Temat: Wykorzystanie matematyki w praktyce- obliczenia dotyczące powierzchni prostokątów i prostopadłościanów.
Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności wykorzystania matematyki w praktyce.
Cele operacyjne
Wiedza:
-uczeń zna pojęcie skali, wzór na obliczanie pole prostokąta, jednostki długości i powierzchni, wzór na obliczanie pola powierzchni prostopadłościanu .
Umiejętności:
-uczeń utrwala umiejętność obliczania rzeczywistych wymiary pokoju na podstawie skali , utrwala umiejętność obliczania pole powierzchni podłogi , obliczania ilość zużytego szkła do wykonania akwarium.
Postawy:
- uczeń rozwija umiejętność efektywnego współdziałania w zespole , rozwija umiejętność podejmowania grupowych decyzji.
Formy pracy:
-zbiorowa, praca w grupach
Metoda :
- pokaz, poszukująca(rozwiązywanie zadań problemowych),
Środki dydaktyczne:
-modele prostopadłościanów, akwaria, taśmy miernicze.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie i przedstawienie celu spotkania.
Na lekcji poprzedzającej zajęcia, pod kontrolą nauczyciela , uczniowie zostali podzieleni na grupy 4,5 osobowe tak, aby prezentowały podobny poziom. Przed zajęciami nauczyciel przygotował dla każdej grupy zestawy zadań , modele prostopadłościanów oraz akwaria.
a)celem lekcji będzie kształtowanie umiejętności wykorzystania matematyki w praktyce porzez wykorzystanie metod aktywnych
b)powtórzenie wiadomości potrzebnych do sprawnego przeprowadzenia lekcji .
Uczniowie wykorzystują podawane przez nauczyciela przykłady do przypomnienia pojęć: - skala, -pole powierzchni prostokąta , -pole powierzchni prostopadłościanu, -jednostki długości oraz jednostki powierzchni.
2. Część konkursowa pt: ,,Wykorzystanie matematyki w praktyce-obliczenia dotyczące pola powierzchni prostokątów i prostopadłościanów.
a) podanie zasad konkursu (załącznik nr 1) ,
Załącznik nr 1 :Zasady konkursu
1.Każdy zespół otrzymuje zadanie do rozwiązania. 2. Należy je uważnie przeczytać , przeanalizować, a następnie potem rozwiązać. 3.Zadania są punktowane według podanej skali. 4.Za poprawne rozwiązanie (z wyjaśnieniem ) przyznajemy maksymalną ilość punktów. Za poprawne rozwiązanie bez wyjaśnienia lub z wyjaśnieniem mało precyzyjnym przyznajemy połowę punktacji. Jeśli po upływie określonego czasu żadna z grup nie zgłosi poprawnej odpowiedzi rozwiązujemy zadanie wspólnie po części konkursowej .
Załącznik nr 2 : Wykaz zadań
Zadania 1 (3pkt+1pkt+3pkt) Otrzymaliście model prostopadłościanu, prezentujący pokój wykonany w skali 1:50.Wasze zadanie polega na: a)podaniu rzeczywistych wymiarów pokoju, b)zaznaczeniu literą A ściany , która może być podłogą, c)obliczeniu rzeczywistego pola powierzchni podłogi.
Zadanie 2 (2 pkt) Wskaż prawidłową odpowiedź: Pole powierzchni prostopadłościanu o wymiarach 5 cm, 4 cm i 8 cm wynosi: A.160 cm B.92 cm C.184 cm D.184 cm
Zadanie 3 (3pkt+6 pkt ) Zmierz wymiary prezentowanego akwarium. 1. Uzupełnij zdanie: Akwarium w kształcie prostopadłościanu ma wymiary: długość..............., szerokość .................cm i wysokość................ 2.Oblicz,ile centymetrów kwadratowych szkła wykorzystano do wykonania takiego akwarium?
3.Podsumowanie punktacji i ocena pracy zespołów, rozdanie nagród. ( ilość zdobytch punktów nauczyciel podaje na wcześniej przygotowanej planszy w trakcie prac zespołów )
opracowała:Grażyna Poreda
|