Małgorzata Iskra Szkoła Podstawowa w Owczarach
Na Saharze wskutek awarii silnika ląduje samolot. Jego pasażerem jest jedynie pilot. Do bardzo trudnej naprawy musi się zabrać sam. Dla niego stanowi to kwestię życia lub śmierci, gdyż posiada zapas wody zaledwie na osiem dni.
1. Określ bohatera ze względu na sytuację w jakiej się znalazł. (rozbitek, zaginiony, samotnik,...)
2. Oceń jego sytuację. (beznadziejna, trudna, tragiczna, bez wyjścia ...)
3. Dokonaj przeglądu wskazówek dotyczących zachowania się w takiej sytuacji początkującego pilota. W jego poradniku odnotuj te najistotniejsze twoim zdaniem. 1. Nie zabieraj się samodzielnie do naprawy silnika, gdyż możesz go jeszcze bardziej uszkodzić. 2. Nie poddawaj się panice, cierpliwie oczekuj pomocy. 3. Rozdziel zapasy wody tak, aby wystarczyło jej na dłuższy czas. 4. Zabezpiecz konstrukcję samolotu przed kontaktem z piaskiem. 5. Aby uniknąć poparzenia słonecznego, schroń się w cieniu skrzydeł samolotu. 6. Nie oddalaj się zbyt daleko od miejsca, na którym wylądowałeś.
1. Z dziennika pilota zacytuj zdanie: Gr. I - opisujące jego zachowanie po przymusowym lądowaniu: „Pierwszego wieczoru zasnąłem na piasku, o tysiąc mil od terenów zamieszkałych.” Gr. II - wyrażające stan duszy: „Byłem bardziej osamotniony niż rozbitek na tratwie pośrodku oceanu.”
2. Posłuchaj jego serca. Jakie żywi ono: Gr. I - obawy Gr. II - nadzieje
Wybierz z „mapy duszy” ludzkiej odpowiednie rzeczowniki nazywające uczucia. Bezsilność, smutek, ból, pustka, żal, osamotnienie, tęsknota, żałość, rozpacz, zmartwienie, rozczarowanie, zniechęcenie, rozżalenie, cierpienie
3. Dokonaj selekcji. Odrzuć te o słabym odcieniu emocjonalnym.
4. Określ ich intensywność oraz połącz z odpowiednimi czasownikami.
ostry, dominujący, ból dotkliwy, przeszywający przeszywa, dokucza
smutek cichy, głęboki, nieustanny, nieznośny, nieutulony
żal serdeczny, nieutulony, chwyta, ogarnia głuchy
żałość niezmierna pogrążyć się, napełnia, miota
rozpacz ciężka, sroga, beznadziejna, nieopisana
boleść głęboka, niezmienna, ciężka, niewysłowiona
cierpienie ponad siły brzemię cierpienia
tęsknota głęboka, niezmierzona ogarnia, trawi
5. Miłośnik podniebnych podróży jest załamany. Zajrzyj do jego duszy i opisz w swoim receptariuszu psychoanalityka stan jego emocji. Pacjent rozpamiętuje szczęśliwe dni, gdy................................................................... Daremnie usiłuje się pogodzić z............................................................................... ... Ma poczucie pustki i osamotnienia, bo........................................................................ Trawi go uczucie......................................................................... ................................. Z głębokim smutkiem patrzy na.............................................................................. ..... Jego duszę przeszywa............................................................ ........... ............................ Pogrążył się w.................................................................. ............. ................................ Jest załamany na.............................................................................. .............................. Ogarnęła go silna apatia, bo.............................................................................. ............ Żadne słowa pociechy nie............................................................................. .................
Na Saharze wskutek awarii silnika ląduje samolot. Jego pasażerem jest jedynie pilot. Do bardzo trudnej naprawy musi się zabrać sam. Dla niego stanowi to kwestię życia lub śmierci, gdyż posiada zapas wody zaledwie na osiem dni.
l. Określ bohatera ze względu na jego stan emocji. (niepocieszony, nieutulony w żalu, zgnębiony, znękany, załamany na duchu)
2. A cóż to za niespodziewany gość pojawia się na bezludziu? (Mały Książę)
3. Oceń reakcję lotnika na widok przybysza. (zaskoczenie, zainteresowanie...)
4. Dokonaj przeglądu wskazówek dla początkującego pilota dotyczących kontaktów z nieznajomymi. W jego poradniku odnotuj te najistotniejsze twoim zdaniem.
1. Nawiąż kontakt. 2. Poinformuj o swoich pokojowych intencjach. 3. Na podstawie zachowania wywnioskuj jego zamiary. 4. Nie daj się sprowokować i ponieść emocjom. 5. Okaż w gestach przychylność. 6. W bezpośrednim kontakcie zachowaj bezpieczny dystans. |