„Opieka nad ptakami w okresie zimowym” scenariusz zajęć dla dzieci z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym.
Scenariusz zajęć
Temat: Opieka nad ptakami w okresie zimowym. Dokarmianie ptaków żyjących nad morzem.
Cele: • psychomotoryczne: ćwiczenie spostrzegawczości, kształtowanie umiejętności skupienia uwagi, rozwijanie pamięci, pobudzenie wyobraźni dzieci, wyrabianie mikroruchów w zakresie usprawnienia manualnego.
• poznawcze: zapoznanie dzieci z niektórymi ptakami żyjącymi nad morzem i formami opieki nad nimi podczas zimy.
• wychowawcze: kształtowanie pozytywnego stosunku do przyrody, rozwijanie poczucia opiekuńczości w stosunku do ptaków potrzebujących pomocy w okresie zimowym. Dostarczenie dzieciom radosnych przeżyć, przezwyciężanie nieśmiałości, wyzwalanie dobrego samopoczucia.
Metody: oparte na obserwacji, pokazie, słowie i praktycznym działaniu.
Środki dydaktyczne: pokarm dla ptaków, atlas przyrodniczy J. Sokołowskiego „Ptaki polskie”, kontury ptaków narysowanych na kartce żyjących nad morzem, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Wycieczka nad morze • przygotowanie do wycieczki - wyjaśnienie wychowankom miejsca i celu wycieczki, przygotowanie pokarmu dla ptaków,
• przejazd autokarem nad morze, zwrócenie uwagi dzieciom na kulturalne i bezpieczne zachowanie się w środkach komunikacji,
• obserwacja dowolna - swobodne wypowiedzi dzieci na temat ptaków pływających przy brzegu morza i fruwających w powietrzu (wygląd ptaków, barwa upierzenia, barwa i kształt dziobu i nóg),
• obserwacja kierowana - naprowadzanie uwagi dzieci na pominięte w czasie dowolnej obserwacji cechy i szczegóły, uzupełnianie i wzbogacanie ich poprzednio zdobytych spostrzeżeń, podanie nazw ptaków, powtarzanie ich przez dzieci: łabędzie, mewy, kormorany,
• pogadanka kierowana - dalsza obserwacja zachowania się ptaków w czasie karmienia, uzasadnienie charakterystycznej budowy dzioba i nóg ptaka w związku z trybem życia i rodzajem odżywiania, łabędź, kormoran, żyją w wodzie, nurkują pobierając pokarm dziobem, mewy poruszają się w powietrzu, pokarm chwytają w locie lub zbierają na lądzie i na powierzchni wody, wsłuchiwanie się w odgłosy ptaków,
• omówienie prawidłowego stosunku do ptaków (dokarmianie ich przez ludzi spacerujących nad brzegiem morza, izolowanie chorych ptaków ze stada np.: łabędzi),
• powrót do internatu – podsumowanie wycieczki (rozmowa nawiązująca do wiadomości zdobytych na wycieczce, przypomnienie poznanych ptaków, wspólne oglądanie ptaków w atlasie przyrodniczym „Ptaki Polski”, odszukiwanie i rozpoznawanie ptaków widzianych nad morzem).
2. Zajęcia rozrywkowe:
Zajęcia w grupach na zasadzie wolnego wyboru
I grupa – gra stolikowa „Ptaki prawnie chronione”,
- układanie loteryjki obrazkowej ptaków prawnie chronionych, - przestrzeganie reguł obowiązujących w czasie gry.
II grupa – zajęcia plastyczne – malowanie konturów narysowanych ptaków,
- rozdawanie kartek z narysowanymi konturami poznanych morskich ptaków, - samodzielna praca dzieci (zwrócenie uwagi na dokładne i staranne zamalowanie konturów narysowanych ptaków).
Wskazanie zwycięzców poszczególnych grup i nagrodzenie ich wspólnie zaśpiewaną piosenką przez pozostałe dzieci.
Opracowała mgr Sylwia Kulma
|