L.p. |
Sytuacja edukacyjna
Zadania dla dzieci |
Zamierzone efekty
cele operacyjne |
Środki
dydaktyczne |
1. |
Powitanie:
Dzieci witają się i siadają przed tablicą z ilustracjami. |
Dziecko zna zasady kulturalnego zachowania podczas powitania. |
. |
2. |
Wysłuchanie wiersza ilustrowanego obrazkami.
„Są dzieci” E. Zgondek
Są dzieci uśmiechnięte głośne i szczęśliwe. Są też dzieci ciche- mają smutne miny zawsze, gdy jest źle, gdy kłócą się ich rodziny. Nocą kryją głowy pod poduszki… i płaczą… płyną małych łez strużki. Są dzieci zaniedbane, obdarte i chore, cierpią- cicho rano i wieczorem. Są też dzieci wesołe, ubrane w spodenki i sukienki nowe. Chodzące z mamusią na spacer czy z tatusiem do kina. Są dzieci co wiedzą co to jest Szczęśliwa Rodzina. |
Dziecko potrafi w skupieniu słuchać wiersza. |
Ilustracje |
3. |
Rozmowa na temat: „Do czego masz prawo we własnej rodzinie”
- Prawo do miłości
- Prawo do życia bez strachu, krzyku, bycia, poniżania
- Prawo do ciszy, spokojnego snu, bezpieczeństwa
|
Dziecko potrafi nazwać swoje prawa. |
. |
4. |
Nadanie tytułu ilustracjom.
Odczytanie napisów „Szczęśliwa Rodzina”, „Smutna Rodzina”. Nadanie tytułów ilustracjom, umieszczenie ich pod nimi z uzasadnieniem. |
Dziecko potrafi odczytać napisy, umieścić prawidłowo pod rysunkiem i uzasadnić. |
Napisy
Ilustracje |
5. |
Nazywanie uczuć.
Zachęcanie dzieci do robienia min ukazujących takie uczucia jak: smutek, złość, strach, zdziwienie, lęk, radość, szczęście, zadowolenie, a następnie pokazanie tych uczuć na planszach. |
Dziecko potrafi mimiką pokazać wymienione stany uczuciowe. |
Plansze z pokazanymi na twarzy uczuciami. |
6. |
Zabawa ruchowa.
„Mam chusteczkę haftowaną” w starej wersji. Naprowadzenie dzieci na odpowiedź na pytanie kiedy im było smutno podczas tej piosenki.
Gdy śpiewają „Tej nie kocham, tej nie lubię”. Zaproponowanie powtórzenia zabawy z optymistycznym tekstem „Ciebie kocham, ciebie lubię, ciebie pocałuję”.
Eksponowanie pozytywnych uczuć i zachowań. |
Dzieci potrafią odszukać pesymistyczny fragment piosenki oraz zamienić go na optymistyczny. |
Magnetofon
Chusteczka |
7. |
Karty zadaniowe.
Rozdanie dzieciom kart zadaniowych oraz kopert z kompletem obrazków (odszukanie koperty ze swoim imieniem).
Wyszukiwanie wśród obrazków takich, które pasują do opisywanych sytuacji:
- gdy jem ulubione lody, jestem…
- gdy się skaleczyłem jestem…
- gdy spadłem z roweru jestem…
- gdy tata się ze mną bawi jestem…
Naklejanie właściwych obrazków. |
Dzieci potrafią odszukać swoje imię na kopercie, potrafią nazwać swe uczucia oraz prawidłowo umieścić obrazki na kartach zadaniowych. |
Karty zadaniowe
Komplety obrazków w kopertach dla każdego dziecka
Klej
Pędzle |
8. |
Podsumowanie zadań.
Zwrócenie dzieciom uwagi na to, że dzieci różnie przeżywają te same sytuacje. Wyjaśnienie, że każde dziecko może myśleć i czuć inaczej w tej samej sytuacji i nie ma w tym nic złego. Dzieci mają prawo do swobodnego wyrażania swoich myśli i uczuć, a dorosły powinien ich wysłuchać.
|
Dzieci znają prawo do swobodnego wyrażania swoich myśli i uczuć. |
. |
9. |
„Wierszyk na pocieszenie” L. Łącz Wierszyk szybko Ci przeczytam bo Ci przeczytam by Cię trochę rozweselić. Jesteś bardzo smutny dzisiaj. Chcę ten smutek z Tobą dzielić! Powiedz jakie masz kłopoty – ja wysłucham i zrozumiem, potem dam Ci dobrą radę i przytulę tak jak umiem. Jestem Twoją przyjaciółką, a Ty moim przyjacielem. Razem pokonamy wszystko choćby trudów było wiele.
Wysłuchanie wiersza i wypowiedzi dzieci na temat kto może ci pomóc ilustrowanie sytuacjami konfliktowymi. |
. |
Wiersz, ilustracje |
10. |
Drzewko zaufania Zgromadzenie dzieci wokół narysowanego Drzewka Zaufania i umieszczenie na jego gałązkach imion tych, do których mamy zaufanie. |
Dzieci swobodnie wyrażają swoje uczucia i wymieniają osoby, które obdarzają zaufaniem. |
Ilustracja drzewo, mazaki |