Konspekt zajęć terenowych dla klas IV – VI szkoły podstawowej.
Temat: Budowa i działalność oczyszczalni ścieków w Świnoujściu. Cele zajęć Wiadomości:
- znajomość budowy oczyszczalni ścieków,
- poznanie budowy niektórych urządzeń w oczyszczalni,
- poznanie organizmów wspomagających oczyszczanie wody,
- poznanie metod oczyszczania ścieków w oczyszczalni.
Umiejętności:
- rozpoznawanie głównych urządzeń oczyszczalni,
- opisywanie spostrzeżeń z obserwacji,
- wykonania schematu oczyszczania ścieków,
- formułowania wniosków z obserwacji.
Postawy:
- kultura i dyscyplina w czasie wycieczki,
- wdrażanie zasad współżycia w grupie,
- właściwe zachowanie się w oczyszczalni,
- rozumienie konieczności oszczędzania wody.
Strategia P (problemowa) Forma zajęć – wycieczka Metoda – obserwacja Środki dydaktyczne: mapa miasta, schemat oczyszczalni, aparaty fotograficzne, notatki, długopisy. Czas trwania – 2-3 godziny Pora roku – wiosna, jesień Miejsce – oczyszczalnia ścieków w Świnoujściu.
Przygotowanie zajęć w terenie:
- dokładne poznanie terenu przez nauczyciela,
- umówienie się na wycieczkę z pracownikiem oczyszczalni,
- przygotowanie rzeczowo – metodyczne nauczyciela do zajęć.
Przygotowanie uczniów do wycieczki przez nauczyciela:
- informacja o terminie wycieczki oraz miejscu,
- podanie terminu wycieczki,
- zapoznanie z celami i czasem trwania,
- ustalenie sprzętu, ubioru,
- podanie schematu oczyszczalni,
- polecenie przypomnienia oraz utrwalenia pojęć tj. źródła wody, ścieki, rodzaje zanieczyszczeń, sposoby oczyszczania.
Przebieg zajęć terenowych:
- zbiórka przed szkołą w wyznaczonej godzinie,
- sprawdzenie obecności, ubioru, sprzętu,
- wyjście na zajęcia,
- na miejscu podział na 5-6 osobowe grupy,
- rozdanie sprzętu grupom,
- rozdanie instrukcji pracy dal grup – wszystkie grupy pracują według tej samej instrukcji.
Instrukcja pracy dla grupy:
- Zwróć uwagę, jakie urządzenia występują w oczyszczalni.
- Zwróć uwagę jak wyglądają ścieki przy wejściu do oczyszczalni (kolor, zapach wygląd), a jak ścieki oczyszczone przy wpuszczaniu do kanału.
- Zaobserwuj, czym różnią się sposoby oczyszczania ścieków.
Zespoły pracują według instrukcji w czasie oglądania oczyszczalni pozostają cały czas w polu widzenia nauczyciela i pracownika oczyszczalni. W tym czasie robią zdjęcia ( o ile dostana pozwolenie), notatki, szkice. Po zakończeniu zwiedzania oczyszczalni zbiórka na określony sygnał. Podsumowanie pracy
- sprawdzenie obecności,
- sprawozdania ustne przez poszczególne grupy,
- polecenie uporządkowania notatek na następną lekcję,
- dokonanie przez nauczyciela oceny pracy i dyscypliny poszczególnych grup w czasie wycieczki,
- zadanie domowe:
przygotuj sprawozdanie o pracy oczyszczalni ścieków. Lekcja w szkole
Na lekcji w klasie każda grupa zdaje sprawozdanie pisemnie z odbytej wycieczki do oczyszczalni ścieków. Uczniowie pokazują schematy i fotografie oczyszczalni, które mogą być umieszczone w gazetce szkolnej. Dyskusja z uczniami w klasie nad celem realizowania tematu w oczyszczalni. Wyjaśnienie problemu – dlaczego temat zajęć powinien, a wręcz musi być zrealizowany na terenie oczyszczalni ścieków. Zapis w zeszycie ucznia wg instrukcji. (E. Fleszar, 1997)
mgr Lidia Ziontkowska |