy i podsumowanie zajęć.
|