|
Program koła matematycznego
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2098 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
|
Program koła matematycznego dla 6 latków Cele główne:
- rozwijanie zainteresowań matematycznych,
- przygotowanie do konkursu międzyprzedszkolnego "Kangurek".
Cele szczegółowe:
prawidłowo wskazuje prawą i lewą stronę,
prawidłowo określa kierunki w przestrzeni,
potrafi uchwycić rytm w danym układzie i kontynuować go,
umie wyszukać rytm w utworach literackich,
potrafi zaprojektować dowolną kompozycję z figur geometrycznych,
próbuje przedstawić symetrię, obrót i przesunięcie figur geometrycznych przy użyciu środków plastycznych,
potrafi zmierzyć długość, szerokość, wysokość przedmiotów za pomocą dowolnego środka pomiaru,
określa masę przedmiotów,
przelicza elementy zaczynając od dowolnego miejsca,
prawidłowo posługuje się liczebnikami porządkowymi.Harmonogram działań:
Orientacja w przestrzeni
- Wytyczanie kierunków od obranego przedmiotu: na lewo od",na prawo od"
- Przedstawienie przestrzeni na płaszczyźnie.
- Próby rysowania prostych "planów" drogi spaceru.
Rytmy i rytmiczna organizacja czasu
- Przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej reprezentacji na inną.
- Uczenie się na pamięć wierszyków, wyliczanek z powtarzającymi się motywami.
- Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa pór roku, dni tygodnia. Wykonanie kalendarzy wg własnych pomysłów. "Podchody"- zaznaczanie za pomocą strzałek drogi do "ukrytego skarbu".
Intuicje geometryczne
- Efekt lustrzanego odbicia, przesunięcia i obrotu figur geometrycznych. Wykonywanie doświadczeń.
- Projektowanie różnych wzorów z kartonów w kształcie różnych figur geometrycznych (również trapez, romb, wielościan) stosując przesunięcia, obroty i złożenia.
- Wykonywanie figur geometrycznych przestrzennych z kartonu (sześcian " kostka do gry).
Kształtowanie umiejętności liczenia
- Ćwiczenia w liczeniu zaczynając od dowolnego miejsca, np. sześć,..
Liczenie wspak. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
- Ćwiczenia w liczeniu po 2, po 5 i po 10.
- Posługiwanie się monetami
(1 zł,2 zł,5 zł) i banknotami ( 10 zł i 20 zł). Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania
- Rachowanie na zbiorach zastępczych.
- Ćwiczenia wprowadzające w liczenie pamięciowe (gry i zabawy).
Klasyfikacja
- Doświadczenia sprawdzające, porównujące długość, szerokość, wysokość różnych przedmiotów oraz masę i objętość.
- Zastosowanie umiejętności segregowania i definiowania do materiału werbalnego.
- Zabawy logiczne polegające na ocenie i używaniu określeń "prawda " nieprawda".
Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią
- Układanie i rozwiązywanie zadań do obrazka i do formuły matematycznej.
- Kodowanie i dekodowanie czynności matematycznych.
- Zapisywanie (kodowanie) wykonanych czynności matematycznych za pomocą grafów i kresek. Rozwiązywanie zadań w ten sposób zapisanych (dekodowanie).
Kształtowanie odporności emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego
- Tworzenie różnych wariantów gier " opowiadań.
Kryterium sukcesu: Dziecko:
Określa kierunki w przestrzeni. Określa układ elementów na płaszczyźnie. Prawidłowo wykonuje zadania.
Rytm ułożony potrafi zaśpiewać , Rytm zaśpiewany potrafi ułożyć. Chętnie uczy się wierszyków i wyliczanek. Podejmuje próby samodzielnego układania. Chętnie prowadzi własny kalendarz wydarzeń.
Potrafi przedstawić symetrię, obrót i przesunięcie figur geometrycznych przy użyciu środków plastycznych. Potrafi zaprojektować kompozycję z figur geometrycznych. Potrafi skleić kostkę do gry z gotowego szablonu figury.
Posługuje się liczebnikami głównymi. Podejmuje próby liczenia po 2, po 5 i po 10. Zna wartość monet i niektórych banknotów
Dodaje i odejmuje z przekroczeniem pierwszej dziesiątki wykorzystując różne materiały. Chętnie uczestniczy w zabawach sprzyjających opanowaniu umiejętności rachunkowych.
Potrafi mierzyć za pomocą różnych środków pomiaru. Porównuje objętość przedmiotów. Określa masę przedmiotów, używając zwrotów: ciężki, cięższy itp. Potrafi grupować słowa wg podanej reguły. Odróżnia zdania prawdziwe od fałszywych.
Układa historyjki, rozwiązują zadania z zastosowaniem symulacji, liczą i odpowiadają na pytania. Zna symbole graficzne i potrafi je zastosować. Konstruuje i rozgrywa gry wykorzystując kody matematyczne.
Stara się godnie funkcjonować jako zwycięzca i pokonany.
Ewaluacja: udział dzieci w Konkursie Matematycznym "Kangurek"
Opracowała: Małgorzata Chmura
| |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|