Zakład Poprawczy w Poznaniu jest placówką wychowawczą, podległą Ministerstwu Sprawiedliwości. Został utworzony w 1964r. jako zakład o charakterze półotwartym,
dla chłopców niedostosowanych społecznie. Prowadzi działalność z młodzieżą wymagającą specyficznej opieki wychowawczej, psychologicznej i lekarskiej.
Zakład zapewnia wychowankom :
- całkowitą opiekę, wychowanie i terapię
- naukę, niezbędną do podjęcia pracy zawodowej lub dalszego kształcenia
- przygotowanie dokumentacji w sprawie uzyskania pomocy na usamodzielnienie
Na terenie Zakładu Poprawczego w Poznaniu funkcjonują :
- Internat
- Gimnazjum nr 69
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 40
- Warsztaty szkolne
Oddziaływania całego zespołu wychowawczego zmierzają do zawrócenia młodego człowieka z drogi wykolejenia, do przygotowania go do życia i pracy, spełniania ról społecznych. Wychowanek musi zdać sobie sprawę z tego, że przebywanie w zakładzie nie jest karą, czy aktem zemsty, lecz środkiem do osiągnięcia zmiany w jego sytuacji życiowej.
Chcemy, aby nasi wychowankowie byli przygotowani do powrotu do społeczeństwa, jako samodzielni i odpowiedzialni ludzie. Zmierzamy do obudzenia w chłopcach przekonania, że ich przyszłość uwarunkowana jest ustabilizowaniem się w środowisku, w którym żyją. W każdym chłopcu widzimy człowieka, przekreślamy jego przyszłości u progu dopiero co zaczętego życia. Wierzymy, że posiada jeszcze znaczne, pozytywne, choć nie ujawnione wartości umysłu, serca i woli.
Zakład jest placówką całodobową, działającą we wszystkie dni w roku. Wychowankowie uczestniczą w organizowanych poza placówką imprezach turystyczno - sportowych i kulturalnych. Korzystają również ze zorganizowanego wypoczynku w okresie wakacji szkolnych. Włączają się w działalność na rzecz środowiska lokalnego.
Zajęcia dodatkowe:
- koło plastyczne
- koła sportowe
- koło teatralne
- koło wspinaczki górskiej
- koło dziennikarskie
- koło wędkarskie
- koło komputerowe
- koło zainteresowań tańcem i muzyką
- koło ratownictwa
- koło rajdów pieszych
- klub maratończyka
Internat
Internat spełnia podstawową rolę w realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczo-terapeutycznych prowadzonych w zakładzie. Podstawą strategii wychowawczej są indywidualne plany zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych oraz terapeutycznych opracowane na podstawie aktualnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dla każdego wychowanka.
Bezpośrednim opiekunem, doradcą i inicjatorem działań wychowawczych w stosunku do każdego wychowanka jest wychowawca. Wychowankowie przebywający w internacie podzieleni są na grupy wychowawcze. Profile poszczególnych grup oraz szczegółowe kryteria przydziału do nich wychowanków oraz warunki pobytu w tych grupach określa szczegółowo przyjęty system wychowawczy.
Każda grupa funkcjonuje w oparciu o plan pracy wychowawczej, dostosowany do jej profilu, uwzględniający możliwości i potrzeby wychowanków. Każda grupa ma zapewnioną samodzielność funkcjonowania w ramach określonych w Planie rozwoju Zakładu. W grupach znajdują się pomieszczenia sypialne, rekreacyjne, sanitarne i gospodarcze.