We współczesnym świecie coraz częściej spotykamy sie z przejawami przemocy, agresji nietolerancji i konfliktów.Pojęcie agresji definiowane jest w różnoraki sposób,ale najczęściej mówi się o wrogim działaniu fizycznym lub słownym,zwykle gwałtownym, związanym z pojawieniem się takich stanów emocjonalnych jak rozdrażnienie ,niezadowolenie,gniew,strach,lęk.Aby uchronić dziecko przed agresją lub wyeliminować tego typu działania z jego zachowania należy sobie uświadomić, jakie są żródła problemów tego typu.Okazuje sie,że żródła znajdują się w najbliższym otoczeniu dziecka,a więc w szkole,rodzinie,grupie rówieśniczej.
Szkoła jest środowiskiem, w którym działa ustalony system norm regulujących postepowanie ucznia.Bycie w zespole powoduje kształtowanie się umiejetnosci współpracy i współdziałania,ale może też sprzyjać wytworzeniu sie nieprawidłowych stosunków,które powodują
narastanie konfliktów
wytworzenie się postawy wzajemnej podejrzliwości
wytworzenie się postawy wrogości , niechęci
występowanie zachowań agresywnych
Oto przejawy zachowań agresywnych,które można najczęściej spotkać w szkole
wykorzystywanie przez starsze roczniki młodszych kolegów do realizacji własnych celów
ośmieszanie, ponizanie, upokazanie młodszych
szantażowanie,grożenie karą w razie skargi
wulgarne słownictwo
donoszenie
plotkarstwo,oszustwo
celowe wykluczenie kogoś z grupy
manipulowanie związkami przyjażni.
Zdarza się czesto,że przejawy zachowania agresywnego w szkole są dobrze zakamuflowane i trudne do wykrycia.Taka sytuacja wystepuje czesto wówczas, gdy w w zespole znajduje sie dziecko wrażliwe, spokojne, mające niską ocenę własnej wartości, które swoim zachowaniem prowokuje do agresywnych działań kolegów wobec niego.W takich sytuacjach podstawowym zadaniem nauczyciela jest wzmacnianie wiary napastowanego dziecka, psychiczne wzmocnienie ,nauczenie postawy obronnej.
Powodem występowania niewłaściwych zachowań dziecka są sytuacje, gdy uczeń napotyka trudności w nauce.Jest on wtedy poddawany krytyce,spotyka się z negatywną ocena swojej pracy i gorszymi ocenami.Powoduje to stany napięcia, leku prowadzące często do powstawania mechanizmów obronnych, polegajacych na przypisywaniu innym winy za niepowodzenia.Poczucie krzywdy rodzi przekonanie ,że niesłusznie otrzymuje słabe oceny.Takie zjawiska czesto wywołuja postawy buntownicze i wyzwalaja agresję.Postawy agresywne wywołane trudnościami w nauce,czy dostosowanie wymagań nauczyciela do możliwości intelektualnych ucznia.
Niebezpiecznym zjawiskiem powodujacym zwiększenie zachowań agresywnych jest przynależność do grup młodzieżowych naruszajacych powszechnie obowiazujace normy.Czesto zdarza sie w srodowisku szkolnym,że uczeń za wszelka cenę stara się o przynależność do grupy.Może do niej wejść wówczas,gdy zaakceptuje normy wypracowane przez nią.Tworzeniu sie tego typu grup sprzyjają :
pozbawienie systematycznej opieki ze strony rodziny czy szkoły
przebywanie w srodowisku patologii społecznej
bezrobocie, niski status materialny
Celem mojego przedsięwzięcia które głównie kieruję do uczniów klas młodszych jest:
przekazanie określonej wiedzy o tym jak należy rozpoznać sytuacje zagrazające dziecku
jak zachowywać się w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia przemocą
jak pomagać kolegom doświadczajacym przemocy
wskazać jak należy odmawiać w sytuacjach niebezpiecznych
przekazac korzyści płynące z przełamania lęku, poczucia winy i wstydu
uswiadomić dzieciom że,wokół nich sa osoby dorosłe, którym mogą zaufać, porozmawiać o swoich sekretnych sprawach.
Opracowałam harmonogram oddziaływań wychowawczych szkoły, pod wspólnym hasłem:
AGRESJI NIE !
Nauczyciele otrzymali zadania do wykonania i przez cały miesiąc szkoła prowadziła działania profilaktyczne związane z przeciwdziałaniem agresji na szczeblu nauczania zintegrowanego.
NAJMŁODSI W SZKOLE PRZECIWKO AGRESJI
AGRESJI-NIE !
Zorganizowanie szkolenia dla nauczycieli nauczania zintegrowanego na temat-,,AGRESJA-JEJ PRZYCZYNY I SPOSOBY ZAPOBIEGANIA.
Przeprowadzenie w klasach pogadanek na temat-Konsekwencji agresywnych zachowań-Komenda Policji w Czarnem,
Podczas lekcji religii przeprowadzenie katechez na temat- ..Miłość bliżniego.
Ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu na szczeblu nauczania zintegrowanego na plakat,scenkę lub hasło- ANTYREKLAMA AGRESJI Wystawa prac -korytarz szkolny
Zorganizowanie w klasach kącika uwalniania agresji,skrzynki wyznań- co mnie złości?
Na zakończenie akcji-AGRESJI NIE! zorganizowanie zawodów sportowych dla klas najmłodszych ,podczas których można zaobserwować walkę -fair-play.
LUCYNA ZBRÓG
ZESPÓŁ SZKÓŁ W CZARNEM
|