Scenariusz imprezy klasowej
Cele: - uczeń rozpoznaje gatunki drzew - uczeń potrafi miarką centymetrową mierzyć obwody drzew, porównywać je i obliczać różnice - uczeń umie współdziałać w zespole - uczeń rozwija swoją sprawność fizyczną uczeń przestrzega zasad gier i zabaw
Miejsce: - przydomowy ogród jednego z uczniów
Pomoce: - ziemniaki, łyżki, nożyki do obierania ziemniaków, warzywa, owoce, chustka, worki po ziemniakach.
Przebieg: 1. Spotkanie przed szkołą. 2. Wspólne przejście na miejsce imprezy. 3. Rozpalenie wcześniej przygotowanego ogniska. 4. Śpiewy i tańce wkoło ogniska. 5. Pieczenie kiełbasek. 6. Włożenie do przygasającego ogniska ziemniaków - pieczenie ziemniaków. 7. Konkursy i zabawy. - Rozpoznawanie gatunków drzew po liściach. - Rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłu smaku ( wśród nich są ziemniaki). Grupa dzieci ma zawiązane oczy i po smaku odgadują nazwę owocu lub warzywa. - Szukanie najgrubszych pni drzew znajdujących się w ogrodzie, mierzenie ich obwodów miarką centymetrową i porównywanie różnic. - Konkurs - " Obierkowy wąż". Dzieci obierają ziemniaki w taki sposób, aby powstała jedna długa obierka. Wygrywa ten zawodnik, którego obierka jest najdłuższa. - Zorganizowanie slalomu ziemniaczanego. Dzieci dzielimy na dwie grupy. Na trasie 15 m. tworzymy przeszkody z rozsypanych ziemniaków. Dzieci biegnąc omijają kolejne przeszkody. Wygrywa ta grupa, w której wszystkie dzieci przybiegną na metę. Następnie bieg urozmaicamy przenoszeniem ziemniaka na łyżce trzymanej w wyprostowanej ręce itp. - Biegi w workach. - Przeciąganie liny. 8. Jedzenie upieczonych ziemniaków. 9. Zabawy ze śpiewem przy ognisku ( " Labada", " Listonosz", " Ugi - bugi" itp.) 10. Zasypanie ogniska piaskiem i wymarsz do szkoły.
POWITANIE WIOSNY
(Impreza klas I - III)
SCENARIUSZ
Cele: - integracja klas I - III - rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy w dużej grupie rówieśniczej - poznawanie obrzędów ludowych związanych z witaniem wiosny - wyrabianie spostrzegawczości i uwagi ( oznaki nadchodzącej wiosny w przyrodzie) - kształcenie umiejętności tworzenia rymowanych tekstów
Uczestnicy: - uczniowie klas I - III wraz z wychowawcami
Miejsce: - pole
Pomoce: - słomiane kukły, gaik
Przebieg:
1. Zbiórka przed szkołą i wymarsz na pole. Dzieci maszerują parami. Każda klasa niesie przygotowane przez siebie kukły - marzanny. Na końcu pochodu idą dzieci niosące gaik - symbol wiosny. 2. Przybycie na pole. 3. Palenie kukieł na wcześniej przygotowanym ognisku. Dzieci wznoszą przećwiczone wcześniej okrzyki, którymi żegnają marzannę i zimę: - "Marzanno, marzanno, ty zimowa panno - ustąp miejsca wiośnie! Zmykaj gdzie pieprz rośnie!" - "Marzanno, marzanno ciebie pożegnamy - wiosnę powitamy!" - "Zgiń, przepadnij zimo i nie wracaj do nas! Na przyjęcie wiosny otwórzmy ramiona!" 4. Chętne dzieci prezentują własne wiersze - rymowanki, którymi można pożegnać zimę i przywitać wiosnę. Wszyscy nagradzani są brawami. Dzieci przedstawiają swoje propozycje o tematyce wiosennej. 5. Wspólne śpiewanie piosenek, których dzieci uczyły się w klasie z kasety magnetofonowej " Kalendarz muzyczny" ("Marzec", "Kasza marcowa", "Wkrótce wiosna"). 6. Powrót do szkoły. Teraz na czele pochodu idą dzieci niosące gaik. Wszyscy zwracają uwagę na oznaki nadchodzącej wiosny w przyrodzie.
Mirosława Oniszk Szkoła Podstawowa nr 3 w Ostrowie Maz. |