Scenariusz z zakresu wychowania umysłowego przeznaczony dla dzieci 3-4 letnich. Zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt leśnych do zimy.
Grupa : 3-4 latki
PROWADZĄCA : Irena Pietrucha
TEMAT : WIERCIPIĘTEK OGLĄDA MIESZKANIA NA ZIMĘ.
Cele ogólne :
- rozwijanie umiejętności rozumienia słowa mówionego
- zapoznanie z zimowymi "mieszkaniami" zwierząt na zimę
- uwrażliwienie na potrzeby zwierząt
- rozwijanie słuchu fonematycznego
Cele operacyjne :
Dziecko:
- dokonuje analizy treści opowiadania
- potrafi nazwać domki : wróbla, wiewiórki, jeża, niedźwiedzia.
- dobiera domek do wskazanego zwierzęcia – nazywa leśne zwierzęta
- segreguje pożywienie dla zwierząt
- dzieli wskazane wyrazy na sylaby (4l) – nazwy zwierząt
- zdaje sobie sprawę, że niektóre zwierzęta zimą pozbawiane są pożywienia i należy je dokarmiać
METODA :
Czynna : zadań stawianych do wykonania G.Domana Słowna : opowiadanie, rozmowa Oglądowa : teatrzyk sylwet FORMA : praca z całą grupą Praca zindywidualizowana
Środki dydaktyczne : sylwety do opowiadania : Wiercipiętek, wróbel, wiewiórka, jeż, niedźwiedź, gazetka tematyczne – domki dla zwierząt, pożywienie dla zwierząt : orzechy, żołędzie, ziarenka, magnetofon, instrumenty muzyczne: trójkąt, tarka, papier kolorowy, plastelina, klej, napisy zwierząt "Antologia literatury dla dzieci" "Zanim dziecko zacznie czytać"
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
- Powitanie gości :
Wszyscy są witamy Was
Zaczynamy już czas Jesteśmy my – jesteście Wy Raz, dwa i trzy
- Przypomnienie wiersza "Jest w lesie chateńka" – rozmowa na temat zwierząt spotykanych w lesie.
- "Wiercipiętek ogląda mieszkania na zimę" – teatrzyk kukiełkowy.
Pewnego razu Wiercipiętek wyszedł na podwórka i spotkał wróbelka Dlaczego jesteś taki smutny? – zapytał Wiercipiętek. Nie mam swojego domku, jest mi zimno, nie mam co jeść, bo śnieg przykrył ziemię. Proszę, pomóż zbudować domek dla mnie! – poprosił wróbelek. Domek dla ptaszka? Jak mam to zrobić? – zastanawiał się Wiercipiętek. Chodź pójdziemy do lasu, pokażę ci mieszkania leśnych zwierząt. O spójrz! Tu pod liśćmi znajduje się domek! – zawołał wróbelek. Tu chyba musi mieszkać jakiś straszny zwierz – powiedział Wiercipiętek. Co, ja straszny – odezwał się zaspany zwierz. Dzień dobry jeżyku1 - powiedzieli przyjaciele. Tak głośno krzyczycie, żeście mnie zbudzili ze snu zimowego, bo w tych ciepłych liściach zasypiam i spędzam tu całą zimę – powiedział grubym głosem jeż. To my już nie przeszkadzamy, śpij dobrze, do widzenia – zawołali i poszli dalej w las. O zobacz, czyj to domek? – zapytał Wiercipiętek, i wspiął się na drzewo. Tu nikogo nie ma, ale jest za to pełno orzechów, żołędzi... Hola, hola, to mój domek - zawołała wiewiórka, która właśnie przeskoczyła z innego drzewa. Mój domek nazywa się dziupla, tutaj gromadzę pożywienie potrzebne do przeżycia zimy. Teraz już nic nie mogę zdobyć, wszędzie jest śnieg, drzewka są zmarznięte, od czasu do czasu wychodzę ze swojego mieszkania, żeby się przewietrzyć. Masz bardzo ładny domek – zawołał Wiercipiętek – ale my idziemy dalej. Do widzenia ! O, jeszcze jeden dom! Ale tutaj lepiej nie podchodzić. W tej norze całą zimę śpi niedźwiedź i jak się zbudzi może być bardzo zły – powiedział rozważnie wróbelek. To możemy już wracać. Już wiem jak będzie wyglądał domek dla ciebie ! – zawołał radośnie Wiercipiętek. Następnego dnia pracował nieprzerwanie, aż wreszcie zawołał wróbelka i pokazał mu śliczny karmnik. To dla ciebie! – powiedział Wiercipiętek i nasypał do karmnika garść ziaren. Przez całą zimę będę pamiętał, żeby w twoim domku nigdy nie zabrakło pożywienia. Bardzo się cieszę i dziękuję = powiedział wzruszony wróbelek
- Analiza opowiadania :
- kogo spotkał Wiercipietek?
- gdzie mieszkają zwierzęta?
- W jaki sposób możemy pomagać ptakom?
- Analiza fonematyczna wyrazów : wróbelek, jeż, wiewiórka, niedźwiedź (4l) – podział na sylaby, prezentacja napisów.
- Udźwiękowienie podzielonych wyrazów : wiewiórka – trójkąt, niedźwiedź – tarka, jeż – gazeta.
- Zabawa ruchowa przy muzyce "Leśne zwierzęta" – naśladowanie sposobu poruszania się zwierząt wyznaczonych poprzez dźwięki w/w instrumentów.
- "Wiercipiętek rozdaje zadanie" – praca zindywidualizowana.
- Dzieci przydzielają zwierzęta do właściwych domów, nazywają je,
- Segregowanie pożywienia dla zwierząt – wiewiórka i wróbelek.
Pytanie : dlaczego jeż i niedźwiedź nie otrzymali pożywienia?
- Praca zindywidualizowana przy stolikach : naklejanie karmnika oraz wróbelka na kartkę (3l), ułożenie karmnika z pasków papieru kolorowego, przyklejenie go na kartkę, naklejenie wróbelka (4l), uformowanie z plasteliny ziarenek i umieszczenie ich w karmniku – jako symbol pożywienia
- Wystawa prac dzieci.
|