Przedmiotowy System Oceniania to ważny dokument szkolny,jakże pomocny w sprawiedliwej i obiektywnej ocenie.Podaję przykłądową, sprawdzoną w gimnazjum propozycję jak może on wyglądać
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM NR 68 PRZY ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 W POZNANIU ( KLASY I-III)
"przy ustalaniu ocen z wychowania fizycznego,należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć"
Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów) opiekunów wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów ( uczniów rozporządzenia MEN)
- zarządzenia i akty prawne dotyczące oceniania
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.04.1999 - w sprawie zasad oceniania,klasyfikowania i promowania uczniów ( Dz.U. nr 41-7.05.99)
- Statut gimnazjum
- Program szkoły WSO
CELE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO: Wg programu DKW 4014-142/00
- Sprzyjanie wszechstronnemu wszechstronnemu harmonijnemu rozwojowi psychofizycznemu młodzieży, wzmacnianie immunologii organizmu na niekorzystne i szkodliwe wpływy
- Kształcenie charakteru, odwagi, racjonalnego myślenia, wytrwałości oraz zdolności działania w grupie
- Wzbudzanie i rozwijanie zamiłowania do systematycznego uprawiania ćwiczeń fizycznych fizycznych obcowania z naturą
- Wyrabianie prawidłowej i pożądanej postawy, zręczności , estetyki ruchu, jak również umiejętności prakseologicznego wykorzystania nabytych umiejętności i nawyków
- Wspieranie rozwoju zdolności umysłowych, umożliwiających racjonalny dobór środków do wspomagania oraz samokontroli i samooceny rozwoju psychicznego
- Opanowanie umiejętności utylitarnych, rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych, obronnych
- Zwiększenie sprawności ruchowej młodzieży przez doskonalenie podstawowych cech motorycznych (siła, szybkość, zwinność,gibkość, wytrzymałość)
- Kształtowanie świadomej dyscypliny
- Wdrażanie do przebywania na powietrzu i racjonalnego hartowania
CELE OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- Diagnoza rozwoju fizycznego ucznia - określenie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego dziecka
- Wdrażanie do samokontroli i samooceny
- Wspieranie - wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
- Bieżące informowanie uczniów uczniów rodziców o aktywności, postępach, trudnościach trudnościach specjalnych uzdolnieniach
- Ewaluacja wybranego programu oceniania
WYSTAWIANIE OCENY SEMESTRALNEJ I KOŃCOWEJ
- Wystawiana ocena jest ściśle związana z treściami nauczania i wynika z realizacji planu pracy nauczyciela dla III etapu kształcenia(plan pracy jest do wglądu w centrum informacji szkolnej)
- Ocena semestralna i całoroczna nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych
- Nauczyciel wystawiając ocenę semestralną i końcową bierze pod uwagę wszystkie obszary oceniania ze szczególnym uwzględnieniem wysiłku wkładanego przez ucznia w usprawnianie się i wywiązywanie się z podejmowanych przez niego zadań i powierzanych przez nauczyciela ról.
- Podstawowymi czynnikami wpływającymi na cenę ucznia z przedmiotu są:
- Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
- Postępy uczniów uczniów ich psychofizyczne predyspozycje i możliwości(efekty pracy ucznia)
- Stopień realizacji planowanych zadań dydaktycznych
- Samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego, sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych i organizacyjnych, poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej oraz zmiany postaw i nawyków
- Wszystkie oceny są na bieżąco podawane do wiadomości uczniów i rodziców
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony za czas określony z wychowania fizycznego
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć WF podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza
- W przypadku zwolnienia ucznia z WF, w dokumentacji przebiegu nauczania , zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony"
- W przypadku nieobecności ucznia podczas bieżącego oceniania, uczeń jest zobowiązany przystąpić do sprawdzianu( test,zadania…)w terminie 2 tygodni od dnia obecności na lekcji, w terminie ustalonym przez nauczyciela i ucznia. Jeśli uczeń nie przystąpi, wstawiana jest ocena niedostateczna.
- Nauczyciele różnicują wymagania wobec uczniów .dobierają odpowiednie metody pracy w stosunku do każdego ucznia i stosują wymagania uwzględniające jego możliwości. W przypadku wystąpienia stałych lub czasowych dysfunkcji, nauczyciel jest zobowiązany wskazać zamienną formę sprawdzianu
UMOWY I UZGODNIENIA
- Uczeń i rodzice są zobowiązani do zgłaszania nauczycielowi wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń ( przebyte choroby, urazy)
- W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z czynnego uczestnictwa w lekcji. Natomiast uczeń zobowiązany jest zgłosić każdą niedyspozycję, która nastąpi przed, w trakcie lub po zakończeniu lekcji.
