|
Prawa ucznia - wolność bez granic?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1921 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Konspekt jest propozycją lekcji mówiacej o prawach dziecka. Uczeń uczy się czytać dokumenty.
Konspekt lekcji wychowawczej Temat: Prawa ucznia – wolność bez granic? (lekcja w klasie II gimnazjum) Czas: 45 minut Cele: Uczeń: - potrafi wymienić dokumenty, w których są zapisane prawa człowieka, - potrafi wskazać swoje prawa w Statucie szkoły - potrafi wskazać instytucje: · Rzecznik Praw Obywatelskich · Rzecznik Praw Dziecka - Umie wyjaśnić pojęcie: prawo, wolność, sprawiedliwość, demokracja Metody pracy: wykład, dyskusja Formy pracy: indywidualna, w grupie Środki dydaktyczne: - Statut szkoły - kserokopia fragmentów dokumentów, w których mowa o prawach ucznia: Konstytucja RP, Zarządzenie MEN w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży z dn. 19.06.1992 r. i 15.02.1999r., Konwencja Praw Dziecka uchwalona przez ONZ 20.11.1989 r., Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dn.10.12.1948 r., Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (podpisana przez Polskę 26.11.1991r.) - kartki z zapisanymi prawami ucznia zawartymi w Statucie szkoły - arkusze papieru pakowego na plakaty Przebieg lekcji: 1. Omówienie praw ucznia w odniesieniu do rzeczywistości szkolnej – wykład nauczyciela. 2. Przedstawienie przez uczniów zebranych informacji na temat: - dokumentów, które mówią o prawach człowieka, - instytucji służących ochronie praw człowieka · zebrane informacje (zadanie domowe z poprzedniej lekcji) nauczyciel zawiesza na tablicy: akty prawa międzynarodowego i polskiego. 3. Analiza praw ucznia i związanych z nimi ograniczeń: a) nauczyciel dzieli klasę na grupy (tyle grup ile praw przygotował nauczyciel); b) losowanie kartek (przez przedstawiciela grupy) z zapisanym jednym z praw ucznia zawartych w Statucie szkoły c) praca w grupach – dyskusja, analiza prawa. Praca przebiega na przygotowanym materiale pomocniczym – przykłady realizacji i ograniczeń praw uczniowie powinni czerpać z rzeczywistości szkolnej. d) przedstawiciel grupy prezentuje efekty pracy grupy. - uzupełnianie tabeli: Prawo ucznia Jak mogę to prawo realizować?Czy mi wolno? Ograniczanie praw (prawa innych) Realizacja tych praw w szkole Kto mi pomoże, gdy są łamane moje prawa?
4. Podsumowanie lekcji: - na przygotowanym arkuszu papieru zawieszonym na tablicy uczniowie zapisują pojęcia kojarzone z hasłem Prawa ucznia.
Uwaga: Zważając na atrakcyjność tematu można rozważyć przeprowadzenie tej lekcji na dwóch godzinach.
Opracowała : Maria Syktus
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|