- Uczeń może być w ciągu semestru 2 razy nie przygotowany do lekcji bez konieczności przedstawienia usprawiedliwienia, w razie trzeciego i następnych przypadków otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń jest zobowiązany do przestrzegania ustaleń zawartych w regulaminie Sali gimnastycznej i obiektów sportowych. Nieprzestrzeganie ustalonych reguł powoduje uzyskanie"-".trzykrotne uzyskanie minusa powoduje wpisanie oceny niedostatecznej.
- Duża aktywność ucznia w czasie zajęć lekcyjnych lub poza nimi może zostać nagrodzona oceną bardzo dobrą lub znakiem"+".Trzykrotne wpisanie plusa powoduje uzyskanie oceny bardzo dobrej.
- Udział w zawodach sportowych, reprezentowanie szkoły, treningi w klubie, udokumentowane osiągnięcia w dyscyplinach nie objętych programem, organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych - nauczyciel nagradza oceną celującą
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę cząstkową w formie i terminie uzgodnionym z nauczycielem
OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE
POSTAWA:
- Udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych (zaangażowanie , strój, wysiłek wkładany w rozwój sprawności, udział w życiu sportowym szkoły, higiena osobista)
- Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych
- Prozdrowotny styl życia
UMIEJĘTNOŚCI: Ruchowe:
- Stopień opanowania umiejętności ruchowych ( co potrafię,jak wykonuję) z zakresu wymagań programowych)
Organizacyjne:
- Stopień opanowania umiejętności organizacji zajęć rekreacyjno-sportowych
WIADOMOŚCI
- Wiedza i umiejętności jej praktycznego wykorzystania w zakresie:
- Organizacji , bezpieczeństwa i higieny zajęć ruchowych (samokontrola, asekuracja, pomoc)
- Współpracy w czasie zajęć
- Przepisów i terminologii poszczególnych dyscyplin sportu
- Samosterowania rozwojem psychofizycznym, adaptacji organizmu do wysiłku, ochrony zdrowia
- Pierwsza pomoc
FORMY I METODY KONTROLI
- Obserwacja ucznia w trakcie zajęć - premiowanie aktywności
- Zadania kontrolno-oceniające dla poszczególnych poziomów nauczania, pozwalające określić stopień opanowania umiejętności ruchowych
- Testy standardowe pozwalające ustalić rozwój sprawności ( biorąc pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia)
- Testy i wypowiedzi ustne w obszarze kontroli wiadomości(w zależności od potrzeb)
- Samoocena
CELUJĄCA
- Uczeń spałnia wszystkie wymagania na ocenę bdb.
- Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły lub w innych formach działalności związanych z kulturą fizyczną
- Zajmuje punktowane miejsca w zawodach ogólnopolskich, wojewódzkich, posiada klasę sportową
BARDZO DOBRA
- Uczeń całkowicie panował materiał programowy
- Jest bardzo sprawny fizycznie
- Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie tempie dokładnie, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie
- Posiada duże wiadomości z zakresu kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je w praktycznym działaniu
- Systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu
- Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń
- Bierze aktywny udział w zajęciach SKS i zawodach sportowych, nie jest to jednak działalność systematyczna
DOBRA
- Uczeń w zasadzie opanował materiał programowy
- Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną
- Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość dokładnie, z małymi błędami technicznymi
- Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela
- Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad osobistym usprawnianiem, wskazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie
- Jego postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzi większych zastrzeżeń
- Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych
DOSTATECZNA
- Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie ze znacznymi lukami
- Dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną
- Ćwiczenia wykonuje niechętnie, w nieodpowiednim tempie i z większymi błędami technicznymi
- Wykazuje małe postępy w usprawnianiu motorycznym
- W jego wiadomościach wiadomościach zakresu kultury fizycznej są znaczne luki,a tych które ma nie potrafi wykorzystać w praktyce
- Wykazuje małe postępy w usprawnianiu
- Przejawia pewne braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do kultury fizycznej
DOPUSZCZAJĄCA:
- Uczeń nie opanował materiału programowego w stopniu dostatecznym i ma poważne luki
- Jest mało sprawny fizycznie
- Ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi
- Posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną
- Nie jest pilny i wykazuje bardzo małe postępy w usprawnieniu
- Na zajęciach przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, ma niechętny stosunek do ćwiczeń
NIEDOSTATECZNA:
- Uczeń jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program
- Posiada bardzo niską sprawność fizyczną
- Wykonuje tylko najprostsze ćwiczenia i w dodatku z rażącymi błędami
- Charakteryzuje się niewiedzą w zakresie kultury fizycznej
- Ma lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnieniu
- Na zajęciach WF wykazuje duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego
Opracowała :
Katarzyna Dudziak, nauczyciel wychowania fizycznego |